Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter her og planlegger litt forskuddsskatt. Har tatt noen beregninger på nettet for 2011 og la merke til en ting jeg ikke har tenkt over før.

Får man ikke rentefradrag hvis man skatter på personinntekt fra næring?

Jeg ser at gjeldsrenter dukker opp som fradrag på vanlig lønn, men ikke næringsinntekt? Hva er grunnen til dette egentlig? Det er jo like mye utgifter uansett om jeg får lønn eller betaler skatt av næringsinntekten.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Gjeldsrenter er normalt fradragsberettiget i næring også, men det kommer an på hvem sine renter det er. Er det renter på lån som tilhører firmaet så er det fradrag. Er det renter på lån til deg privat så har det ingenting i regnskapet å gjøre, ergo ikke fradrag. Men private gjeldsrenter får du jo fradrag på i din private selvangivelse.

En annen type renter som ikke er fradragsberettiget er renter på skatt fra tidligere år.

Skrevet

Gjeldsrenter er normalt fradragsberettiget i næring også, men det kommer an på hvem sine renter det er. Er det renter på lån som tilhører firmaet så er det fradrag. Er det renter på lån til deg privat så har det ingenting i regnskapet å gjøre, ergo ikke fradrag. Men private gjeldsrenter får du jo fradrag på i din private selvangivelse.

En annen type renter som ikke er fradragsberettiget er renter på skatt fra tidligere år.

Det var det jeg mente, i min private selvangivelse (altså renter fra mine private lån), men når jeg kjører en beregning, så blir ikke rentene medberegnet enda jeg fører de opp så lenge jeg fører inn inntekten min som personinntekt for næring.

AnonymBruker
Skrevet

rentene kommer bare til fradrag en gang og bare til fradrag i alminnelig inntekt. Hvis rentene hadde kommet til fradrag i personintekten vile de redusert inntekten din med mellom 40%-50%, mens de ved reduksjon i kun alminnelig inntekt kun får 28% reduksjon. rentene kommer altså direkte til fradrag i din personlige SA, ikke i næringsoppgaven.

AnonymBruker
Skrevet

Det var det jeg mente, i min private selvangivelse (altså renter fra mine private lån), men når jeg kjører en beregning, så blir ikke rentene medberegnet enda jeg fører de opp så lenge jeg fører inn inntekten min som personinntekt for næring.

Jo da, du får fradrag for rentene dine. Men du må føre opp inntekten fra næringsvirksomheten både som personinntekt fra næring og som næringsinntekt hvis du vil beregne korrekt skatt. Dette er to forskjellige grunnlag i skattebergningen, og begge skal være med.

Alle inntekter og fradrag blir lagt til og trekt fra og kalt alminnelig inntekt. Dette er grunnlaget for 28 % inntektsskatt, og det er dette beløpet som vises i skattelistene.

Av personinntekten betaler vi trygdeavgift og evt. toppskatt. I dette grunnlaget inngår personinntekt fra næring og brutto lønn, dvs. ingen fradrag i dette grunnlaget. Trygdeavgift er 7,8% av lønn og 11% av personinntekt fra næring.

Toppskatt betaler du hvis du har en samlet personinntekt på over 471200.

Skrevet

Jo da, du får fradrag for rentene dine. Men du må føre opp inntekten fra næringsvirksomheten både som personinntekt fra næring og som næringsinntekt hvis du vil beregne korrekt skatt. Dette er to forskjellige grunnlag i skattebergningen, og begge skal være med.

Alle inntekter og fradrag blir lagt til og trekt fra og kalt alminnelig inntekt. Dette er grunnlaget for 28 % inntektsskatt, og det er dette beløpet som vises i skattelistene.

Av personinntekten betaler vi trygdeavgift og evt. toppskatt. I dette grunnlaget inngår personinntekt fra næring og brutto lønn, dvs. ingen fradrag i dette grunnlaget. Trygdeavgift er 7,8% av lønn og 11% av personinntekt fra næring.

Toppskatt betaler du hvis du har en samlet personinntekt på over 471200.

Tusen takk for svar. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...