Rødtoppen86 Skrevet 26. mars 2011 #21 Skrevet 26. mars 2011 Hvis du skal ha kaffegjester er det kjempeviktig at middagen ikke drøyer noe særlig lenger enn det som er planlagt. Her er toastmaster essensiell! Var i et bryllup for noen år siden hvor vi satt oss til bords rundt kl 16, og middagen var ikke ferdig før kl 00.30!! Da hadde det vært 21 (!) taler fra allverdens venner og slektninger, gjerne samme person mer enn en gang, og de var laaaaange og dødens kjedelige de fleste av de. Dette foregikk på en øy hvor eneste adkomst var med båt. De stakkars kaffegjestene hadde sittet på nabo-holmen og hutret med et lite bål frem til kl 00.30 da de omsider fikk "lov" til å ankomme festen... som forøvrig da måtte avsluttes kl 02.30 fordi da gikk båten tilbake til fastlandet. Her kunne helt klart toastmaster gitt klare instrukser på forhånd, og også bedt talerne om å i det minste begrense seg til 1 tale per person.
Gjest hopeful Skrevet 27. mars 2011 #23 Skrevet 27. mars 2011 Har vært i noen bryllup der middagen har vart i ganske mange timer, men jeg har bare syns at det har vært et problem der det ikke er lagt inn nok pauser(eller pauser i det hele tatt). Godt å strekke litt på beina, få litt frisk luft og kunne gå på toalettet uten at du forstyrrer taler, osv eller faktisk går glipp av det!
Nalla Skrevet 27. mars 2011 #24 Skrevet 27. mars 2011 Skrekkeksempelet mitt er en bryllupsmiddag som varte i 9 -NI- timer, og 6 er ofte "vanlig". Da er det litt kjedelig å være servitør/kokk, men enda værre å være kaffegjest som m å vente i 2-3 timer minst! Av erfaring er det som ødelegger mest at "alle" tror at brudens far f.eks bare snakker i 5 minutter, men plutselig går det fire ganger så lang tid. I tilegg skal som tidligere nevnt ukjente tanter, veninner osv. ha sin del av showet. Dessuten synes jeg de fleste toastmasterne er veldig dårlige på å holde tidsskjema generelt i forhold til kjøkkenet med sjenking/rydding/servering. Men de gjør det jo gjerne bare en gang i livet, så det tilgir jeg dem. Det er dog dette med bryllupsmiddagen som gjør at jeg aldri skal ha bryllup! PS: Kanskje er det greit å be de som har lyst til å holde tale til å melde ifra på forrhånd?
Soon Skrevet 28. mars 2011 #25 Skrevet 28. mars 2011 5 timer er leeeeeeeeeeeeeeeeeeenge å sitte med ett middagsbord, syns jeg. Og lange taler er enda værre. Derfor håper jeg at vi på vår dag har det uformellt nok (hagebryllup med tapas/koldtbord/diverse småretter) ungår at det blir lange taler og at folk heller utbringer skåler for oss og sier få men velvalgte ord. Man kan iallefall håpe. Ikke kommer vi til å ha sanghefte heller. Vil bare at folk skal spise, snakke sammen og kose seg uten at det blir for stivt. Som om jeg skulle skrivd det selv - vi skal også ha hagebryllup med tapas, og kun 30 personer - håper på uformelle skåler, ingen sanger etc Ingenting er så kjedelig som å sitte stille i mange, mange timer og høre på laaange taler...
Charleene Skrevet 28. mars 2011 #26 Skrevet 28. mars 2011 Som om jeg skulle skrivd det selv - vi skal også ha hagebryllup med tapas, og kun 30 personer - håper på uformelle skåler, ingen sanger etc Ingenting er så kjedelig som å sitte stille i mange, mange timer og høre på laaange taler... SÅ bra Hvor skal dere ha vielsen?
Soon Skrevet 28. mars 2011 #27 Skrevet 28. mars 2011 Vielse, middag og fest i vår egen hage Vi skal dessuten vies kl 17, så vi skal gjøre unna fotograferingen først - søstra mi skal ta bildene - og på den måten slipper folk å vente mellom vielse og mat. Litt utradisjonellt, og det er nettopp det vi ønsker oss!
Brud i mai Skrevet 28. mars 2011 #28 Skrevet 28. mars 2011 Vi skal ha vielsen kl 14. Middagen skal begynne ca 17.30, men gjestene kan reise rett til selskapslokalet og der vil de få servert champagne, brus, en kokk som griller pølser og de kan få frukt. Håper da tiden vil gå litt raskere :-)
Charleene Skrevet 28. mars 2011 #29 Skrevet 28. mars 2011 Vielse, middag og fest i vår egen hage Vi skal dessuten vies kl 17, så vi skal gjøre unna fotograferingen først - søstra mi skal ta bildene - og på den måten slipper folk å vente mellom vielse og mat. Litt utradisjonellt, og det er nettopp det vi ønsker oss! Høres helt supert ut! Vi tenker likt vi tror jeg
Disco Biscuit Skrevet 31. mars 2011 #30 Skrevet 31. mars 2011 Som mange sier så er det essensielt med en dyktig toastmaster som begrenser talene, evt sangene og legger inn eventuelle pauser (når det er naturlig). Vår bryllupsmiddag var på 3 timer, med 3 retters middag - såpass med tid bør man beregne med en servert middag slik at kjøkkenet får tid til å koordinere for hver enkelt rett. Vi hadde heller ingen pauser under middagen som gjorde at det tok lang tid å samle troppene igjen. Den eneste pausen jeg hadde under middagen var et toalettbesøk mellom to av rettene.
Katrinepus Skrevet 31. mars 2011 #31 Skrevet 31. mars 2011 Svigerinnen min hadde en grei løsning på det. Det var et stykke fra kirka til lokalet, så reiseveien tok jo selvsagt litt tid. I tillegg stod det framme drikke og frukt for gjestene når de kom. Vi tok oss også da av pakkene, og satte opp pakkebord etterhvert når gjester kom, og tok like gjerne noen familiebilder. Når brudeparet kom, så ble det litt bilder med dem og rett inn på middag
Pasi Skrevet 12. april 2011 Forfatter #32 Skrevet 12. april 2011 Hva er grei ventetid mellom middagsslutt og starten på kakeskjæringa? (iberegnet at kaffegjestene skal komme i denne tida)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå