Gjest Anonymous Skrevet 31. oktober 2003 #1 Skrevet 31. oktober 2003 Eller hva jeg vil kalle det. Har hørt flere si til ungene sine at de bør kle seg opp som normale folk. Joda, jeg vet at endel unger kler seg goth nå for tiden. Det er vel tydeligvis det som er "in" nå. Men så har jeg aldri skjønt - hva er normal klesstil? Hvorfor bryr egentlig foreldrene til disse barna om så mye hvordan de går kledd? Ok, jeg skjønner det hvis barnet er 9 år og går med minimale skjørt og topper, men også om et barn på rundt 16-17 år, går med andre klær, som barn, eller ungdom i den alderen gjør? Hva er egentlig normal klesstil? Må man gå som alle andre? Kan noen forklare meg litt nærmere?
Gjest care Skrevet 31. oktober 2003 #2 Skrevet 31. oktober 2003 Hele normalitetsbegrepet er en stor diskusjon. Men hvem kan sette normalen for hva som er normalt. Og fins det normale?
Gjest Embla s Skrevet 31. oktober 2003 #3 Skrevet 31. oktober 2003 Hm, dette er jo til å bli surrete i hodet av! Men mitt inntrykk er at når folk ber noen "kle seg som folk/normalt" da er det ut i fra sine egne preferanser. For en som vanker på Blitz vil jo dette utgjøre sorte klær med rifter og sikkerhetsnåler, mens min gamle mormor mener kåpe med brosje, tyrilensbukse (?), hatt og rulator (!!) er normalt..
Gjest care Skrevet 31. oktober 2003 #4 Skrevet 31. oktober 2003 Ja, da kan man jo si at normalitet er subjektivt....
Ling Skrevet 31. oktober 2003 #5 Skrevet 31. oktober 2003 Det å benytte seg av ordet 'normalt' ukritisk kan få store konsekvenser. Implisit sier man jo da at det som ikke - som du sier care; subjektivt - oppfattes som normalt av den enkelte er ogunormalt og det blir helt feil! Ordet 'ordinært' bør vel kanskje heller benyttes...
Livets datter Skrevet 31. oktober 2003 #6 Skrevet 31. oktober 2003 Joda' date=' jeg vet at endel unger kler seg goth nå for tiden. Det er vel tydeligvis det som er "in" nå.[/quote'] ??? Kler seg hva-for-no ???
tuji Skrevet 31. oktober 2003 #7 Skrevet 31. oktober 2003 Normalt betyr jo etter normen. For eksempel er det normalt å bo i et form for hus, ikke på gata. Noen bor likevel på gata, men det er ikke normen. Når det gjelder klesstil, kan man ikke bruke ordet normalt, for normen nå er jo nettopp å ha sin egen stil - alt er lov. Dermed er alt normalt.
Gjest GreenSky Skrevet 31. oktober 2003 #8 Skrevet 31. oktober 2003 ??? Kler seg hva-for-no ??? goth: svarte klær, nagler, blek hud, osv....
Gjest Anonymous Skrevet 31. oktober 2003 #9 Skrevet 31. oktober 2003 Selvom jeg skrev normal, så skjønte dere vel uansett hva jeg skrev.... Var ikke det som var saken nå, om hvordan jeg skrev eller ei.
manji Skrevet 31. oktober 2003 #10 Skrevet 31. oktober 2003 jeg vet at endel unger kler seg goth nå for tiden. Det er vel tydeligvis det som er "in" nå. Gothere klær vel seg sånn pga at det er ut. Ikke "in". Hadde det vært "in" - hadde det ikke særlig 'rebelsk'. Hva er egentlig normal klesstil? Må man gå som alle andre? Ta en titt på Ellos katalogen
Gjest maranna Skrevet 4. november 2003 #11 Skrevet 4. november 2003 Gothere klær vel seg sånn pga at det er ut. Ikke "in". Hadde det vært "in" - hadde det ikke særlig 'rebelsk'. En gang i tiden var det rebelsk å gå med bukser også.. Og goth-stilen er VELDIG "in" nå for tiden, bare kikk i motereportasjene i feks dagbladet... Er utrolig mange fjortisser som later som om de er sååå skumle, kaller seg satanister etc for tiden, uten at de legger noe som helst i det.... De har bare sett på tv/i blader at det er tøft. (har feks ei venninne på 20 som etterligner Buffy i ALT og tror seriøst at det fins vampyrer og spøkelser... og ei venninne på 16 som kler seg veldig i goth-stil, forteller meg at hun er satanist etc, mens hovedinteressene hennes EGENTLIG er å sikle på gutter, kjøre moped og spille håndball, slik jenter på den alderen pleier å gjøre... ) De fleste "ekte" gothere kan da heller ikke fordra alle disse små wannabe'sene..
chimp Skrevet 4. november 2003 #12 Skrevet 4. november 2003 Normalt er kjedelig...for å sette det på spissen!!!
manji Skrevet 4. november 2003 #13 Skrevet 4. november 2003 Og goth-stilen er VELDIG "in" nå for tiden Tragisk, ikke sant. Men det er ikke for "in", til at det ikke er 'rebelsk'.
chimp Skrevet 4. november 2003 #14 Skrevet 4. november 2003 Tragisk, ikke sant. Men det er ikke for "in", til at det ikke er 'rebelsk'. Syns goth-stilen er genial.......etter min smak!!!
manji Skrevet 4. november 2003 #15 Skrevet 4. november 2003 Jeg mente det var tragisk at den begynte å bli "in" Ikke at stilen i seg selv var tragisk. Jeg også synes goth-stilen er genial.
chimp Skrevet 4. november 2003 #16 Skrevet 4. november 2003 OK!!! Følger ikke ordentlig m her.....leser ikke innlegg nøye nok og bare svarer på det siste sp målet......Er jo KG's ultimate rørehue, sa Lasse! Sant nok! :-?
manji Skrevet 4. november 2003 #17 Skrevet 4. november 2003 Heh, den kunne vel tolkes begge veier. :oops:
Edie Skrevet 5. november 2003 #18 Skrevet 5. november 2003 Normalt er jo et så vidt begrep. Hva som er vanlig er noe annet. Ta f.eks. sex. Veldig mye som er normalt her, ulike fantasier og fetisher blir sett på som normalt, selv om det ikke er vanlig. Men vanlig klesstil? Ja, det er vel det man får kjøpt på Hennes & Mauritz da.. (selvom mye av det er for hipt for min klassiske stil....)
Gjest lurven Skrevet 8. november 2003 #19 Skrevet 8. november 2003 normalt er vel vanlig.. i dette tilfellet vil det si den typen klær som er vanligst blant folk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå