Gjest SmurfeLurfen Skrevet 22. mars 2011 #1 Skrevet 22. mars 2011 (endret) Hei! Har en Plasseringskonto i Sparebanken. Har fått meg jobb og det blir en del til overs hver måned. Derfor tenkte jeg å sette inn det meste på plasseringskontoen. Men sånn ca det jeg vet jeg trenger i løpet av en måned, lar jeg være på brukskontoen. Men hvis jeg en dag får bruk for ekstra penger, til f.eks. kjøp av bruktbil eller annet, er det da dumt å flytte penger ut av plasseringskontoen? Hørte en gang at det er ulønnsomt å drive å flytte penger ut av plasseringskonto, fordi det har noe med renten å gjøre. Er det noen som vet noe om dette? Dessuten lurer jeg litt på dette om Boligsparing for Ungdommer. Er 19 år nå og har et jobbår. Men vil fortsette på skole til høsten og da blir det lite inntekt. Men pengene som spares på en BSU konto, må brukes til kjøp av bolig eller nedbetaling av boliglån. I tillegg er det skattefradrag når man har BSU. Opplysninger: BSU Rente på BSU-kontoen 4,0 % Plasseringskonto 12 frie uttak per år, samt uttak av siste års rente. Utover dette prises uttaket med 2,00 % av uttaksbeløpet, min kr 20,- 0-49 999 kroner 0,65 % 50 000-99 999 kroner 1,35 % 100 000-499 999 kroner 2,35 % 500 000-999 999 kroner 2,70 % 1 000 000 kroner og over 2,85 % (Prosenttallet bak har egentlig Pris til overskrift. Betyr det at det koster f.eks. 0.65% av uttaket å ta ut beløpe inntil 49 999 kr, eller bare hvis man tar ut mer enn 12 ganger i året?) Endret 22. mars 2011 av SmurfeLurfen
Strix Skrevet 23. mars 2011 #2 Skrevet 23. mars 2011 Har du plasseringskonto med uttaksbegrensing på så bør du i alle fall holde deg under denne begrensningen da koster det ingenting, og så lenge du holder deg tild et trenger du ikke tenke noe mer på saken. Som jeg leser det betaler du 2,00% av uttaksbeløpet dersom du tar ut en 13. gang eller mer. De andre prosentene tolk er jeg som rentene du får dersom du sparer så mye eller så mye... Jeg har plasseringskonto uten uttaksbegrensning og rentene blir avregnet hver måned så der kan jeg styre på som jeg vil.
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2011 #3 Skrevet 23. mars 2011 Jeg har fire bankkontoer: BSU Plasseringskonto Brukskonto Utgiftskonto Når jeg får lønn setter jeg av en viss sum på utgiftskonto til regninger. Jeg setter også et fast beløp inn på plasseringskonto (evt. også på BSU om det er en heldig måned). Resten står på brukskonto og går til matvarer osv. Om det er noe til overs når neste lønn kommer, går det inn på plasseringskonto. Det hender jeg også gjør det fra utgiftskontoen, om det skulle være noe mer enn vanlig til overs der. Jeg synes det er en god løsning, med minst mulig inn og utflytting fra plasseringskontoen, siden min også har uttaksbegrensning.
Gjest SmurfeLurfen Skrevet 24. mars 2011 #4 Skrevet 24. mars 2011 Takk for svar dere Da kan jeg altså sette inn og ta ut penger, gratis inntil 12 ganger i løpet av et år? Det er jo greit i så fall
zuperduper Skrevet 24. mars 2011 #5 Skrevet 24. mars 2011 Jeg ville anbefalt skandiabanken . Der er det 3% rente på innskudd over 100 000 og frie uttak.
C-girl Skrevet 24. mars 2011 #6 Skrevet 24. mars 2011 Jeg har konto i Bank Norwegian. De har 3,25% rente fra første krone, og ingen begrensninger på uttak siden det ikke er noe høyrentekonto..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå