Gå til innhold

Hvordan planlegge middag for en uke om gangen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg kunne tenkt meg å begynt å planlegge middagene for en uke av gangen, men hvordan få det til?

Jeg hater å lage middag, uansett hva som lages, derfor er det ekstra vanskelig å prøve å planlegge middager for en uke om gangen. Eller planlegge er jo ikke vanskelig, men de gangene jeg har prøvd har det aldri blitt de jeg planla og ha. Jeg hater nemlig å følge lister og ikke hver dag jeg gidder å lage det jeg egentlig har satt opp at jeg skal ha. Trives veldig bra med å ha det slik jeg gjør nå egentlig, å bare ta det som det kommer og bare se hva det blir. Ofte vet jeg ikke hva jeg skal ha til middag før jeg spiser den omtrent. Men det blir jo enklere å prøve å planlegge mer ang middag for da blir det lettere på butikken.

Så grunnen til at jeg har lysst å prøve å få dette til er at jeg vil prøve å handle til middager kun en gang i uka eller sjeldnere.

Skulle så gjerne spist poteter 3-4 ganger i uka minst, men jeg hater å lage saus, saus er det verste jeg lager.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

du finner masse flotte oppskrifter på matprat.no, der kan du søke på det du ønsker og ha med. jeg har ukeplanlagt i 1 år, og det funker utmerket. Trenger bare å planlegge middager den ene dagen, når man kommer hjem resten av uka har man en fin meny og slipper og tenke mer. jeg pleier og tenke litt sånn:

1 - noe med kylling, 2- noe med kjøttdeig 3, noe med fisk, 4 - en suppe av noe slag 5 - helgekos 6- kanskje biff med fløtegratinert poteter, eller noe i den duren, 7- noe enkelt, denne uka feks: pannekaker.

du kan planlegge veldig enkle middager også på denne måten, og hvis du feks skal handle en isberg salat, kan du jo tenke at den holder til 2 middager, aha! sparer også penger på den måten.

hvilken rekkefølge du spiser de ulike bestemmer du selv, eneste jeg på en måte følger er helgemiddagen, siden den er litt mer kos, også at søndagen er nokså enkel.

finner ofte frem tilbudsavisen der jeg skal handle, som regel obs. planlegger alltid på søndagen hva jeg skal handle inn på mandagen, og får ofte ideer utifra hva som er på tilbud på obs den følgende uka. Kundeavisen er tilgjengelig på søndagene.

lykke til!

Skrevet

Hvis du ønsker å spise poteter 3-4 ganger i løpet av en uke, og ikke liker å lage saus kan det være en ide og lage masse saus når du først lager. For da er det bare å varme den opp igjen neste dag..

Jeg pleier å lage en ukes meny hver lørdag morgen, så handler vi lørdag eller mandag morgen..

Hos oss jobber vi litt ulike vakter, så vi tilpasser menyen etter det. Er jeg ferdig på jobb 1 har jeg jo all verdens tid til å lage middag, er jeg ferdig 5 så må det være noe som fikses kjapt...

Har ingen faste "kjøtt" eller "kylling" dager, men prøver å få til 2-3 dager med fisk, 2-3 med kylling, en suppe dag og 1-2 dager med karbonadedeig/ annen oksekjøtt

Er veldig kjekt å slippe å reise innom butikken støtt og stadig :)

AnonymBruker
Skrevet

Ja, når jeg lager saus, lager jeg alltid mye, slik at jeg har til flere ganger. Er kun hjemmelaget brun saus og hvit saus jeg kan lage. Hvit saus liker jeg ikke engang, så det har jeg1-2 ganger i året eller enda sjeldnere.

Av sauser liker jeg hjemmelaget brun saus og løksaus, sistnevnte aner jeg ikke hvordan jeg lager. Ellers liker jeg jo diverse kraft og sø, fra kjøtt f.eks.

Skulle gjerne hatt fisk 1-2 ganger i uka, men hater å lage fiskemiddag + det er jo så dyrt å kjøpe fisk i butikken. Jeg elsker å fiske, men har aldri tid til fisketurer, det blir bare 2-4 fisketurer i året, og pleier ikke å få noe særlig fisk, noen ganger ingen fisk, andre ganger 1-3 kanskje. Og når jeg fisker, så fisker jeg i mange timer om gangen. Det eneste jeg kjøper på butikken av fisk av og til er fiskegrateng og laksefileer.

Siden jeg ikke liker melk, har jeg det kun i kjøleskapet når jeg skal lage pannekaker og potetstappe, så de to middagsrettene blir alltid laget dag etter dag.

Jeg har fast hva jeg spiser til lørdagskveldsen. Men ellers har jeg ingenting fast.

Ja, jeg skal tenke litt, kanskje gjøre slik at jeg bestemmer meg at jeg skal ha 1-2 dager med f.eks fisk (men da er utfordringen å finne noe billigt og noe jeg faktisk kommer til å gidde å tilberede), 1-2 dager med kjøtt, (da er det den forferdelig kjedelige sausen som må lages), en dag med en veldig sunn rett, osv. Jeg skal gruble litt over dette, å se om jeg kan få til noe planlegging. Hater jo å planlegge.

Hvor på matprat kan jeg søke på det jeg vil ha med?

Trådstarter

Skrevet

Jeg har ihvertfall fått opp ting idet generelle søkefeltet,feks søkeord: kjøttdeig. Men,du vil trolig (ved nærmere ettertanke) finne enda mere om du googler det du vil ha i:) sånn gjør jeg avogtil:)

Gjest Consensio
Skrevet

Jeg lager menyer for 1 måned av gangen.

spiller ingen rolle om jeg hater lister eller matlaging, menyen har vi bestemt oss for at den skal vi følge.

Da setter jeg med ned med penn og papir og laptop...surfer etter nye og spennende oppskrifter slik at det ikke blir den samme maten hele tiden.

Listen blir skrevet ut og hengt på kjøleskapsdøra slik at det ikke er mulig å ikke se den.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for tips! :)

Skal sjekke litt ut på matprat og dinmat. Men hater å lese om mat og hater å lage mat. Det frister så og si aldri med oppskrifter funnet på nettet, de fleste skal alltid innehole ting jeg ikke liker eller ikke er interresert i å smake. Men jeg skal allikevel ta en titt, jeg liker jo alltids noe av det som nevnes i oppskriftene, så får jeg heller lage mine egne oppskrifter.

Jeg skal prøve å skrive opp alt jeg liker av middager på en lang liste og skrive en liste av alt jeg kan/ vet hvordan jeg lager, og heller lage ukesmenyer ut av det. Og lage minimum 2-3 nye retter i år av middagsretter jeg liker men aldri lager.

hilsen trådstarter

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg kunne tenkt meg å begynt å planlegge middagene for en uke av gangen, men hvordan få det til?

Jeg hater å lage middag, uansett hva som lages, derfor er det ekstra vanskelig å prøve å planlegge middager for en uke om gangen. Eller planlegge er jo ikke vanskelig, men de gangene jeg har prøvd har det aldri blitt de jeg planla og ha. Jeg hater nemlig å følge lister og ikke hver dag jeg gidder å lage det jeg egentlig har satt opp at jeg skal ha. Trives veldig bra med å ha det slik jeg gjør nå egentlig, å bare ta det som det kommer og bare se hva det blir. Ofte vet jeg ikke hva jeg skal ha til middag før jeg spiser den omtrent. Men det blir jo enklere å prøve å planlegge mer ang middag for da blir det lettere på butikken.

Så grunnen til at jeg har lysst å prøve å få dette til er at jeg vil prøve å handle til middager kun en gang i uka eller sjeldnere.

Skulle så gjerne spist poteter 3-4 ganger i uka minst, men jeg hater å lage saus, saus er det verste jeg lager.

For meg fungerer dette mye bedre,enn å ta det på sparket.

Vi handler en g i uken,så her kan du eks se en liste for middager for en uke.

Handleliste som jeg eks skriver søndagen:

2 pk Kjøttdeig.

1pk kyllingfilet

3\4 kg fisk (tar litt fersk, og to biter røkt)

4 nakkekoteletter

Fiskekaker

Fersk kjøtt.

Pasta

1 pk. tørrerter

Vokblanding

makaroni,løk

gulrøtter

kål

sellerirot

surkål

Lager kjøttdeigen og steker kjøttkaker til mandag

Deler av kjøttdeigen lager kjøttboller som jeg fryser

lager fiskegrateng på tirsdag. Litt røkt fisk i gir god smak

Onsadg kan vi ha kyllingfilet med wok

torsdag kan jeg koke ferskkøtt i løksaus

fredag blir det fiskekaker

lørdg kan vi ha pasta med kjøttboler

søndag blir det koteletter.

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg spiser samme middagene hver uke, gjerne flere ganger i uken, så for meg er det veldig enkelt. Jeg har vel og merke kun meg selv og ta hensyn til når det gjelder matlaging, så jeg trenger ikke variere for andres (barn etc) skyld. Jeg spiser kun fisk og kylling, masse grønnsaker og ikke poteter/ris. Så er ikke så mye karbs i denne listen akkurat. Dette holder også mer enn 1 uke egentlig, så handler vel 3 ganger i måneden.

Men kan slenge inn min handleliste likevel.

1 pakke 1 kg Kyllingfilleter

1 pakke laksefillet (4 stk)

1 pakke torskefillet

2 Squash

3 Ananas på boks

Gulrøtter (1kg)

3 Paprika

Løk (4 stk)

Sitron

Hvitløk

Chilli

Tomater

3 Bokser hermetiske tomater

Til kyllingen woker jeg squash, ananas, gulrøtter, paprika, løk, hvitløk, chilli, tomat og tilsetter soyasaus. Kjempegodt, sunt og enkelt.

Til Laksefillet /Torskefillet bruker jeg Hermetiske tomater, hvitløk, løk, chilli og paprika. Steker alt i olje, og tilsetter de hakkede tomatene og lar det koke noen minutter. Så helder jeg det over i en ildfast form og legger fisken sammen med sausen. Salter fisken og drypper litt sitron på.

Skrevet

Forresten, oppskriftene på godfisk.no er veldig enkle og raske. Og du trenger ikke allslags dill dall, ofte bare 5 forskjellige ingredienser per rett. Ta å sjekk den siden ut så kanskje du finner noe der. :)

Skrevet

Hei!

Som hjelp ( og økonomisk) tar jeg ofte for meg ukas kundeavis fra den butikken jeg skal handle i, faktisk ganske greit hvis jeg er tom for ideer :-)

• Liker 1
Skrevet

Hvis du synes det er vanskelig å holde seg til menyen når du planlegger en uke av gangen, så kan jo du begynne å planlegge for en halv uke av gangen?

Skrevet

Sjølv om ein vil planlegge meir, treng ein jo ikkje å bestemme nøyaktig kvaer dag ein skal ete kva. Eit lurt triks er å ha ei liste over greie middagsrettar ein likar, til dømes 10 ulike, og så rullere mellom desse. Visst du heile tida sørger for å ha ingrediensane til desse i hus, kan du berre velje den som du har mest lyst på akkurat den dagen. Då vil det også blir enklare å handle inn mat, sidan du veit kva basis du treng.

Gjest Consensio
Skrevet

Dobby: Det fungerer sikkert for mange, men ikke her hjemme. Da vil det bare skli ut, og i tillegg så har jeg en del fryst kjøtt som må tas opp dagen før eller tidlig samme dag så det rekker å tine.

Her er det mye enklere å bestemme på forhånd hva vi skal ha hver dag og følge det samme om vi kanskje ikke har sååå lyst på akkurat det den dagen.

Skrevet (endret)

Her i heimen er vi ikkje så flinke til å planlegge heller, men det fungerer ganske bra å sjokk-tine kjøt dersom ein ikkje har teke det opp tidlegare på dagen. Vi legg som regel kotelettar eller fiskefiletar eller liknande i ein pose og legg i varmt vatn. Då tinar dei veldig fort! Kjøtdeig og slikt kan slengast i panna frosent, det tek berre lengre tid å steike det. Dette er nok ikkje heilt "etter boka", og resultatet blir nok best om kjøtet er tina og romtemperert, men må ein så må ein... Skuldar på at eg er student, då skal det vere slik! :fnise:

Endret av dobby
Skrevet

Du TRENGER ikke saus til for å spise poteter, her har vi spist potet til middag 2-4 ganger i uka i 3 år og hatt tradisjonell saus til hele 2 ganger.

Selv synes jeg at kokt/stekt potet med salt er kjempegodt, men man kan jo også variere med å ha på en smule godt smør / god olivenolje, blande med kokte egg (namnam), bruke potet i små biter/skiver som enten stekes eller kokes sammen med andre grønnsaker, eller man kan bruke "utradisjonelle" sauser av typen som holder seg lenge, for eksempel sweet&sour-saus, salsa, chili, pesto, eller hva med kryddersmør? Eller gratinerte poteter med fløte/ost/hvitløk/etc? Og en spansk omelett med potet og løk er noe av det beste jeg vet... Et godt dryss av krydderurter eller hakkede nøtter er også nydelig.

Kan jo variere potetene veldig også, med kokt, stekt, ovnsbakt, gratinert, most, og så videre...

AnonymBruker
Skrevet

Her i heimen er vi ikkje så flinke til å planlegge heller, men det fungerer ganske bra å sjokk-tine kjøt dersom ein ikkje har teke det opp tidlegare på dagen. Vi legg som regel kotelettar eller fiskefiletar eller liknande i ein pose og legg i varmt vatn. Då tinar dei veldig fort! Kjøtdeig og slikt kan slengast i panna frosent, det tek berre lengre tid å steike det. Dette er nok ikkje heilt "etter boka", og resultatet blir nok best om kjøtet er tina og romtemperert, men må ein så må ein... Skuldar på at eg er student, då skal det vere slik! :fnise:

Og enda raskere: Her kjøper vi flere kilo kjøttdeig av gangen, og steker alt sammen før vi fryser det i 4-500 g porsjoner. Da kan det bare has rett i tomatsausen, i lapskausblandingen, i gryteretten eller på pizzabunnen :fnise:

Skrevet

Vi handler ofte bare èn gang i uka. Men det er kanskje litt lettere når vi er bare to personer. Det vi bruker å gjøre er å fylle opp lagrene sånn ca. èn gang i måneden. Og da fyller vi skapene med makaroni, pasta, spaghetti, ris, nudler, hermetikk (f.eks hakka tomat) og sånne tørre ting som ikke går ut på dato og som er billig. Så når vi kjøper mat for en uke handler vi bare kjøtt/fisk og grønnsaker/frukt. For da vet vi at vi har karboen (pastaen og det) hjemme i skapet og vi trenger ikke tenke på det.

Dessuten så er det en idè å fylle fryseren. Hvis man kjøper 1kg pakke med kyllingfilèt fryser man bare ned f.eks 2 og 2 filèter, og tar opp til den dagen man trenger det. Alt fråssent tiner fort på kjøkkenbenken mens man er på jobb.

Skrevet

Skulle ønske vi hadde klart å hatt en ukesmeny også! Da hadde det vært lettere å holde seg til budsjettet. Grunnen til at vi ikke har det er fordi vi jobber så forskjellig. Akkurat nå er samboer sykemeldt, men til vanlig så jobber jeg dag og kveld, han jobber kveld og natt. Er flere uker dette kræsjer... Ikke er jeg særlig interisert i å stå å lage middag klokken 10 på kvelden. Spise middag klokka 1 på dagen er heller ikke aktuelt :P Da blir det heller til at vi spiser noe på jobb og er vi sulten når vi kommer hjem så spiser vi brødskive. Dessuten hender det jeg må jobbe ekstra og da sklir jo ukesmenyen ut og det ferske vi kjøper blir ødelagt:( Hvis jeg jobber kveld og han er hjemme så lager han seg bare noe enkelt, jeg lager meg gjerne noe mer "avansert" hvis jeg er alene hjemme. I tillegg har jeg fått melkeallergi og da er det få poseting og ferdigting jeg kan spise har jeg funnet ut, så mesteparten må lages fra bunn og oppskrifter må gjøres om. Elsket å lage mat før, men nå er det bare kjedelig og slitsomt..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...