kokkosmamma Skrevet 22. mars 2011 #1 Skrevet 22. mars 2011 Hei jeg er i gang med og skrive ett mnd-budskjett hva vi bruker i mnd på oss selv, inkludert regninger-hobby-mat-transport, jeg skal da dele opp budskjettet på 4, så jeg regner hvor mye vi bruker på en uke, får så se, hva vi må legge av til hva, og hva vi bør unngå, og hva vi sløser med. Nå har det seg sånn att barnet vårt på 2 år ikke bor hjemme, og planen er att han skal flytte hjem igjenn, men jeg vet ikke hvor mye leg skal legge av til barnet verken i uken eller i mnd, vi har verken god eller dårlig råd, eier heller ikke eget sted og bo. så vet jeg det er endel prisforskjeller, selv om det er den samme tingen du kjøper, og sånn er det jo med mat, bleier, møbler-dyrleger og alt... men om man skal tenke kvalitet-varighet og prismessig rimlig, hva bør man legge av til barnet i mnd i den alderen? hvor offte trenger det nye klær og hvorfort vokser di ut av en str? og mår det gjelder mat, da tenker jeg på neringsmessig, hvor mye penger bruker dere ekstra for kunn det barnet spiser uten om dere selv, eller hva, og hvor mye spiser det om dagen? får di vitamintilskudd i tilegg? er det nødvendig? hvor mye koster det og hvor lenge varer det? Barnehage da? om ikke foreldrende jobber, hvor mye trenger barnet og være i barnehage og være vekk fra foreldrende og leke med andre barn? hvis man i tilegg drar sammen med barnet i åpenbarnehage som nesten er gratis, hvor mye vill jeg bruke på barnehage i mnd? og bleier da, der er det jo litt prisforskjell, er det stor forskjell på bleiende?di rimlige og di dyre? vill tro man skiffter hver 3-4 time, hvor lenge varer en pakke, og hvor mye koster den? Så trenger vel barnet også endel kremer og våtservietter? hvem merke er billigst i lengden, eller er det noe annet som er mere lønnsomt? er det noe jeg har glemt da? Hva bruker dere på en 2 åring i mnd? eller uken, og hva kjøper dere til barnet? regner med jeg også kommer til og benytte meg av finn.no og heller ikke kjøper alt nytt. Hva har dere kjøpt til barnet deres di 3 sisste dagende? hva går det mye av? Håper så mange som mulig vill svare meg, så takk for svar
Minnimusepus Skrevet 22. mars 2011 #2 Skrevet 22. mars 2011 Nå er vår snart 2 år så jeg tillater meg å svare Hvis jeg skal sette opp sånn ca vil det bli slik (i mnd): - barnehage 1580 (vi har minstesats pga at mannen er student) Maksimun sats her i kommunen er 2330,- pluss 300 i kostpenger= 2630,- - 600,- mat og våtservietter - 100,- i bleier ( Bruker ca halvannen pakke med first price bleier hjemme og halvannen i barnehagen) - Fritid og andre aktiviteter bruker vi ikke så mye penger på. Det er så mye en kan finne på uten å bruke masse penger når de er så små. Vi kjøper jo en ting i ny og ne, men ingenting som er nødvendig. Svømmehallen og parker koster jo penger. Vil tippe vi bruker rundt 100-200,- - Klær kjøper vi ikke hver mnd, men denne mnd har vi kjøpe skisko til 200,-. Tenker nok at om du regner 2-300,- i mnd så har du litt å gå på. Dette pga av at du plutselig må kjøpe vintertøy til ungen, da koster det 100,- for et ullplagg nytt. Med dette kommer jeg til en sum på 2600,- i mnd for vår lille, men hvis du legger på et par hundre så har vi 2800,- Vi har en gutt som er veldig glad i mat og det kan derfor variere hvor mye det går ut
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2011 #3 Skrevet 22. mars 2011 Hei! Vi har også et barn på 2 år og dette er hva jeg tipper vi bruker pr. mnd: 2530kr - barnehage ca. 200kr - bleier (Pampers) ca. 1500kr (i snitt) - klær (dette er for mye, men jeg er litt vel glad i å shoppe) ca. 500kr - mat (spiser som oftest det vi spiser + grøt noen ganger og velling om kvelden) Dette er de viktigste tingene jeg kommer på som jeg kan sette en sum på. Utenom dette kommer diverse småartikler som bade/dusjsåper, q-tips, kremer og salver (bruker dette svært sjeldent så dette er ikke akkurat noen utgift for oss), mesoft-servietter, tran, fluor, tannkrem og tannkost. Dette er jo småting som man ikke bruker opp på en mnd, men når alt er tomt samtidig blir det en del kr på å kjøpe alt nytt. Den største utgiftsposten er etter min mening klær og sko. Nå kjøper jeg mye han ikke nødvendigvis trenger og kanskje betaler unødvendig mye for f.eks. en dress som jeg kunne kjøpt billigere et annet sted, men hos oss er det nå hvertfall slik. Vinterdressen (som passer en sesong) kostet 1100kr (Reima). Vinterskoene kostet 700kr (Ecco). Vindtett lue 300kr (Reima), vanntett lue 250kr (Reima), regntøy 800kr (HH), vinterjakke 1100kr (T2H), tøfler 300kr (har vokst ut av et par i løpet av vinteren så vi har kjøpt 2 par på relativ kort tid). Må bare presisere at man kan finne billigere og fortsatt gode klær, som du sier så er det en ide å kjøpe brukt. I denne alderen holder klærne gjerne bare en sesong og det er dermed begrenset hvor slitte de blir. Dette med klær og utstyr er noe man etter min mening kan tilpasse sin egen økonomi. Selvfølgelig er det visse ting man må ha, som f.eks. en utedress, men denne trenger ikke koste skjorta. Og man trenger ikke en haug med leker eller 6 ulike jeans i forskjellige blånyanser. Når det gjelder aktiviteter så bruker vi ikke så mye, men det går fort noen hundrelapper hvis vi drar på lekeland, akvariet eller badeland. Men også her er det utallige ting man kan finne på med et så lite barn som ikke koster en krone; tur i skogen, åpen gård, åpen hall, lekeplass, trilletur osv. Synes du er fornuftig som setter opp et budsjett på den måten. Burde gjort dette selv. Lykke til!
kokkosmamma Skrevet 22. mars 2011 Forfatter #4 Skrevet 22. mars 2011 (endret) Ja, dere må jo gjerne svare selv om dere ikke har barn som er 2 år, tenker sjenerelt på barn som er i bleiealder da... Det er barnevernet som har anbefalt oss og sette opp ett slikt budskjett, om det blir tilbakeføring. selv handler jeg en del på salg, og i våres tilfelle så kan vi arve en del fra venners barn, også handler vi endel leker brukt, di vokser jo også fort fra... så om man studerer kan man få barnehage billigere da? vi er to foreldre som går på trygd, men jeg prøver nå og få meg jobb, vet ikke helt om det er noen rettigheter der? Når det gjelder små ting man kjøper så har jeg merket att det faktisk er små tingende som er dyrt, jeg kan foreksempel tenke att jeg ikke har råd til en genser til 500 denne mnd, men så er jeg kansje i butikken og ser en del 20 kr tilbud, og kjøper masse unødvendige SMÅTING, som man ikke hadde egentlig trenkt som til sammen blir 500 uansett, og har man da gjort ett kupp om man kjøper di sakende super billig, når det er saker man faktisk ikke hadde trenkt i utgangspunktet? Men hva trenger ett barn av kremer og ting, når det kommer til små ting? di trenger også kansje eget vaskemiddel, og sjampo? kuldekrem, fuktighetskrem? Finnes det noe statestikk på dette noe sted? Endret 22. mars 2011 av kokkosmamma
~white lady~ Skrevet 22. mars 2011 #5 Skrevet 22. mars 2011 Ja, dere må jo gjerne svare selv om dere ikke har barn som er 2 år, tenker sjenerelt på barn som er i bleiealder da... Det er barnevernet som har anbefalt oss og sette opp ett slikt budskjett, om det blir tilbakeføring. selv handler jeg en del på salg, og i våres tilfelle så kan vi arve en del fra venners barn, også handler vi endel leker brukt, di vokser jo også fort fra... så om man studerer kan man få barnehage billigere da? vi er to foreldre som går på trygd, men jeg prøver nå og få meg jobb, vet ikke helt om det er noen rettigheter der? Når det gjelder små ting man kjøper så har jeg merket att det faktisk er små tingende som er dyrt, jeg kan foreksempel tenke att jeg ikke har råd til en genser til 500 denne mnd, men så er jeg kansje i butikken og ser en del 20 kr tilbud, og kjøper masse unødvendige SMÅTING, som man ikke hadde egentlig trenkt som til sammen blir 500 uansett, og har man da gjort ett kupp om man kjøper di sakende super billig, når det er saker man faktisk ikke hadde trenkt i utgangspunktet? Men hva trenger ett barn av kremer og ting, når det kommer til små ting? di trenger også kansje eget vaskemiddel, og sjampo? kuldekrem, fuktighetskrem? Finnes det noe statestikk på dette noe sted? Strengt tatt trenger ikke unger noe særlig av kremer/såper. Her har vi brukt egen babysjampoo, babyolje, zinksalve og kuldekrem. Bruker vanlig vaskemiddel, men du må gjerne bruke Neutral eller lignende som er parfymefritt. Alt dette kan kjøpes i daglighandelen, og koster ikke mer enn 20-40 kr stk.
Vibi Skrevet 23. mars 2011 #6 Skrevet 23. mars 2011 Vi bruker: - 2580 på barnehage - 1200-1500 på mat, inkl bleier og stelleprodukter (har ingen egentlig oversikt over hvor mye vi bruker her, men ser jo at matbudsjettet har økt med omtrent så mye etter at han ble født). Mye av det er frukt og ferske bær, som er det aller beste han vet. -300 klær. Arver mye av fetterne og tremenningene sine, så vi kjøper ikke klær hver måned. Men når vi først handler blir det gjerne dyrt, som en ny vinterdress, ulltøy, sko osv. Var faktisk forutseende nok til å kjøpe Reimadress til halv pris på Barnas hus i vinter, som skal brukes neste sesong. Det kommer jeg sikkert til å være glad for til høsten. Ellers kjøper vi forholdsvis dyre sko (fordi jeg syns det er viktig at de er ordentlige), helst ecco og gore tex. Hygieneprodukter er ikke egentlig noen stor utgiftspost, og det du kjøper varer veldig lenge. Tannbørste, tannkrem, babyshampoo, babyolje og sinksalve er vel det du trenger - og det holder lenge. Tror vi har kjøpt ny sinksalve en gang siden han ble født.. Vi bruker forøvrig kluter, ikke mesoft eller våtservietter, så slipper den utgiften også. Vi bruker neutral vaskemiddel til hele familien, så ingen ekstrautgift her heller.
Gjest imli Skrevet 23. mars 2011 #7 Skrevet 23. mars 2011 Mine ungar (1,5 og snart 3 år) er ganske billege Brukar ikkje barnehage, klær kjøper eg veldig skjelden. Er det mogleg å bruke 1500 kr/mnd på klær til ein 2-åring? Er vel det eg brukar på pr unge i året, max... Eg og ungane handlar vel mat for rundt 3000/mnd. Dei har veldig tørr hud/eksemhud om vinteren, så det går med ein del a-derma-krem og badeolje i vinterhalvåret, brukar kanskje 2-300 kr/mnd på det. Brukar ikkje såpe pga tørr hud. Ein tannbørste kostar vel 20-30 kr, dei får ny kanskje kvar 2.-3. mnd. Brukar vanleg vaskemiddel. Vaskar dei med vanlege vaskeklutar, og dei brukar tøybleier. Handlar klær på sal, kjøper brukt eller syr sjølv (inneklær, det siste altså ). Arvar ein del og. Ynskjer klær i gåve til bursdag/jul.
momo Skrevet 23. mars 2011 #8 Skrevet 23. mars 2011 Nå har jeg ett barn på 3 år, og jeg skjønner ikke att det går an og få klesbudsjettet lavt, med mindre man arver mye. For bare da vinteren kom, så var det jo dress, tykt ulltøy, ullundertøy, ullsokker, votter, lue og skisko. Så slutta han med bleie og, innkjøp av 12 boxere og noen ekstra strømpebukser og bukser. Så vokser han jo, og trenger full garderobe hvert år, så er det innesko i barnehagen, minst 2 i året, så gjerne 2 parr støvler i året, cherox, sandaler og joggesko, gjerne 2 parr av det og. Er man uheldig 2 parr vintersko og. Så regntøy, dress uten for, høstjakke. Så jeg bruker vel minst 1000 kr i mnd på klær til han. Da han brukte bleier, så brukte jeg ikke mer enn 1000 kr i mnd, på bleier, mat og stelleprodukter. Barnehage 2550 kr i måneden. Aktiviteter 300 kr i måneden.
Gjest gjest Skrevet 23. mars 2011 #9 Skrevet 23. mars 2011 Nå har jeg ett barn på 3 år, og jeg skjønner ikke att det går an og få klesbudsjettet lavt, med mindre man arver mye. For bare da vinteren kom, så var det jo dress, tykt ulltøy, ullundertøy, ullsokker, votter, lue og skisko. Så slutta han med bleie og, innkjøp av 12 boxere og noen ekstra strømpebukser og bukser. Så vokser han jo, og trenger full garderobe hvert år, så er det innesko i barnehagen, minst 2 i året, så gjerne 2 parr støvler i året, cherox, sandaler og joggesko, gjerne 2 parr av det og. Er man uheldig 2 parr vintersko og. Så regntøy, dress uten for, høstjakke. Så jeg bruker vel minst 1000 kr i mnd på klær til han. Da han brukte bleier, så brukte jeg ikke mer enn 1000 kr i mnd, på bleier, mat og stelleprodukter. Barnehage 2550 kr i måneden. Aktiviteter 300 kr i måneden. Må signere denne.. 1500 i året på klær ser jeg lenger opp??? Jøye meg, brukte nesten tredobbelt bare den mnd jeg kjøpte inn vintergarderoben. Med barn i naturbhg(4år) trengs det skikkelig klær, sko og ekstra av det meste. Har barn som er atopiker så bruker nok ca 1500 i året på kremer. Matbudsjettet vet jeg ikke helt hvor jeg vil sette, men vi kjøper en god del frukt og grønt og dette er jo desverre ikke akkurat billig. Nå er det bare jeg og barnet i husholdningen da. TS: om dere har liten inntekt snakk med nav og kommunen om å få redusert prisen på bhg.
Gjest imli Skrevet 23. mars 2011 #10 Skrevet 23. mars 2011 Veit ikkje om det var meg du sikta til, momo, men ein treng nok mindre klær til ungar som ikkje går i bhg. I bhg er det vel nesten påkrevd å ha to sett av alt osv, heimeungar treng ikkje det. Vinterutstyr har mine ungar ynskja seg til bursdag (eller eg har ynskja for dei då ) eller eg har kjøpt på sal om sumaren. I haust kjøpte eg dress og vintersko til eldstemann til fullpris, men fekk både dress og sko for under 1000 kr og har vore veldig fornøgd med begge deler. Elles får dei stort sett klær til bursdag og jul (praktisk, billeg OG eg slepper å ha masse billege plastleiker utover huset, vinn-vinn situasjon), arvar litt, syr litt av billege stoffer, kjøper litt (stort sett på sal). Blir nok ikkje noko særleg meir enn 1500 kr/året pr unge, nei.
Gjest gjest Skrevet 23. mars 2011 #11 Skrevet 23. mars 2011 Kunne aldri falt meg inn å ønsket ting FOR barna. Utgiften med klær ser jeg på som noe naturlig i forhold til å få barn. 3
Gjest imli Skrevet 23. mars 2011 #12 Skrevet 23. mars 2011 Kunne aldri falt meg inn å ønsket ting FOR barna. Utgiften med klær ser jeg på som noe naturlig i forhold til å få barn. Så du forventar at ein 2-åring skal kome med ynskjer om kva han vil ha til bursdagen sjølv, då eller? For små ungar er det vel vanleg at foreldra seier frå kva ungen "ynskjer seg", sjølv om ungen ikkje har ytra eit ord. Ein så liten unge veit jo ikkje at han/ho har bursdag. Men klart, har du lyst på enno meir bortskjemte ungar med leikeberg til månen, så kjøyr på
Harlekin Skrevet 23. mars 2011 #13 Skrevet 23. mars 2011 Kunne aldri falt meg inn å ønsket ting FOR barna. Utgiften med klær ser jeg på som noe naturlig i forhold til å få barn. En toåring som knapt kan snakke kommer ikke med bursdagsønsker? Jeg som forelder observerer hva hun trenger og om det er noe spesielt hun liker ift. leker (f.eks. en bokserie, type puslespill osv.), og så gir jeg denne informasjonen videre til familien. Dessuten, det er ingenting galt i å få nyttige ting til bursdagen også, ikke bare et berg av leker ... Angående klesutgifter, så er det nok forskjell mellom barnahagebarn og ikke-barnehagebarn, men det trenger likevel ikke å bli så dyrt. Vi kjøpte vinterdress på Coop (Friends) til 600 kr, og så har vi to andre kjøpt på Fretex. Funker helt supert! Sko kjøper vi som oftest på salg, så langt har vi i alle fall fått det vi trenger. Ull er selvsagt ikke billig, men det er stor prisforskjell mellom Nøstebarn-ull og Sparkjøp-ull, og kvaliteten synes jeg ikke er noe dårligere på Sparkjøp. Ellers har vi snille, strikkekyndige damer i familien som har strikket mye forskjellig i gaver til datteren vår Så vårt klesbudsjett er nok sikkert rundt 300 i mnd (men vi kjøper ikke klær hver måned, nå fordelte jeg årskostnadene på 12 mnd). En toåring vokser ikke like fort som de gjør som babyer, heldigvis! Andre ting i budsjettet: Bleier 40 kr mnd (Landlord, billige og gode) Våtservietter 10 kr (ditto) Tannbørste 10 kr (30 kr delt på tre altså) Diverse stelleprodukter (tannkrem, krem, shampo osv.) 50 kr i mnd? Det meste er ganske drøyt i bruk. Barnehage 2745 mnd Mat (aner ikke, hun spiser det samme som oss. 800 kr? Hun er ganske småspist)
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2011 #14 Skrevet 23. mars 2011 Bruker du SIFOs standardbudsjett på http://script.sifo.no/cgi-bin/standard/standard.cgi får du følgende: Utgifter til mat og drikke: 1120 Utgifter til klær og sko: 550 Utgifter til helse og hygiene: 290 Utgifter til lek og fritid: 320 Andre dagligvarer: 230 De aller fleste ligger vel litt over standardbudsjettsatsene, men det kan jo gi en antydning.
tingeling Skrevet 23. mars 2011 #15 Skrevet 23. mars 2011 Hei TS Det jeg opplever er at utgiftene kommer i "bulker", dvs ikke pent og pyntelig fordelt på årets måneder. Har en toåring (og en femåring som hun ikke kan arve noenting av siden størrelsene ikke fungerer ift årstid). Nå smelter snøen og jeg måtte ut og kjøpe sherroks (høstens var for små), nytt regntøy, vindjakke. Så kommer sommeren med joggesko, sandaler, sommerklær, solhatt, og trehjulssykkel, solbriller (som forsvinner/går i stykker hele tiden) og mengder av solkrem. Deretter er det høst: nytt regntøy hvis du er uheldig, varmere klær, høstsko (siden de du kjøpte i våres sikkert er for små). Og vinteren innebærer vintersko, innesko til barnehagen, ulltøy, lue og votter (opptil flere), akebrett, ski og julegaver. Små barn skifter også størrelser hele tiden, og ikke alltid helt når det passer ift sesonger. Det jeg vil si med dette er at det er lurt å sette av penger de månedene det ikke er så mange utgifter, for det kan svi en del når man feks skal kjøpe inn vintertøy. Hvis jeg kan gi deg et tips ift ull så er det Nøstebarn sine ribbestrikk-klær. Vi fikk ribbestrikk bukse og genser når snuppa var litt under året. De var alt for store, men kunne brettes opp uten å bli klumpete. De brukes for andre vinteren nå og kommer sikkert til å passe neste viner også. Supre under dressen! De koster litt, men er evigvarende hvis man ikke lar barna leke inne i dem. Lykke til!!!
Vibi Skrevet 23. mars 2011 #16 Skrevet 23. mars 2011 Kunne aldri falt meg inn å ønsket ting FOR barna. Utgiften med klær ser jeg på som noe naturlig i forhold til å få barn. Nei, er du gal! Til sommeren skal jeg få to-åringen til å skrive ønskeliste til bursdagen, og sende til venner og familie. Det burde han jo virkelig være istand til da! 1
Gjest imli Skrevet 23. mars 2011 #17 Skrevet 23. mars 2011 Nei, er du gal! Til sommeren skal jeg få to-åringen til å skrive ønskeliste til bursdagen, og sende til venner og familie. Det burde han jo virkelig være istand til da! Lista bør nok leggast ut i alle byens leikebutikkar.
Vibi Skrevet 23. mars 2011 #18 Skrevet 23. mars 2011 Lista bør nok leggast ut i alle byens leikebutikkar. Absolutt! Det er jo det jeg ønsker meg aller mest! Enda mer leker som ligger og slenger rundt i huset, etter å ha vært kjempegøy den første uka, og så omtrent glemt den neste.
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2011 #19 Skrevet 24. mars 2011 Mine ungar (1,5 og snart 3 år) er ganske billege Brukar ikkje barnehage, klær kjøper eg veldig skjelden. Er det mogleg å bruke 1500 kr/mnd på klær til ein 2-åring? Er vel det eg brukar på pr unge i året, max... Eg og ungane handlar vel mat for rundt 3000/mnd. Dei har veldig tørr hud/eksemhud om vinteren, så det går med ein del a-derma-krem og badeolje i vinterhalvåret, brukar kanskje 2-300 kr/mnd på det. Brukar ikkje såpe pga tørr hud. Ein tannbørste kostar vel 20-30 kr, dei får ny kanskje kvar 2.-3. mnd. Brukar vanleg vaskemiddel. Vaskar dei med vanlege vaskeklutar, og dei brukar tøybleier. Handlar klær på sal, kjøper brukt eller syr sjølv (inneklær, det siste altså ). Arvar ein del og. Ynskjer klær i gåve til bursdag/jul. Jeg leste en artikkel for ikke så lenge siden om at mange foreldre ikke brukte såpe på ungene fordi de ikke ville ødelegge huden. MEN det er helt feil, pga at vann tørker ut huden og derfor er det anbefalt å bruke gode såper tilpasset babyer/barn:)
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2011 #20 Skrevet 24. mars 2011 Hos oss ber barnehagen + kostpengene der (som de bare setter opp og setter opp...) det største utgiften. Klær kjøper jeg nesten uten unntak på salg. Halv pris av rød pris på Lindex, etc. Bruker altså ikke mye på det. Jeg ville bare påpeke at vi faktisk har bedre råd med barn (hun er 1 1/2 nå) enn vi hadde uten. Dette er pga at vi ikke lenger reiser på ferieturer/helgeturer på impuls, går så godt som aldri ut på kino/ut for å ta en øl eller noe, på konserter, spiser aldri på restaurant mer, blir jo bare sittende hjemme på kveldene. Før barnet kom, var vi ofte ute, og brukte mye penger på det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå