Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei!

Jeg lurer litt på det med å ta bore og brønnteknikk kurs for å jobbe i nordsjøen. Lurer på hvorfor tok det kurset og hvorfor ville du jobbe i nordsjøen? Hva ca evt tjener man? Er det slik at man må ned til Rogalands området for å få jobb, eller kan man likså greit bo i trønderlag eller andre steder i Norge? Må man ha studiekompetanse for å ta kurset? Er det støtta av lånekassa? Har vært inne på kursguiden å sett der på trønderlag hvilke av kursene er å anbefale av de som dukker opp?

Hvor mange jenter/damer er det der du jobber? Er det generelt mest mannfolk som tar kurset?

Hva jobber du som ute i nordsjøen? Hvor lett er det å få seg jobb?

Takker for svar! :takke:

Endret av origin
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber ikke offshore, men er siviløkonom i et olje & gass selskap. Mitt inntrykk er at det er svært vanskelig å få jobb offshore, og at det bare blir vanskeligere og vanskeligere. Vi bruker i hvert fall ikke mange nordmenn lengre, fordi det lønner seg ikke å ha dem ute på 2/4 ordning(Vi bruker for det meste amerikanere og briter, som jobber 2uker på havet, er på kontoret 1 uke, og så fri 1 uke).

Men, som sagt så jobber jeg ikke offshore, så du må ta det jeg sier med en klype salt.

Skrevet

Jeg har bare vært ute offshore en tur hittil, som sporadisk personell, men mitt inntrykk er at du er i fåtall som dame innen bore- og brønnteknikk. Og generelt innen noe teknisk ute på rig i det store og hele. Når jeg var ute så var vi 3 damer ombord og rundt 100 mannfolk. Jeg var eneste dama innen noe teknisk og dermed også eneste dama på dekk. Er dog ikke innen bore- og brønnteknikk, men kommer inn i løypa litt senere i prosessen.

Har du noen utdannelse fra før? (Tekniske fagbrev etc). Selv om du tar bore- og brønnteknikk kurs, så vil fagbrev være noe av det første som blir spurt etter dersom du søker på jobb som boredekksarbeider. Ihvertfall dersom jeg forsto meg riktig på de jeg tok GSK sammen med, og som også hadde tenkt til å ta bore- og brønnteknikk kurs.

Lønna som offshorearbeider er rimelig grei sammenlignet med hva man ville tjent med kun fagbrev på land. :)

Skrevet

Jeg har bare vært ute offshore en tur hittil, som sporadisk personell, men mitt inntrykk er at du er i fåtall som dame innen bore- og brønnteknikk. Og generelt innen noe teknisk ute på rig i det store og hele. Når jeg var ute så var vi 3 damer ombord og rundt 100 mannfolk. Jeg var eneste dama innen noe teknisk og dermed også eneste dama på dekk. Er dog ikke innen bore- og brønnteknikk, men kommer inn i løypa litt senere i prosessen.

Har du noen utdannelse fra før? (Tekniske fagbrev etc). Selv om du tar bore- og brønnteknikk kurs, så vil fagbrev være noe av det første som blir spurt etter dersom du søker på jobb som boredekksarbeider. Ihvertfall dersom jeg forsto meg riktig på de jeg tok GSK sammen med, og som også hadde tenkt til å ta bore- og brønnteknikk kurs.

Lønna som offshorearbeider er rimelig grei sammenlignet med hva man ville tjent med kun fagbrev på land. :)

Hei.

Nei jeg har ikke fagbrev innen elektro. Men er nysgjerrig på hva man jobber med derute på dekk. Tenker ikke vaskehjelp eller sykepleier men alt annet når du har tatt bore og brønnteknikk kurs:)

Skrevet

Dersom du har fagbrev (samme hva), kan du godt ta dette kurset og søke jobb offshore, men det er vanskelig å få jobb. Dersom du ikke har fagbrev/utdannelse, er det ikke vits i. De ansetter kun folk med fagbrev. Bore og brønnteknikk lønner seg bare som tillegg til fagbrev.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...