Gå til innhold

Jehovas Vitner

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Frustrert

Hei!

Vi hadde tenkt til å ha døtrene til forloveden min som brudepiker. De har gledet seg til det i et halvt år. i daq sa de at de ikke kunne være det. De får ikke lov av moren. de er Jehovs Vitner. vi vet at de har veldig lyst, og forloveden min har selvfølgelig veldig lyst til å ha de der. Nå er vi kjempefrustrerte. Noen som har erfaring fra JV fra før? Noen forslag til hva vi skal gjøre? Skal vi prøve å overtale dem til å ikke høre på mora? Vanskelig hele greia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Var de døtrene til forloveden din, sa du?

Hvorfor er det mor som bestemmer, og ikke far?

På den annen side; var din forlovede medlem av JV og meldte seg ut før han møtte deg?

Er døtrene hans JV?

Jeg tror nok du blir nødt til å respektere mors valg, hvis det viser seg at de er det...

Dessverre.

Skal vi prøve å overtale dem til å ikke høre på mora?

Absolutt ikke!!!

:fy:

Det kommer ingenting godt ut av at du prøver å sette dem opp mot moren sin.

Lykke til!! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som helst bare ikke gå til krig mot din manns ex ved å sette barna opp mot henne.

Mannen din har vel like mye han skulle sagt i forhold til barna som moren, vel å merke hvis han er en "skikkelig" pappa som stiller opp, betaler bidrag og går på foreldremøter......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at dette har noe med Jehovas vitner å gjøre da???

Er det ikke bare moren som ikke ønsker (av flere grunner) at de skal være brudepiker??

Jeg var i min venninnes bryllup for mange år siden.......... ei skolevenninne hvis familie er JV. I det bryllupet var det 4 små nieser og nivøer av brudeparet som var brudepiker/svenner.

Det er derfor jeg lurer på om dette har noe med JV å gjøre :klø:

Men uansett - det verste man gjør er vel å "sette opp" barna mot en eller begge foreldrene..... :-?

Ønsker deg lykke til med bryllupet ditt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle
Sikker på at dette har noe med Jehovas vitner å gjøre da???

Er det ikke bare moren som ikke ønsker (av flere grunner) at de skal være brudepiker??

Jeg var i min venninnes bryllup for mange år siden.......... ei skolevenninne hvis familie er JV.   I det bryllupet var det 4 små nieser og nivøer av brudeparet som var brudepiker/svenner.

Det er derfor jeg lurer på om dette har noe med JV å gjøre  :klø:

Men uansett - det verste man gjør er vel å "sette opp" barna mot en eller begge foreldrene..... :-?  

Ønsker deg lykke til med bryllupet ditt :-)

Jeg tror heller ikke det har med JV å gjøre. De feirer bryllup som andre, så jeg lurer også på om dette har med andre ting å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nemlig - og vi danset til og med i bryllupet vi altså.......... alkohol ble også servert! :briller:

Det var retten-og-sletten et helt vanlig, normalt bryllup! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jehovas Vitner feirer ikke bursdager eller jul, men de har absolutt lov til å feire bryllup. Og det gjør de som oftest i stor stil og. Tror heller ikke at moren er redd for at det skal være drikking er, for det og er godtatt hos jehovaene.

Har mer på følelsen at mor ikke vil at barna skal være der. For sine egne grunner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jehovas Vitner feirer ikke bursdager eller jul, men de har absolutt lov til å feire bryllup. Og det gjør de som oftest i stor stil og. Tror heller ikke at moren er redd for at det skal være drikking er, for det og er godtatt hos jehovaene.

Har mer på følelsen at mor ikke vil at barna skal være der. For sine egne grunner.

Godt sagt.

Tror dette er en mor som ikke vil akseptere at hennes x har funnet en ny kvinne og ønsker å gifte seg. Så mor bruker barna for å hevne seg på far. hva om far tar kontakt med JH (kansje en annen enn den han var del i selv) og spør hvordan JH stiller seg til brudepiker.

Det finnes ingen deiligere ting å slå i hode på folk enn ren fakta.

Lykke lykke til, og stå på for jentenes skyld :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dette er en mor som ikke vil akseptere at hennes x har funnet en ny kvinne og ønsker å gifte seg. Så mor bruker barna for å hevne seg på far. hva om far tar kontakt med JH (kansje en annen enn den han var del i selv) og spør hvordan JH stiller seg til brudepiker.

Kjempesmart løsning!

Håper det ordner seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ihvertfall at når søsteren min (engang-hvis han får ut fingeren) skal gifte seg, blir det ikke i en ordinær kirke.

Da vil nemlig ikke hans JV - foreldre komme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ihvertfall at når søsteren min (engang-hvis han får ut fingeren) skal gifte seg, blir det ikke i en ordinær kirke.

Da vil nemlig ikke hans JV - foreldre komme.

Det var da sært, og synd for din søster og hennes (kanskje) fremtidige mann. Jeg har nemlig ei jobb-venninne som er JV, og hun kom gledelig i vielsen hos oss. Hun hadde faktisk også vært i kirken før, men aldri i vielse, kun begravelse. Men folk er jo forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som x JV, vet jeg at mange ikke vil gå i kirken, da de ikke preker helt det samme i en statskirke som i JV. Mormoren min sa alltid at det ikke var for selve handlingen i kirken man var der, men for personene det gjaldt og at det bare var å lukke ørene for hva presten sa.

Det kan være at din forlovedes x ikke klarer helt å forholde seg til dette, for det er det nemlig mange i JV (og andre menigheter) som ikke klarer....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan nok være pga at de er JV dette da, trenger ikke ha noe med sjalusi å gjøre i det hele tatt. De feirer bryllup ja, og har brudepiker og brudesvanner. Men og det er ett stort men dette er hans barn og da blir saken en helt annen. Regner og med at dere skal ha kristelig kirkebryllup og det er og imot deres tro. Altså rituale.

Men hva du enn gjør ikke sett ungene opp mot moren deres syns jeg, det blir helt feil.

Ta de med til fotografen og la de ta del i forberedelsene før bryllupet. Og når det er sagt så lurer jeg på om dere hadde snakket med moren først før dere sa til ungene at de skulle være brudepiker og hun har gått tilbake på det? For isåfall stiller jo saken seg litt annerledes syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må bare få opplyse at min venninne ikke giftet seg i kirken - men hos Sorenskriveren. Hvem har sagt at man "må" gifte seg i kirken for å ha et "normalt" bryllup?? :roll:

Hun var forresten hvit brud............ idag, 20 år og 3 barn senere så er de fortsatt gift........ja, med hverandre til og med! 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frustrert
Og når det er sagt så lurer jeg på om dere hadde snakket med moren først før dere sa til ungene at de skulle være brudepiker og hun har gått tilbake på det? For isåfall stiller jo saken seg litt annerledes syns jeg.

Det er jentene selv som har spurt om å få være brudepiker. De spurte om det til og med lenge før vi forlova oss. De har gleda seg masse og vært så oppspilt. Nå får de ikke lov av moren. antakeligvis ikke til å komme i det hele tatt. Vi gifter oss i kirken, og da får de ikke være med. Fryktelig trist. Forloveden min er jo veldig glad i barna sine, og vil gjerne ha de der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok forskjell på hvordan religionen praktiseres, for søsteren til mannen min og hennes ektemann er JV og de skal delta i vår prosesjon i kirken.

Men min søsters svigerforeldre stiller seg annerledes til det, derfor tenker jeg at det er med JV som med oss andre kristne, vi har forskjellig utøvingsgrad i forhold til religionen vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Frustrert

Ja, regner vel med at JV-folk er like forskjellige som alle andre. Synes bare det er så trist at det nå sitter to søte jenter og er lei seg for at de ikke får være med på noe de har gleda seg til lenge. Blir provosert av at moren skal bestemme hvordan de skal delta i vårt bryllup. Hun presterer til og med å få jentene til å tro at det er vår feil at de ikke får være med.

Vel, det ser ut til at vi nå får et bryllup uten brudepiker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg synes at din forlovede skal ta seg en prat med sin x jeg, for jeg tror det ligger noe annet bak her.

Er selv et JV og vi har ingenting i mot å feire brylluper hvertfall. Og mine døtre hadde fått være brudepiker ja .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...