Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis en har forhåndsgodkjenning på lån maks 1.6 mill, og en bolig legges ut til 1.8 mill, blir det regnet som dårlig etikette/folkeskikk å gå på visning og evt legge inn et bud på 1.6 hvis det er det en maks kan by? Blir dette tatt som et hån mot selger eller er det vanlig å gjøre det? Vet jo at det er opp til selger å ikke godta om det er uinteressant, men lurer på om det kan virke unødvendig provoserende...

Og jeg vet at de fleste boliger går OVER takst, men bare tenker generelt på etikette om man kan TILLATE seg å gjøre det...

Mangler erfaring med budgiving og må bare spørre så jeg ikke dummer meg ut...

Videoannonse
Annonse
Gjest Spinell
Skrevet

Det kommer nok an på selger.

Jeg ville synes det var useriøst å by 1,6 dersom mitt hus lå ute for salg for 1,8. Avviket er over 10%.

En annen ting mange har erfart, er at lave bud bidrar til å sette igang en lang budrunde, slik at boligen blir mye dyrere enn den hadde trengt å bli.

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer nok an på selger.

Jeg ville synes det var useriøst å by 1,6 dersom mitt hus lå ute for salg for 1,8. Avviket er over 10%.

En annen ting mange har erfart, er at lave bud bidrar til å sette igang en lang budrunde, slik at boligen blir mye dyrere enn den hadde trengt å bli.

Tusen takk for svar :)

Hvor mye under tror du man kan tillate seg å by da?

Vil det f.eks være usæriøst å by 100.000 eller 50.000 under prisantydning?

I mitt tilfelle er det ikke for å "prute", men for å kunne få flere mulige budrunder. Alt som har blitt lagt ut de siste to mnd av boliger koster mer enn jeg får i lån, så jeg vurderer å prøve å by på de som ligger rett over grensen min, men vet ikke hvor mye under prisantydning jeg skal driste meg å gå. Det er boliger her som har lagt ute i tre mnd, og jeg hadde tenkt å ta sjangsen på å by, men vet ikke om det å by 50 el 100 tusen under takst fortsatt vil være fornermelse. Hva tror du? :sjenert:

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Nå er det noen år siden, men da jeg var på leting etter bolig la vi inn bud på flere hundre tusen under hva kjøper ba om hvis boligen var intressant for oss. Det ble ikke sett ned på av noen, hverken megler eller selger. Leiligheten vi til slutt kjøpte fikk vi til 20 000 mindre enn selger ba om (selger ba om 790 000, vi kjøpte for 770 000). Når vi noen år senere solgte, fikk også vi bud på 200 000 mindre enn hva vi ba om. Da var det ikke verre enn at vi ga et motbud (litt usikker på om det var det megleren kalte det) til personen som hadde lagt inn dette budet. Da fikk han 24 timer til å si om han ville kjøpe boligen for summen vi ba om eller ikke. Han kjøpte :)

Nå må jeg si at vi kjøpte rett før boligprisene skjøt i været, og solgte mens de var på tur nedover igjen - vet ikke om det har noe å si.

Jeg vil ikke si at det er dårlig etikette å by 200 000 under hva selger ber om, men det kommer jo an på hvor mye penger det er snakk om. Ber selger om 1,8 mill, kan du by 1,6, men ber selger om 500 000, byr du ikke 300 000.

Hva har megleren sagt om dette da?

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Nå er det noen år siden, men da jeg var på leting etter bolig la vi inn bud på flere hundre tusen under hva kjøper ba om hvis boligen var intressant for oss. Det ble ikke sett ned på av noen, hverken megler eller selger. Leiligheten vi til slutt kjøpte fikk vi til 20 000 mindre enn selger ba om (selger ba om 790 000, vi kjøpte for 770 000). Når vi noen år senere solgte, fikk også vi bud på 200 000 mindre enn hva vi ba om. Da var det ikke verre enn at vi ga et motbud (litt usikker på om det var det megleren kalte det) til personen som hadde lagt inn dette budet. Da fikk han 24 timer til å si om han ville kjøpe boligen for summen vi ba om eller ikke. Han kjøpte :)

Nå må jeg si at vi kjøpte rett før boligprisene skjøt i været, og solgte mens de var på tur nedover igjen - vet ikke om det har noe å si.

Jeg vil ikke si at det er dårlig etikette å by 200 000 under hva selger ber om, men det kommer jo an på hvor mye penger det er snakk om. Ber selger om 1,8 mill, kan du by 1,6, men ber selger om 500 000, byr du ikke 300 000.

Hva har megleren sagt om dette da?

Tusen takk for at du tok deg tid til å svare. Ble litt klokere nå. Har ikke snakket med meglere om dette ennå. Ville forhøre meg litt om etiketten først, så jeg ikke risikerte å fornerme noen eller dumme meg ut :fnise:

Skrevet

Når jeg solgte min leilighet, så kom det mange seriøse og useriøse bud. Eller jeg mener at første bud, lå så langt under takst/prisantydningen at jeg bare måtte le. Fordi det var bare litt over den summen som jeg kjøpte leiligheten for.

Så når jeg selv skulle begynne å legge inn bud, så la jeg aldri inn et bud som var mer enn 100 000kr under prisantydningen. Følte selv at det var en grense for selgeren. Litt fordi jeg holdt på å selge min egen leilighet og.

Jeg synes at det å legge inn et bud 200 000kr under taksten er litt drøyt. Mens 100 000kr under ville ikke vært så ille. Men selvfølgelig, er det alt du kan by, så er det ikke så mye du kan gjøre med det. Men sjansen for at du vinner budrunden er nok liten. Selger vil nok aldri godta et bud så mye under takst.

AnonymBruker
Skrevet

Vi la inn første bud på 200.000,- under takst, og endte opp med å kjøpe for 120.000,- under takst.

Jeg tror ikke det er uvanlig at selger ikke vil godta første bud om de ikke har hastverk med å selge, og de vil derfor prøve å drive prisen opp uansett hvilken sum man starter med.

Vi øket budet to ganger etter at megler meldte at selgerne ikke var helt fornøyd med gjeldende bud, og at hun var "helt sikker" på at et høyere bud (der hun anbefalte summene hun trodde de ville godta) ville føre til salg. Til slutt ble vi lei av at selgerne ikke sa tydelig fra hva de ønsket, men heller fikk oss til å komme med nye bud enda vi var de eneste budgiverne, så vi gav beskjed om at siste bud kom til å gjelde til neste morgen, og om selgerne ikke tok det kom vi heller til å vurdere om vi ville vise interesse ved evt. ny visning. Da tok det en halv time, så var vi de stolte eierne av et stort hus med stor hage i en særdeles rolig og bortgjemt gate 3 minutters gange fra sentrum i den lille byen der vi bor :danse: litt dumt for dem at de ikke var tydeligere på hva de ønsket å selge for, for om de hadde kommet med et motbud på takst hadde vi vært villige til å betale det.

AnonymBruker
Skrevet

Man kan jo legge inn det budet man ønsker, og det er jo ikke rart boligprisene stiger hvis folk tror de må by takst eller mer av ren høflighet. Både da foreldrene mine skulle selge huset sitt i moderat/"lav" prisklasse, og da de solgte huset til besteforeldrene mine i høy prisklasse, var det folk som bød endel under takst. Noe var så langt under at det ikke ble tatt seriøst, men besteforeldrehuset gikk til slutt 30% under takst. Det første huset gikk til takst. Megler hadde satt altfor høy prisantydning i første omgang (høyere enn mye annet i omrrådet), og markedet var dårligere enn et år før. Det er ikke alle boliger det er lett å sette den rette prisen på.

1,6 når boligen er satt til 1,8 synes ikke jeg er usaklig. Kanskje ikke noe du kan regne med å få den for om den ligger sentralt/i et populært område, men noen steder er 1,8 "høy" pris.

Skrevet

Husk bare at du må regne med omkostningene i det du kan by!;) Altså at hvis du har maks lån på 1,6 kan du ikke by 1,6. Det måtte jeg minne meg selv på at par ganger da vi begynte å kikke...:)

Vi kjøpte hus i fjor, og fulgte en del budrunder. Startbud på flere hundre tusen under taks var like vanlig som de som endte på en halv mill over takst. Så alt kan skje. På vårt hus bød noen 200 000 under takst, og ble avvist. Vi startet på 50 eller 100 under, og fikk det til 25 under.

Skrevet

Jeg vil påstå at det har alt å si om det er stort press på markedet du er i eller ikke. I byen jeg bor nå vil sjelden et bud under takst bli godtatt, mye går for flere hundre tusen mer enn takst. Men for 2-3 år siden var situasjonen en helt annen, da gikk det meste under takst og et slikt bud var helt normalt.

Ingen blir fornærmet uansett hva du byr. Det verste som skjer er at de sier nei, men da er det fordi de har bestemt seg for å ikke selge under pris x, ikke fordi du er "frekk".

En annen ting er om du BØR by noe særlig under takst. Hvis det er stort press i markedet vil det sannsynligvis bare bidra til at flere hiver seg på budrunden, noe som igjen presser prisen opp.

Om det er i et område med lite press i boligmarkedet, og huset har ligger ute en stund er det mye som tyder på at taksten er for optimistisk, og et lavere bud er helt på sin plass.

Lykke til med boligkjøp :)

AnonymBruker
Skrevet

Det blir jo helt feil å si noe generelt om dette. Noen leiligheter legges ut med urealiserte høye prisantydninger feks. Hvis en leilighet som har for høy prisantydning enn det du mener tilsvarende leiligheter har blitt solgt for, samt at denne leiligheten har vært ute for salg lenge uten å bli solgt er det jo helt naturlig at man prøver seg med å legge inn under takst. Husk at prisantydning/takst ikke er noe fasitsvar, alle vet at det er sterke bindinger mellom meglerne og takstmennene. Og megleren er jo selgerens representant.

Videre kan det jo hende du har opplysninger om selger allerede har kjøpt seg noe nytt og dermed har hast for å slippe å betale høye renter på dobbeltfinansiering eller om selger selger før han kjøper seg noe nytt.

• Liker 1
Skrevet

Om du har forhåndsgodkjenning på lån til 1.6, så bør du ikke by mer enn det ihvertfall.

En av "reglene" ved boliglån og kjøp er å sette seg en maxgrense, og holde seg til den.

Husk at du skal leve etter boligkjøpet også :)

Lykke til med huskjøp

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeez, nå må folk ikke gå helt over styr her ;)

Enig med de siste som sier at det går ann å by 200.000 under takst, man må selvsagt se litt ann. Det kan som nevnt over her starte en budrunde og man kan ende høyere enn man klarer pga. det, men man kan også være heldig at man får tilslaget. Det kan også hende at man hadde sikret seg å få boligen med engang hvis man bød prisantydning i første bud og på den måten "jaget" bort andre som kunne være interesserte i å by.

Det blir jo også noe helt annet om boligen allerede har lagt ute en stund uten at den er blitt solgt, det i seg selv er jo et tegn på at boligen har en for høy verdivurdering. Ser at i byen hvor jeg bor, er det en megler som går igjen på hus som har ligget ute lenge for salg, de fleste boligene ville ikke jeg ha gitt prisantydning for...

Det er vanskelig å si, men dette er noe som må vurderes i hvert enkelt tilfelle. Jeg synes ikke det er uhøflig å by 200.000 under takst, det er jo ikke som om eier MÅ godta de bud som kommer inn.

Hele dette budgreiene er et spill, og det er på forhånd umulig å si noe om hvilket trekk som lønner seg.

Edit- setning som ikke gav mening

Endret av Ixnay
Skrevet

Jeg synes faktisk at man skal by det man føler for. Du må tenke litt over hva du kan betale (husk også alle avgiftene som kommer på toppen etterpå!) samt hva du føler at boligen er verdt. Mange prisantydninger er veiledende, og det er ikke gitt at det som står i annonsen er "korrekt".

Jeg synes ikke det er uhøflig å by 200.000 under takst. Hvis du byr det er du i alle fall med i budprosessen, og en del av dialogen med selgeren.

Selv kjøpte jeg min leilighet for 250.000 under takst, og er superfornøyd med det. Dette var i 2009 da markedet var dårlig, og i tillegg var jeg heldig siden selger var desperat etter å selge. Da gikk det jo i boks ganske raskt.

AnonymBruker
Skrevet

Til dere som har svart, så virker det som dere ikke har lest godt nok det jeg har skrevet og misforstått. Eneste grunnen til at jeg må legge inn bud under takst er at jeg pga husbanklån har en lånegrense å forholde meg til og kan ikke by en krone mer enn denne grensen, og jeg kan i tillegg ikke by på boliger hvor prisen kommer over takst. Så å passe seg for å ikke by mer enn en har råd til er ikke noe problem for meg - da jeg har sort på hvitt hvor mye jeg kan by. Men fordi lånet jeg har fått forhåndsgodkjenning på er ganske lavt, og det kun er to av 80 boliger her jeg bor jeg har råd til - ville jeg kunne få 6 av 80 å by på hvis jeg tillot meg å by 100.000 under takst. Og derfor ville sjekke om å by så mye under var akseptabel adferd. Og for meg å by 100.000 under gjør også at jeg ikke kan legge inn flere bud, fordi dette budet da er lånegrensa mi. Men man kan jo være heldig, selv om sjangsen er liten for at selger godtar.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke du skal ha dårlig samvittighet for å by under takst, det verste svaret du kan få er nei. Og hva så om det "setter i gang" en budrunde, du har gjort det du kan, nemlig by maks av det du har til rådighet, for å få tilslaget. Sånn som jeg ser det har du ingenting å tape.

Men som en annen sa tidligere bør du tenke på at det kan komme ekstra utgifter i tillegg (f.eks. dokumentavgift) som du bør ta høyde for.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke du skal ha dårlig samvittighet for å by under takst, det verste svaret du kan få er nei. Og hva så om det "setter i gang" en budrunde, du har gjort det du kan, nemlig by maks av det du har til rådighet, for å få tilslaget. Sånn som jeg ser det har du ingenting å tape.

Men som en annen sa tidligere bør du tenke på at det kan komme ekstra utgifter i tillegg (f.eks. dokumentavgift) som du bør ta høyde for.

Tusen takk for svar. Ja jeg kommer til å satse på å prøve å by under, der jeg kan, og der det er fornuftig. Regner selvsagt utgifter av salget inn under budet. Får håpe det dukker opp noe og at jeg er huseier i løpet av året. Er så innmari lei av å leie :sjenert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...