Gå til innhold

Å gi frokostblanding med mye sukker i til små barn..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har en nokså småspist og spinkel femåring, som jeg nesten må presse i mat i enkelte situasjoner. Frokost er blant annet det måltidet som er vanskeligst å få i henne.

Jeg har blitt litt slapp og gått til innkjøp av frokostblandinger som crusli, nesquick, cherios, osv. Jeg vet jo at de er stappfulle av karbohydrater, men det er så deilig å se jenta si spiste ordentlig og kose seg med maten. Samtidig som jeg føler meg som en dårlig mor, og tenker på tennene hennes. Har prøvd med andre varianter uten sukker, men de liker hun ikke.

Er det vanlig å gi femåringer slike ting? Tror kanskje jeg har gått i fellen, og at hun forventer at dette er tilgjengelig hver morgen nå...

Fortsetter under...

Jeg tror ikke at det er akkurat den frokostblandingen med sukker som gjør at datteren din evt skal få dårlige tenner/ for mye sukker i kostholdet sitt. Det er viktigere at maten ellers er sunn og variabel. Men er det nugatti på brøskiva, grandis ect til middag hver dag ellers så er nok det atskillig værre :P

Jeg spiser selv div frokostblandinger (cornflaks, puffet hvete/ris/havre(med sukker på), osv) til frokost, av den enkle grunn at det er det eneste som frister på morningen. Dessuten pusser vel de fleste tennene etter frokost?

• Liker 1
AnonymBruker

Hvis hun spiser slike frokostblandinger, men ikke annen mat så er det åpenbart ikke apetitten det er noe galt med. Jeg gir ikke slikt til mine barn. Den eldste er rimelig småspist og jeg vet hvor frustrerende det er, men når jeg vet han spiser godt av mat han liker ekstra godt så skjønner jeg at det ikke er noe galt med han, han vil bare ha favorittmaten hele tiden og sånn fungerer det ikke. Jeg vil heller at han spiser en halv brødskive med ost eller makrell i tomat enn en hel bolle nesquick frokostblanding e.l.

• Liker 9

Jeg ser ikke noe galt i at barna spiser frokostblanding av og til, da mener jeg de usunne typene. Men hver dag blir litt mye. Det som ofte skjer er jo at selv om barnet spiser mye der og da, så metter det dårlig. Iht til tenner tror jeg ikke det utgjør så mye, regner med hun pusser tennene etter frokosten.

Jentene mine er intet unntak, såklart de gjerne kunne ha spist f.eks sjokokuler til frokost. Men de får ikke det på ukedager, derimot har de mulighet til å få det f.eks til frokost lørdag eller søndag.

Hva med å koke havregrøt til henne? Evt havregryn med melk og litt usøtet syltetøy i? Det er stor favoritt her hos min største jente som har dårlig apetitt om morgenen. Evt stek et speilegg, lag en liten omelett. Det er fort gjort, og godt.

Karbohydrater er ikke farlig, det er sukkerinnholdet du mener. Men finnes det ikke Cheerios med fullkorn eller fire korn eller hva det er? Den skal være sunn å spise.

Jeg har selv en veldig småspist datter på snart to år, så jeg forstår godt hva du mener med å "bli litt slapp". For meg er det viktigere at hun overhodet spiser, enn at alt hun spiser skal være supersunt. Men nå skal det sies at vi har strevd med å få i henne mat siden vi begynte med fast føde, og derfor er jeg nok ekstra var på dette med spising.

• Liker 1

Annonse

hm. usøtet syltetøy. hva er det?

når jeg lager syletøy om høsten er det sukker som konserverer det.

mulig man kan konservere med kunstige midler, men hvorfor bruke det når det duger med sukker som er naturlig?

Mulig feil å kalle det usøtet syltetøy, men det jeg mente, og som jeg gjør, er å ta noen bær ut av fryseren, og mose de med en gaffel for å så ha det i grøten/havregryna. Jordbær f.eks er søte nok i seg selv.

Mulig feil å kalle det usøtet syltetøy, men det jeg mente, og som jeg gjør, er å ta noen bær ut av fryseren, og mose de med en gaffel for å så ha det i grøten/havregryna. Jordbær f.eks er søte nok i seg selv.

Frosne bær er surt! Det tykkjer i alle fall eg, som er vaksen, så tvilar på at ein 5-åring meiner noko anna.

Uansett - havregraut eller usøta frokostblanding med litt vanleg syltetøy på, kan då ikkje vere så ille. Ungane mine får gjerne havregraut om kveldane, med litt jordbærsyltetøy på. Vil ein vere enno sunnare, kan ein mose ei banan og blande inn. Havregraut i seg sjølv er jo sunt (langsomme karbohydratar, fiber, jern), og grauten i seg sjølv blir jo ikkje usunn av at ein har i litt syltetøy.

Eg tykkjer slike forkostblandingar er heilt OK ein gong i blant, men ikkje kvar dag. Kva med å la ho få slik usunn frokostblanding til frokost i helgene, men i kvardagen må ho ete noko skikkeleg?

• Liker 1

Frosne bær er surt! Det tykkjer i alle fall eg, som er vaksen, så tvilar på at ein 5-åring meiner noko anna.

Uansett - havregraut eller usøta frokostblanding med litt vanleg syltetøy på, kan då ikkje vere så ille. Ungane mine får gjerne havregraut om kveldane, med litt jordbærsyltetøy på. Vil ein vere enno sunnare, kan ein mose ei banan og blande inn. Havregraut i seg sjølv er jo sunt (langsomme karbohydratar, fiber, jern), og grauten i seg sjølv blir jo ikkje usunn av at ein har i litt syltetøy.

Eg tykkjer slike forkostblandingar er heilt OK ein gong i blant, men ikkje kvar dag. Kva med å la ho få slik usunn frokostblanding til frokost i helgene, men i kvardagen må ho ete noko skikkeleg?

Jeg har nok en merkelig 7åring...for hun elsker moste jordbær, helt naturell:-) Ville nok ikke vært det samme med rips da.

Her går det mye i havregrøt, og jeg skal innrømme at jeg er ikke så sukkernazi at barna engang i blandt ikke kan få et lite strø med sukker på sammens med kanelen.. Alt med måte er min kostfilosofi, så lenge en for det meste lever sunt.

Både tenner og vekt er fin både til voksne og barn, selv med litt sukker av og til. Og chockopops eller sjokade på skiva på lørdager:-)

Eg ser i alle fall null problem med litt sukker eller syltetøy på grauten. Tvilar på at vaksne folk et havregraut utan nokon form for søtning, så kvifor skal me vere strengare med ungane våre?

Greit nok at me skal gi ungane sunne vanar, men å nekte ungane sukker og sjølv hive innpå så fort ungane har lagt seg (slik eg veit mange gjer), blir for dumt, spør du meg...

• Liker 1
AnonymBruker

Jeg har en nokså småspist og spinkel femåring, som jeg nesten må presse i mat i enkelte situasjoner. Frokost er blant annet det måltidet som er vanskeligst å få i henne.

Jeg har blitt litt slapp og gått til innkjøp av frokostblandinger som crusli, nesquick, cherios, osv. Jeg vet jo at de er stappfulle av karbohydrater, men det er så deilig å se jenta si spiste ordentlig og kose seg med maten. Samtidig som jeg føler meg som en dårlig mor, og tenker på tennene hennes. Har prøvd med andre varianter uten sukker, men de liker hun ikke.

Er det vanlig å gi femåringer slike ting? Tror kanskje jeg har gått i fellen, og at hun forventer at dette er tilgjengelig hver morgen nå...

Jeg ser ikke på cheerios eller crusli som spesielt usunne. Jeg sier i hvert fall aldri nei til mine barn hvis de vil ha det.

Eg ser i alle fall null problem med litt sukker eller syltetøy på grauten. Tvilar på at vaksne folk et havregraut utan nokon form for søtning, så kvifor skal me vere strengare med ungane våre?

Greit nok at me skal gi ungane sunne vanar, men å nekte ungane sukker og sjølv hive innpå så fort ungane har lagt seg (slik eg veit mange gjer), blir for dumt, spør du meg...

Fullstendig enig! Er mye sukkerhysteri hos enkelte foreldre. Lurer på om disse foreldrene er like nøye med seg selv....aldri en sjokoladebit, ikke et glass vin (masse sukker), ikke noe snavel en lørdagskved etter de små håpefulle har lagt seg..

• Liker 1

Annonse

Fullstendig enig! Er mye sukkerhysteri hos enkelte foreldre. Lurer på om disse foreldrene er like nøye med seg selv....aldri en sjokoladebit, ikke et glass vin (masse sukker), ikke noe snavel en lørdagskved etter de små håpefulle har lagt seg..

Sannsynlegvis ikkje ;)

Jeg innrømmer gjerne at jeg er fullstendig sukkeravhengig. Men jeg ønsker ikke å trekke barna mine ned i driten med meg..

• Liker 4

Frokostblandinger med eller uten sukker er mye vane tror jeg. Det er klart barna liker de søte variantene. Sukker smaker godt...

Min mor synes fryktelig synd i barna våre som ofte får havregrynsgrøt til kvelds. Havregrøten består av kokte havregryn og melk og noen rosiner eller bær. Hun synes det ser så trist og kjedelig ut, mens barna er vant til det og liker det godt. De spiser Weetabix, All Bran og Havrefras til frokost av og til. En sjelden gang kjøper jeg type honnikorn og da spiser de lite annet til boksen er tom... Samme med Nugatti og Prim.

Annonse

Jag såg ett program med en brittisk dietist som undersökte barns matvanor och kosthållning för att se vad som var sant och vad som var myter.

Även om jag är en stark motståndare till att låta barnen äta söta frukostar så håller jag med henne på en punkt:

Det är bättre ATT de äter frukost, än att de INTE gör det.

Är nu de sötade fruksotblandningarna det enda ni får henne att äta är det bättre för hela dagens koncentration och ork att hon äter det än att hon inte äter de andra alternativen. När vanan ävl är på plats kan ni prova att byta ut de sockrade frokostblandningarna mot annat.

Jag "slåss" med min man om att sylt inte ska vara på smörgåsen på morgonen för att det är för mycket socker i - men till kvälls går det bra. Jag vill att dagen ska starta (för både mig och barnen) på en relativ låg sockernivå för att blodsockret inte ska börja svänga. Det allra viktigaste är dock ATT frukosten äts. Nugatti finns inte i vårt hus, det är i mina ögon inte pålägg för mat, det är godis.

• Liker 1

Jeg syns vi er blitt for hysteriske når det gjelder barn og mat. Vi syr puter under armene på dem ved å hele tiden gi dem det de vil ha. Da er det jo ikke rart at vi får kresne og bortskjemte unger. Tilby barnet mat til faste tider, ha gjerne 1 ting til hvert måltid som barnet liker, og ta maten vekk etter en viss tid. Ikke press, trygle, be eller bestikke. Norske barn sulter ikke ihjel og vil spise når de er sulten. Man kan også prøve å invitere en jevnaldrende som er glad i mat på middag, så blir det litt konkurranse. Det kan også hjelpe.

Gjest Consensio

Dersom resten av kostholdet er sunt, så ser jeg ikke noe problem med å spise frokostblandinger til frokost.

Dersom barnet sliter med å spise om morgenen, så er da noe mat bedre enn ingen mat.

Jeg var et slikt barn.. jeg har aldri klart å spise frokost. Fikk frokostblanding når jeg sov over hos ei venninne husker jeg, og det klarte jeg alltid å få i meg. Men moren min skulle absolutt tvinge i meg det HUN mente var riktig frokost...noe som endte med at jeg fikk enda større problemer med å spise om morgenen.

Bedre å få i seg litt frokostblanding som kanskje ikke er det aller sunneste, og heller sende med en banan, eple eller noe annet som barnet kan spise i tiden mellom frokost og lunsj.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...