AnonymBruker Skrevet 22. mars 2011 #1 Del Skrevet 22. mars 2011 Jeg venter min førstefødte straks, og har lest litt om vaksiner. Jeg må innrømme at jeg er veldig skeptisk til om dette er bra for oss eller ikke. Det jeg lurer på er, om noen av dere her på KG deler denne skepsisen med meg, skulle gjerne ha hørt hva som gjør at dere er skeptikere eller velger å ikke vaksinere deres barn/dere selv. Jeg ønsker IKKE at dere som synes det er tullete/uansvarlig osv å ikke følge vaksinasjonsprogrammet deltar i diskusjonen. Dere har selvfølgelig deres mening, og skal få ha den Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2011 #2 Del Skrevet 22. mars 2011 Jeg ønsker IKKE at dere som synes det er tullete/uansvarlig osv å ikke følge vaksinasjonsprogrammet deltar i diskusjonen. Dere har selvfølgelig deres mening, og skal få ha den Greit, jeg skal ikke delta i diskusjonen. Men jeg vil gjerne spørre hva det er du har lest om vaksiner. For det er ikke all informasjon som er like troverdig. Siden dette er en utrolig viktig avgjørelse å ta (det er du sikkert enig i?), synes jeg du bør lese dette (ganske lange) innlegget: http://blog.tjomlid.com/?p=3718 Det er godt underbygd, med synlige kilder og sitater. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pingting Skrevet 22. mars 2011 #3 Del Skrevet 22. mars 2011 (endret) Greit, jeg skal ikke delta i diskusjonen. Men jeg vil gjerne spørre hva det er du har lest om vaksiner. For det er ikke all informasjon som er like troverdig. Siden dette er en utrolig viktig avgjørelse å ta (det er du sikkert enig i?), synes jeg du bør lese dette (ganske lange) innlegget: http://blog.tjomlid.com/?p=3718 Det er godt underbygd, med synlige kilder og sitater. Ah, der kom du meg i forkjøpet, jeg skulle også linke til den bloggposten. Langt som et vondt år og sier egentlig ikke noe helt nytt - men det er vel den beste samlingen av informasjon og ulike kilder jeg kjenner til på norsk. Faktisk er påstandene hans så til de grader godt underbygd at jeg vil påstå man ikke bør uttale seg om vaksinering før man har lest alt og fortsatt har noe å utsette. Endret 22. mars 2011 av Pingting Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2011 #4 Del Skrevet 22. mars 2011 Hadde tenkt å linke til akkurat den samme artikkelen jeg også. Jeg skal ikke si at det er uansvarlig eller noe, siden jeg selv kommer fra en familie hvor mange ikke er vaksinerte og bruker homeopatiske medisiner. Det går helt fint med dem, for all del. Men jeg tror den der vaksineskepsisen er veldig overdrevet. Mange av de "skumle" påstandene om vaksiner har blitt ettertrykkelig tilbakevist. Det hender at folk får bivirkninger og til og med skader av vaksiner, men det er myye mindre risiko forbundet med å ta vaksine, enn å pådra seg en del av de sykdommene man blir vaksinert mot. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 22. mars 2011 #5 Del Skrevet 22. mars 2011 (endret) Jeg signerer de over meg. Har du for eksempel tenkt over at du bør være veldig restriktiv med å ta med deg uvaksinerte barn til utlandet? Endret 22. mars 2011 av pøbelsara 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Line Skrevet 22. mars 2011 #6 Del Skrevet 22. mars 2011 Det hender at folk får bivirkninger og til og med skader av vaksiner, men det er myye mindre risiko forbundet med å ta vaksine, enn å pådra seg en del av de sykdommene man blir vaksinert mot. Dette med bivirkninger og skader er også svært overdrevet. Det er ikke slik at to hendelser som er forbundet i tid nødvendigvis har noe med hverandre å gjøre. Dette handler i all hovedsak om anekdoter og ikke om reell forskning på eventuelle bivirkninger og skader. Ettersom det er så mange tusen mennesker som tar vaksiner vil det utfra ren statistikk også være endel som får skader i tiden etter vaksinen. Mange har altfor lett for å koble disse hendelsene sammen selv om de ikke nødvendigvis har noe med hverandre å gjøre. Det blir litt som å påstå at leverpostei gjør deg syk siden du har blitt syk en gang etter at du spiste en brødskive med leverpostei til frokost. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2011 #7 Del Skrevet 22. mars 2011 Jeg er født i 1972 og fikk meslinger fordi jeg ikke ble vaksinert. (barnevernsunge) Jeg var et hår fra å stryke med selv med legebehandling. Meslinger kan dessuten gi alvorlige senskader. Røde hunder kan føre til sterilitet hos gutter. http://www.forskning.no/artikler/2004/januar/1074165236.01 "Så lenge de aller fleste er vaksinert mot en sykdom, er det vanskelig for sykdommer å bli epidemier. Noen mennesker, gjerne folk som tror på alternativ medisin, hevder at ulempene ved vaksinering oppveier fordelene. Og de nekter derfor å vaksinere seg. Så lenge det ikke blir for mange som gjør det samme, vil de i praksis være ganske godt beskyttet av at andre vaksinerer seg. Om denne holdningen derimot sprer seg, vil mulighetene for epidemier igjen øke." Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2011 #8 Del Skrevet 22. mars 2011 Du burde lese om sykdommene som det vaksineres for og sjekke ut hva slags plager de gir og ikke minst senkomplikasjoner fra sykdommene. Så får du veie til og fra. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
suzie Skrevet 22. mars 2011 #9 Del Skrevet 22. mars 2011 Jeg er mer skeptisk til foreldre som lar vær å vaksinere barna sine... Du bør i alle fall holde deg i Norge hvor barna dine er beskyttet av flokkprinsippet hvis du velger å ikke vaksinere. Generelt bør du ikke bruke allverdens blogger og Internett-"forskning" som grunnlag for dine avgjørelser som mor- for det er sinnsyke mengder med bambus å finne, som kan fremstå som svært troverdig. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2011 #10 Del Skrevet 22. mars 2011 Jeg fikk Henlock-Schonlein Purpura to ganger som liten, som ble utløst av meslingvaksinen jeg fikk. Det var selvfølgelig skummelt, og jeg fikk ikke påfyllsvaksinen vi tok i syvende klasse (?). Likevel tror jeg at de fleste er bedre beskyttet om de velger å la seg vaksinere, selv om det finnes noen få unntak. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2011 #11 Del Skrevet 22. mars 2011 Slutter meg til personen over som anbefaler deg å lese om komplikasjonene de ulike sykdommene man vaksinerer mot kan føre med seg. WHO anslår at meslingvaksine forhindrer 4.5 millioner dødsfall i året. Anbefaler deg også å lese artikkelen det blir linket til over, mye velformulert informasjon. Mitt personlige synspunkt- som du ikke ønsker å høre- er at det er utrolig egoistisk å ikke vaksinere barna sine. Både med tanke på barnet, som da risikerer å utvikle farlige komplikasjoner til barnesykdommer, og med tanke på andre barn, da sannsynligheten for utbrudd av sykdom i en befolkning øker med tallet på uvaksinerte individ. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vibi Skrevet 22. mars 2011 #12 Del Skrevet 22. mars 2011 Og jeg kan ikke få sagt meg mer enig med gjesten over meg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2011 #13 Del Skrevet 22. mars 2011 Jeg fikk Henlock-Schonlein Purpura to ganger som liten, som ble utløst av meslingvaksinen jeg fikk. Det var selvfølgelig skummelt, og jeg fikk ikke påfyllsvaksinen vi tok i syvende klasse (?). Likevel tror jeg at de fleste er bedre beskyttet om de velger å la seg vaksinere, selv om det finnes noen få unntak. http://nhi.no/sykdommer/blod/ulike-blodsykdommer/henoch-schonleins-purpura-2828.html "Tilstanden har ingen klar årsak" Vesla mi fikk Henoch schonleins purpura for to år siden. Det har ikke noe som helst med vaksine å gjøre. Og oppstår spontant hos barn mellom 4 og 6, helst jenter. Meslingevaksine settes før fylte ett år. Og dersom det hadde vært sammenheng ville det vært dokumentert. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arctandria Skrevet 23. mars 2011 #14 Del Skrevet 23. mars 2011 Hvis du velger å ikke vaksinere ditt barn, er det da rett at ditt barn har adgang til de samme tilbud som andre barn, eks barnehager , offentlige bygg der alle ferdes, også de med et veldig svakt immunforsvar osv. osv.... Er det riktig av deg å ikke vaksinere ditt barn, og samtidig nyte godt av at faren for smitte er lav, fordi alle andre vaksinerer......? Alle legemidler har bivirkninger. Noen kjenner vi til, mens andre er mer uforutsigbare. Dette kan skje om du gir barnet ditt noe så enkelt som f.eks reseptfri paracet ....det er altså ikke bare vaksiner som kan føre til bivirkninger. At dette har blitt et ”motetema” innefor enkelte kretser forstår jeg ikke...... Det er også fristende å minne om at det er de medikamentene vi bruker hyppigst som vil føre til flest bivirkninger. Eks. Sees det i Kina flest legemiddelreaskjoner i forbindelse med tradisjonelle kinesisk medisin (kinesiske urter) mens det i vesten ses flest reaksjoner etter bruk av antibiotika..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Antoinette Skrevet 23. mars 2011 #15 Del Skrevet 23. mars 2011 (endret) Man er ikke trygg for smitte selv om man holder seg i Norge. Det er endel fritenkende hippieforeldre der ute som ikke vaksinerer barna samt fler og fler uopplyste innvandrerforeldre som heller ikke sørger for at barna får vaksine. Skulle gjerne tatt med disse foreldrene til en kirkegård og vist de alle barnegravene til de som døde av røde hunder, meslinger, kolera, tyfus, tuberkulose etc. De som bor i Oslo kan dra og se den permanente utstillingen til Oslo Bymuseum, det er gratis inngang. Endret 23. mars 2011 av Antoinette Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gurimalla Skrevet 23. mars 2011 #16 Del Skrevet 23. mars 2011 Jeg ønsker IKKE at dere som synes det er tullete/uansvarlig osv å ikke følge vaksinasjonsprogrammet deltar i diskusjonen. Dere har selvfølgelig deres mening, og skal få ha den Så du hadde håpet på en propagandatråd mot vaksinering? Jeg er glad fornuftige mennesker ignorerte ditt ønske! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 23. mars 2011 #17 Del Skrevet 23. mars 2011 Så du hadde håpet på en propagandatråd mot vaksinering? Jeg er glad fornuftige mennesker ignorerte ditt ønske! Jeg er enig med deg! Jeg synes det er vanskelig å finne et eneste godt argument for å la være å vaksinere barn - det er egoistisk og ikke minst utrolig kunnskapsløst. Eller det er ihvertfall det jeg tenker når jeg ikke vet mer om hvorfor TS er skeptisk til vaksinasjonsprogrammet. Og det hadde vært utrolig fint om TS kunne skrevet litt i denne tråden om hvorfor hun vurderer å ikke vaksinere sin baby. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SmallTalk Skrevet 23. mars 2011 #18 Del Skrevet 23. mars 2011 Jeg synes faktisk det er sunt med litt skepsis ovenfor legemiddelindustrien, men jeg er ikke utelukkende skeptisk til det vaksinasjonsprogrammet som er satt opp og anbefalt av FHI. Å ikke vaksinere barna sine pga at man ikke "tror" på vaksiner er derimot en holdning jeg stiller meg kritisk til, men jeg kan derimot fint skjønne at noen velger å ikke gi en vaksine til barna sine pga dårlig erfaring med vaksinen fra tidligere. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vibi Skrevet 23. mars 2011 #19 Del Skrevet 23. mars 2011 Jeg synes faktisk det er sunt med litt skepsis ovenfor legemiddelindustrien, men jeg er ikke utelukkende skeptisk til det vaksinasjonsprogrammet som er satt opp og anbefalt av FHI. Å ikke vaksinere barna sine pga at man ikke "tror" på vaksiner er derimot en holdning jeg stiller meg kritisk til, men jeg kan derimot fint skjønne at noen velger å ikke gi en vaksine til barna sine pga dårlig erfaring med vaksinen fra tidligere. Jo, men så skal man alltid se den dårlige erfaringen i lys av alternativet da. Tipper erfaringen hadde blitt mye værre dersom barnet plutselig får stivkrampe feks. Vaksinasjonsprogrammet barna våre gjennomgår er utarbeidet over mange år av fagfolk som kan dette langt bedre enn den gjennomsnittlige forelder. Og da stiller jeg meg svært skeptisk til at noen velger bort disse vaksinene, uten å egentlig ha noe særlig kunnskap om det, SELV om man kan ha hatt en dårlig reaksjon tidligere hos feks et søsken. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SmallTalk Skrevet 23. mars 2011 #20 Del Skrevet 23. mars 2011 Jo, men så skal man alltid se den dårlige erfaringen i lys av alternativet da. Tipper erfaringen hadde blitt mye værre dersom barnet plutselig får stivkrampe feks. Vaksinasjonsprogrammet barna våre gjennomgår er utarbeidet over mange år av fagfolk som kan dette langt bedre enn den gjennomsnittlige forelder. Og da stiller jeg meg svært skeptisk til at noen velger bort disse vaksinene, uten å egentlig ha noe særlig kunnskap om det, SELV om man kan ha hatt en dårlig reaksjon tidligere hos feks et søsken. Det kommer da vel strengt tatt an på hvor dårlig/ille den reaksjonen var, det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå