Gå til innhold

Samboere/gifte og ferske gårdbrukere

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er samboere, og har tatt over farsgården hans. Nå står gården i hans navn, og vi eier altså ingenting sammen.

Vi er i en overgangsfase med tanke på overdragelsen, og alle fire på gården (jeg, han, svigermor og svigerfar) bidrar i gårdsdrifta.

Gården betaler faste utgifter som strøm, forsikringer osv, og avløserlønn til foreldrene hans. Det er ikke gjeld på gården, men investeringsbehov.

Vi selv tar ikke ut lønn, men sparer til videre investeringer. Vi jobber begge utenom og tar den lønna til privat forbruk.

I praksis eier min samboer altså gården, mens jeg ikke eier noenting. Gården betaler altså alle faste utgifter, og jeg er med og arbeider. (Jeg ser på det som at jeg arbeider min del, og betaler ingenting for å bo her.) Greit for en periode, men ingen god følelse å ikke ha noe ved et eventuelt brudd, når jeg legger ned tid og energi her.

Nå er det ingenting som tyder på at det skal bli brudd, og vi har derfor ikke tenkt noe på samboeravtaler osv. *Vanlig felle å gå i*

En annen grunn til at jeg ikke har stresset med avtale er at vi gifter oss om ca ett år, og jeg har tenkt at jeg kan være "papirløs" inntil da.

Siden jeg har studert og reist, og ikke vært like bundet til gården som han er, har jeg følt det som godt å ikke være med å eie gården, med alle forpliktelser som følger med. Nå har jeg derimot slått meg til ro her, og legger ned betydelig innsats i gården.

Hvordan blir dette når vi gifter oss? Planen er neste sommer.

Vil jeg automatisk bli deleier i gården?

Må jeg på ett eller annet vis kjøpe min del?

Hva skjer ved evt. brudd?

Jeg jobber på gården uten å direkte få inntekt, dette går jo ut over min opparbeiding av sykepenger, pensjonspoeng osv.

Jeg har aldri tenkt på slike juridiske kjedeligheter, men innser at det er en fordel å ta vare på meg selv her. Om det plutselig blir brudd nå har jeg faktisk ingenting annet enn mine egne sparepenger og en bil. :sjenert:

Kan noen være så snill å forklare meg litt, eller henvise til informative nettsider?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når det gjelder gårdsbruk er jo odelsloven sterk ved eventuelle brudd, og går dere inn for felleseie må du være klar for å betale han ut ved en eventuell skillsmisse og ikke tro at dere bare kan selge gården. Dette er jo hans odelsrett så det må du være inneforstått med. Men du kan gå til advokat og få satt opp en samboerkontrakt som sier hvor mye penger du skal ha ved et brudd i forhold til hvor mye arbeid du legger ned på gården, dette gir jo en verdiøkning. Denne samboerkontrakten kan gjøres om til en ektepakt når dere gifter dere.

Skrevet

Hugs óg at om han skal kjøpe deg ut vil det vere odelstakst som blir lagt til grunn, og den er berre ein brøkdel av marknadstakst.

AnonymBruker
Skrevet

Hugs óg at om han skal kjøpe deg ut vil det vere odelstakst som blir lagt til grunn, og den er berre ein brøkdel av marknadstakst.

Det er ikke helt sant. Odelstaksten er 25 % lavere enn vanlig takst.

Skrevet

Er det slik at når vi blir gift, og ikke skriver avtale om særeie, så eier vi gården sammen?

Å selge gården er totalt uaktuelt. Ved et evt. brudd blir han igjen her og jeg reiser.

Skal han da betale meg ut, men ved giftemålet betaler jeg ingenting "inn". Legger selvfølgelig inn mye arbeidsinnsats iløpet av årene da.

Hvordan er det med opptjening av sykepenger osv. om gården står i hans navn? Må det da skrives en del inntekt på meg som arbeidstaker?

Mange spørsmål, men hvem kan svare på dem? NAV? Advokat blir vel dyrt bare for rådgivning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...