Gå til innhold

hvor begynner man..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

sønnen min fikk en diagnose i fjor, dyspraksi. vi var letta ( eller jeg.. pappa dr*ter vel mer eller mindre i det, er jeg som har kjempa og krangla og holdt på noen år før endelig..) jeg var letta, tenkte endelig og så bra mtp skole. Det ble med en gang satt inn timer på han i siste året på bhg, 8 pedagogtimer hadde han og alt var tilrettelagt. Og siste året ble en suksess, han hadde det så bra, trivdes med støtteped sin og lærte og utviklet seg supert!

jeg og bhg ønsket og forberede skolen på han.. så innkalte til møte med rektor, hun var uinteressert.. sa så fint, det er mange hos oss som trenger litt ekstra, ikke noe spes med deres barn.. så og si det hun sa.. men i løpet av sommeren ble vi lovet en assistent på han, etter jeg igjen hadde kjempa.. så startet skolen. glad og fornøyd skolegutt, flink også og vi tenkte dette går jo bra, og alle rundt han vet jo om hans egenheter.. om man kan kalle det det. det som er typisk pga av at han er som han er, ikke fordi han vil være vrang.. det gjelder både motorisk, sosialt og språkling. han forstår ikke sammenhenger og konsekvenser, dårlig konsentrasjon bla og vansker med å sitte i ro.. osv osv.. lista er lang.. men med tilrettelegging skal det gå. han fikk en søt nyutd lærer som ville hjelpe og har også forsøkt, underveis blir hun sykem.. og nå kommer problemene... de andre rundt han har ikke visst noe om han, kun henne. han har ikke noe som helst hjelp i timene, assitenten vi ble lovet har aldri vært der.Nå blir han oppfattet som vrang, han prater før han får ordet og forteller meg at nå får han aldri si noe. Han er en klok gutt tiltross og kan og vet mye, men har vansker for å vente.. her en dag hadde han ikke spist, fordi ingen hadde tatt opp pølsepakka hans på skidagen.. svaret jeg fikk var hadde han spurt hadde han fått hjelp.. JA.. dette er en gutt som for et år sidne satt skjermet og spiste måltidene på et eget rom.. med to max tre andre.. dette er gutten som alltid hadde en voksen sidne av seg i samling og dette er han som øvde et halvt år på å kunne spise yoghurt i en alder i 5 år..uten å snu skjea feil vei... Hva faen skal jeg gjøre, jeg føler jeg må starte helt på nytt for nå skjer det så mye som ikke er bra. Hvor starter man da???

mulig dette er for langt og surrete skrevet, men er vel omtrent sånn i hodet mitt nå også;-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har en gutt med lignende diagnose i familien, uten at jeg har nøyaktig oversikt. Det jeg vet er at moren (med veldig god innsikt i lover og regler, og selve systemet) har i alle år kjempet med nebb og klør for at sønnen skal få det han har rett på.

Du har vært kjempeflink, men jeg tror nok dessverre du må forberede deg på å stå på krava konstant, aldri gi deg, for at sønnen din skal få det han trenger. Du må bare følge opp helt til sønnen din har den assistenten, og for alt annet.

AnonymBruker
Skrevet

sukk.. nå har de avlyst ansvarsgruppemøte også, da jeg spurte hva grunnen var fikk jeg svar at jeg ikke hadde noe med det.. :tristbla:

Gjest Raindrops
Skrevet

Jeg ble skikkelig lei meg av å lese innlegget ditt, trist at det skal være så vankelig. Jeg kan desseverre ikke hjelpe deg, da jeg er veldig dårlig på slike ting som dette. Men jeg vil iallefall sende deg en klem! :klemmer:

Skrevet

Det første dere må ha er en anbefalling fra PPT om assisten/spes.ped og deretter må dere ha et vedtak fra Rektor, deretter kan dere eventuelt klage om vedtaket ikke står til den saksyndige anbefallingen.

AnonymBruker
Skrevet

takk for svar :) har ansvarsgruppemøter og ppt er involvert, uten at det skjer noe. Er nå på vei i møte med rektor, jeg fikk helt nok og skrev en laang bekymringsmail og fikk svar med engang med møte i dag kl tre. Har også kontaktet senter for oppvekst og hab. avd, der han fikk sin diagnose, selvfølgelig ingen av de rette som var tilstede, men jeg gir meg ikke. Fortsetter i morgen, nå er kampviljen klar!

Skrevet

Har du fysisk søkt på assistent? Dvs skrevet og signert søknad om hjelp? Om du har det har de tre uker på å svare skriftlig. (Svaret kan være at det er lenger behandlingstid men da skal det stå hva behandlingstiden er). Du kan deretter klage på utfallet av saken, velger de å ikke ta klagen til følge skal den sendes innen rimelig tid til fylkesmann. (Det er ikke noe du skal gjøre)

AnonymBruker
Skrevet

Det jeg har lært er at du aldri får det du søker på. Det er en gjengs oppfatning blandt foreldre med barn med spesielle behov at de alltid må anke alle vedtak.

Bruk alle de instansene du kan og stå på. Jeg VET det er tøft, men dessverre så er det nødvendig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...