Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Faren min døde i fjor vinter og vi varslet nav samme uken. Likevel kom det inn trygd måneden etter, og jeg feiltolket det siden fagforbundet utbetaler også mnd etter dødsfall. Må innrømme at jeg ikke leste kontoutskriftene hans med lupe, og fikk ikke med meg at det kom inn trygd.

Ni måneder etter kom det et brev fra nav, hvor de vurderer å kreve beløpet tilbakebetalt. Et veldig ufint brev der vi etterlatte nærmest ble fremstilt som trygdesvindlere. I samme brev kom det frem at nav hadde registrert dødsfallet samme uken og ikke måneden etter.

Jeg skrev en klage, brevet fra nav kom som et sjokk og det er ikke pengene det handler om, men håndteringen av saken og rutinene rundt dødsfall.

Har enda ikke mottatt svar fra nav og har ikke lyst å ringe for å etterlyse svar. Ringte når jeg fikk brevet og møtte bare en krass saksbehandler i telefonen. Er ikke det vanlig at nav svarer innen 14 dager og at saken skal behandles innen åtte uker?

Føler ikke for å krangle med nav, men når kan jeg forvente at de avslutter saken og behandler den?

Føler stor motstand mot å ringe, skrive brev, vet at jeg må ta hånd om selvangivelsen og noe med eiendom, men det er noe jeg kan forholde meg til på en saklig og ryddig måte.

Alt papirarbeid har falt på meg, greit nok selv om jeg føler meg utbrent og det er slitsomt.

Tenker også at jeg bare skal sitte på gjerdet og se hvor lang tid nav bruker før de svarer og har behandlet saken.

Har hørt om en enkemann som ikke hadde slettet sin avdødes kones kontoer, og minstepensjonen hennes kom inn i flere måneder. Han ble dømt til å betale tilbake. Husker bare deler av saken, urimeligheten i saken er ikke selve pengene, men måten nav gjør feil på.

Hadde nav hatt litt menneskesyn og respekt ville de sendt brev om feilutbetalingen ganske raskt og ikke ventet i ni måneder.

Jeg vil helst få saken avsluttet, men er også spent på hvor lang tid nav kan bruke på enkle saker. Jeg var ironisk i brevet mitt, og skrev at de burde se på sine rutiner.

Forventer ikke annet svar enn et standardbrev, vet ikke jeg,

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke noe konkret råd til deg, men er helt enig i at NAV er håpløse å forholde seg til. Selv er jeg arbeidsledig og er for tiden ute i praksis. Begynnte på datoen jeg hadde avtalt med saksbehandler og da jeg skulle sende meldekort etter de første to ukene i praksis krysset jeg selvsagt at jeg hadde vært i praksis. Fordi saksbehandler hadde gjort en feil ble utbetalingen min stoppet og jeg brukte nesten halvannen uke med telefoner og mailer før jeg omsider fikk tak i saksbehandler som ordnet opp ganske fort. Da hadde jeg blitt beskyldt for å være trygdesvinder og det ene og det andre av folk på sentralbordet der opptil flere ganger. Jeg er jammen svindlersk som jobber gratis i en bedrift gitt... Argh :kjefte: , møkkaetat!

Problemet med NAV er at de ser ikke mennesker, de ser bare en "sak" og paragrafene sine.

Skrevet

Nar har etter forvaltningsloven 3 uker på å svare på henvendelser, dvs at du skal få et brev der det står noe om behandlingstid på klagen. Dvs at det er 6 mnd behandlingstid eller noe sånt (som er vanlig for klager)

Skrevet (endret)

Har ikke noe konkret råd til deg, men er helt enig i at NAV er håpløse å forholde seg til. Selv er jeg arbeidsledig og er for tiden ute i praksis. Begynnte på datoen jeg hadde avtalt med saksbehandler og da jeg skulle sende meldekort etter de første to ukene i praksis krysset jeg selvsagt at jeg hadde vært i praksis. Fordi saksbehandler hadde gjort en feil ble utbetalingen min stoppet og jeg brukte nesten halvannen uke med telefoner og mailer før jeg omsider fikk tak i saksbehandler som ordnet opp ganske fort. Da hadde jeg blitt beskyldt for å være trygdesvinder og det ene og det andre av folk på sentralbordet der opptil flere ganger. Jeg er jammen svindlersk som jobber gratis i en bedrift gitt... Argh :kjefte: , møkkaetat!

Problemet med NAV er at de ser ikke mennesker, de ser bare en "sak" og paragrafene sine.

De har åtte forskjellige datasystemer som ikke prater sammen, i alle fall skylder de på det. Når sosialkontorene fikk nye rutiner, ble klientene utsatt for å ikke ha en fast saksbehandler.Helt rått for de som sliter fra før.

Nar har etter forvaltningsloven 3 uker på å svare på henvendelser, dvs at du skal få et brev der det står noe om behandlingstid på klagen. Dvs at det er 6 mnd behandlingstid eller noe sånt (som er vanlig for klager)

Men jeg har ikke fått svar, heller ikke bekreftet brev om at mitt brev er mottatt. Det er fantastisk. Venter egentlig bare et inkassobrev fra nav, fornuft finnes ikke i et regelverk, man må lese tillegg til lover, men egentlig er dette en media sak, synd jeg har kameraskrekk.

:)

Endret av Alvina
Skrevet

skriv alltid brev eller epost, da er de pliktige til å svare på samme måte.

Ta kopier av alt før du sender noe. Så du har kvitteringer når avregningen kommer og den blir feil.

• Liker 1
Skrevet

Ring. Mas. Be om å snakke med overordnet. True med anmeldelse for brudd på forvaltningsloven. Works like a charm.

• Liker 2
Skrevet

ringer du, be alltid om navn, direktenummer og epost så du kan referere til samtaler.

• Liker 2
  • 2 uker senere...
Skrevet (endret)

Takk for svar. Nå er selvangivelsen kommet og den viser at det ikke er utbetalt alderspensjon i måneden etter at han døde. I den måneden en person dør, er det skattefritt. Men selvangivelsen viser at det er Nav som har feil, siden det ikke er utbetalt trygd etterpå.

Jeg må vel stole på at selvangivelsen er riktig og at Nav har rotet nå? Skal finne brevet fra Nav og ta en telefon en av de nærmeste dagene.

Grunnen til at jeg ikke vil ta tak i saken - før selvangivelsen kom, er at jeg er så lei og sliten av å forholde meg til det juridiske. Men nå har jeg noe mer konkret å forholde meg til. Vi som er arvinger har satt inn penger på en felles konto i tilfelle Nav har hatt rett. Men nå skal jeg kreve et svar fra Nav.

Hvis de har sendt brevet uten at de har utbetalt feil, er det jo enda mer tragisk for Navs del. Det er nesten en sak å gå til avisa med hvis nav har rotet med sitt krav uten at de har feilutbetalt. Jeg mener, man behandler etterlatte med litt respekt og går gjennom sine rutiner og beklager hvis de har gjort noe feil, men det gjorde de ikke.

Må innrømme at jeg enda ikke har lest kontoutskriftene etter pappa med lupe, selv ikke etter kravet fra nav. Jeg stolte på at de hadde feilutbetalt, men reagerte på at det tok så lang tid før vi ble varslet. Men nå ser det ut som de ikke har utbetalt feil av det jeg kan lese av selvangivelsen. Det reagerte jeg også på når jeg fikk årsmeldingen eller hva det heter for trygd, men jeg lot det ligge pga at det kunne vente uten at noen ble berørt.

Kjedelig sak, skal ikke tenke mer på det i kveld. Heldigvis fikk han igjen noen tusner på skatten også. Han ville syntes det var kjempebra for oss å få en liten påkjønnelse rett i sommerferien. :)

Endret av Alvina
Skrevet

Tok en telefon til Nav nå og det ser ut som de har utbetalt måneden etter, men at beløpet er sendt tilbake til Nav fra banken slik at alt skal være i orden.

Det var visst "bare" et standardbrev som ble sendt ut i tilfeller det kan være feilutbetaling. Jeg etterlyste et skriftlig svar nå og behandlingstid er 4-6 mnd. Det vil si at forventet svar er om noen uker.

Maken til merarbeid Nav lager for andre, i stedet for å sjekke saken før de sender ut sine trusselbrev! Det er sikkert andre i samme situasjon, og kan tenke meg at gjerne eldre, enkemenn og enker betaler uten videre når de får et slikt krav.

Skrevet

så trist å høre, bra du klaget. Rett etter et dødsfall er det gjerne andre ting man tenker på, og jeg synes det er trist at du fikk den behandlingen. Jeg har selv hatt et strev med offentlige etater etter dødsfall og det er en veldig belastning på en som sørger. Ellers er det vel slik med nav at selv om de gjør feilen, så er det allikevel din feil, for at du ikke sjekket om de gjorde feil:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...