helenaa Skrevet 22. mars 2011 #1 Skrevet 22. mars 2011 (endret) Jenta vår er 27 mnd. For noen uker siden sov hun ca 1,5 timer om dagen og 12 timer på natten (ca 19-7). Nå våkner hun en time tidligere på morgenen. Jeg tror dette inntraff da barnehagen begynte med nye leggerutiner på dagen, sånn at sovetiden der startet en time senere enn vanlig. Kan det hende at dette spiller inn? Det virker som hun sover ca 1,5 timer som vanlig. Om kvelden sovner hun gjerne ikke før 1930 (noe som er helt uproblematisk, men jeg lurer på om det har betydning for når hun våkner. Hun våkner gjerne tidligere når hun har lagt seg sent). Nå får hun ca 10,5 timer på natten. Det jeg lurer på, er om dere tror at hun trenger mindre søvn enn før, og at vi bare skal slå oss til ro med at hun sover kortere om natten (våkner tidligere)? Er det alderen for det? Eller burde jeg be barnehagen legge henne tidligere, slik de gjorde fram til for noen uker siden? Bør vi prøve å legge henne tidligere - eller senere - om kvelden, i håp om at hun kan sove til kl. 7 igjen (6 er så tidlig...)? Og neste helg skal klokka stilles - har dere noen triks til hvordan dette kan benyttes for å få henne til å sove lenger? Endret 22. mars 2011 av helenaa
tingeling Skrevet 22. mars 2011 #2 Skrevet 22. mars 2011 Begge mine barn har reagert med å begynne å våkne tidligere om morgenen når de trengte å kutte ned på dagsovingen. Datteren min sover 19-06.30 om natten og sover 45 min om dagen. Måtte kutte ned på dagsovingen for et par måneder siden når hun begynte å våkne halv seks. Hun er like gammel som ditt barn.
Lunete Skrevet 22. mars 2011 #3 Skrevet 22. mars 2011 Min sønn sover faktisk dårligere og mindre når han blir lagt senere på dagen eller hopper over dagsoving. Han er på alder med din datter. Jeg ville nok prøvd å få barnehagen til å legge han som han er vant til. Søvn avler søvn er iallefall min erfaring
Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2011 #4 Skrevet 22. mars 2011 Toåringen vår sovner 19.00 og våkner 6.30. Vi begynte å vekke henne etter en times lur på dagtid i juleferien, for da så vi at hun begynte å få vansker med å finne ro om kvelden. Hun sover altså en time om dagen og elleve og en halv time om natta. Storebroren sluttet å sove om dagen i omtrent samme alder, men det ser jeg at jenta vår ikke er klar for i det hele tatt. Prøv å korte ned på dagluren, kanskje? Til tre kvarter eller en time? Og så høre med barnehagen hvordan de synes det fungerer, om hun er trøtt når hun vekkes osv.
helenaa Skrevet 22. mars 2011 Forfatter #5 Skrevet 22. mars 2011 Vi kan gjerne prøve å kutte ned på dagsovingen. Men vil ikke dette bare gjøre at hun vil legge seg tidligere på kvelden? Vil det også føre til at hun sover lenger på morgenen? Hvor lang tid tar det før man får "effekt" av nye rutiner? Må vi prøve det en uke før vi evaluerer, eller tar det lengre eller kortere tid? Hvilke erfaringer har dere?
Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2011 #6 Skrevet 22. mars 2011 Prøv i minst en uke og pass på å ha med barnehagedagen i regnskapet når dere evaluerer. Det hjelper jo ikke så mye om hun sover en halvtime ekstra om morgenen hvis hun er gretten og ulykkelig en time etter middagsluren … Da vi kuttet ned på dagsoving, fungerte det fint etter et par dager. Hun sovnet tidligere om kvelden, men sov også lenger om morgenen. Og etter noen dager gikk det veldig greit å vekke henne fra luren. Får håpe det samme skjer hos dere!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå