Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er på utkikk etter en jobb etter endt masterstudier. Jeg har søkt relativt mange jobber, og blitt innkalt til få intervjuer hittil, men dette kan ha noe med at det er populære stillinger og mange søkere som har mer relevant arbeidserfaring enn hva jeg har.

Så jeg ble veldig glad når jeg endelig ble innkalt til et jobbintervju. Men etter å ha vært på intervjuet i dag er jeg redd jeg ikke er så aktuell for stillingen. Jeg ble ikke spurt om attester, referanser eller vitnemål, enda dette var en stilling det krevdes en spesifikk utdannelse til.

Kan jeg tyde noe utifra dette? Hadde de vært interessert i meg som arbeidstaker hadde de spurt etter dette, vil jeg tro...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De intervjuene jeg har vært på har de heller ikke spurt om attester/vitnemål. Nåværende jobb også, de ba meg sende de inn sammen med kontrakten jeg skrev under på :)

Så ikke avskriv jobben helt enda. Lykke til.

Skrevet

Åh, tusen takk for svar. Da har jeg fortsatt et lite håp ;)

• Liker 1
Skrevet

Jeg har faktisk aldri vist frem et eneste vitnemål til arbeidsgivere. Når jeg tenker etter, så har jeg fremdeles til gode å hente vitnemålet på BI...

Det nærmeste jeg kommer er at jeg, som en liten bijobb, underviser ved en statlig høyskole hvor jeg var student tidligere. Antar at de har tilgang på vitnemålet fra samme skole, men det har aldri vært tema i det hele tatt.

AnonymBruker
Skrevet

Du leverte vel CV, hvor ulike referanser står oppført?

AnonymBruker
Skrevet

De ba ikke om attester og vitnemål på den siste jobben jeg fikk. Hadde skrevet et par referanser i CV, men de ble ikke oppringt.

De stolte vel på at jeg hadde den utdannelsen jeg hadde oppgitt i CVen, og de var mer opptatt av å bedømme personlig egnethet ut fra et par intervjurunder og personlighetstest enn av karakterer og formell bakgrunnn.

Slikt varierer jo fra sted til sted, har søkt på (offentlige) stillinger hvor man må ta med trippel kopi av all dokumentasjon man eier og på butikkjobber hvor de har ringt alle referansene eller må ha alle attester for å beregne lønnsansiennitet, men på drømmejobben min så var det altså ikke nødvendig.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var på intervju til en stilling i det offentlige i går, og hadde med CV og attester som jeg gav til dem med en gang. Tror de syns det var greit, spesielt mtp. at jeg ikke har relevant utdannelse men søker på erfaring.

AnonymBruker
Skrevet

Etter min erfaring så spør mange om dette på 2.gangs intervju.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...