Gå til innhold

Statsansatte får dekket morspermisjonspenger over 6G?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om man jobber i staten (fast stilling) og har gjort det i mange år: får statsansatte dekket fra arbeidsgiver de kronene over folketrygdens "6G", opp til lønnen man har, når man skal ha morspermisjon?

En venn av meg mente at statsansatte ikke fikk dette "godet", og at de som tjener over 6G ikke får det beløpet når de går i moirspermisjon.

Vet dere bedre enn meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg trodde det var omvendt. Nemlig at statsansatte FIKK dekket det over 6G. Vet en venninne som jobber i offentlig sektor skulle få dekt det over 6G om hun valgte 100%, men ikke om hun valgte 80%(!)

Tror at kjøregodtgjørelse og diverse andre "frynsegoder" ikke blir utbetalt ved permisjon.

Hør med din arbeidsgiver.

Skrevet

Kunne selvssagt ha bedt min gravide venninne spørre din arbeidsgiver, men hun ville vente med det av ymse grunner.

Kanskje noen her vet?

Hadde jo vært fint om det var som du sa, at statsansatte (ikke kommune, det er jo et annet område) får dekket differansen mellom 6G og den lønnen de har av arbeidssgiver, når de går ut i morspermisjon.

Gjest gurimalla
Skrevet (endret)

Hvis du jobber i staten (og kommunen) får du foreldrepenger beregnet fra hele lønnen din. Staten forskutterer foreldrepengene slik at dersom du velger 100 % foreldrepenger vil du fortsette å få vanlig lønn i hele permisjonstiden. Hvis du velger 80 % vil du selvfølgelig få redusert, men det beregnes ut fra avtalt lønn.

Kjøregodtgjørelse er ikke tatt med i beregningen da det skal dekke påløpte utgifter og ikke er en del av lønnen. Du vil ikke ha behov for å dekke kjøreutgifter når du er i permisjon fra jobben. Frynsegoder som anses som en del av lønnen skal du selvfølgelig få under permisjonen (det er vanligvis ikke så mange i staten).

Endret av gurimalla
Skrevet

Ja, du får dekket hele lønnen din som statsansatt. Også det over 6 G

Skrevet

Takk for svarene, skal neve det for min venninne, for hun kunne ikke finne punktet der det sto i hovedtariffavtalen for staten.

Gjest gurimalla
Skrevet

Statens personalhåndbok pkt 7.3.19 § 19

Permisjon med lønn ved svangerskap, fødsel, adopsjon og amming

1. Svangerskaps- og fødselspermisjon med lønn.

Arbeidstaker som har rett til svangerskapspenger eller foreldrepenger etter reglene i folketrygdloven, utbetales full eller forholdsmessig lønn etter § 11 i permisjonstiden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...