Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

greien er at det er en time på treningsenteret jeg går på som jeg har veldig lyst å prøve. problemet er at det er en annen time jeg pleier å gå på om kvelden. første timen er kl 10, andre timen er kl 18, begger er kondisjonstimer, middels intensitet.

jeg har egentlig alltid trodd at man ikke bør trene to dager rett etter hverandre, det er bare de siste par månedene jeg har innsett at det går helt fint, men er mer usikker på flere ganger om dagen? hva syntes dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan kanskje bli for mye for noen og passe eller for lite for andre ;)

Prøv og se/kjenn selv, etter noen uker vil du merke om du er overtrent eller ei

Gjest made4u
Skrevet

Når man trener, da ødelegger man muskelvev, og det å ødelegge muskelvev er veldig bra og det man vil og som er ønskelig ved trening. Etter treningen bygger nemlig kroppen opp nytt og sterkere muskelvev, denne fasen er kjent som restitusjonsfasen og betyr bare at kroppen bygger seg opp igjen.

Ergo er hver treningsøkt en nedbrytende fase, mens restutisjonsfasen er en oppbyggende fase. Derfor er begge delene viktige faser.

Ser man på et ønske om å bevare muskelvev, så er styrketrening både mer nedbrytende og oppbyggende enn kondisjonstrening som ikke belaster muskelvevet like hardt. Viktigheten av restutisjon er derfor enda mer vesentlig for en kroppsbygger enn noen som driver kondisjonstrening, kondisjonstrening kan man således trene i større mengder uten at det sliter så mye på muskelvevet, med kondisjonstrening er jo også målet et helt annet og man vil gjøre kroppen i bedre stand til å ta opp oksygen og til å frakte dette rundt i kroppen.

Det er ganske vanlig at dem som trener kondisjonstrening gjør dette i flere økter i løpet av dagen, gjerne både morgen og kveld. Dette er IKKE nedbrytende på samme måte som styrketrening er det, snarere tvert imot kan du se det som ønskelig. De fleste utholdenhetsutøvere trener både morgen og kveld, for flere landslagsutøveres del (og andre konkuranseutøvere) ligger treningsdagbøkene deres ute på nettet så enhver kan lese dem. Ta en titt på hva dem gjør selv, så skal du se at dem trener flere ganger om dagen.

Dog kan ikke en styrkeløfter eller en kroppsbygger (de som trener styrke) gjøre det samme. Dette fordi belastningen de foretar er så mye større for muskelvevet, de løfter jo tyngre, at mye mer muskelvev brytes ned. Dette må få bygge seg opp igjen i en restutisjonsfase, før dem kan trene igjen. Denne restutisjonsfasen pleier å være på ca to døgn, og den tiden trenger kroppen for å bygge seg opp igjen etter styrketrening.

Sant det kommer an på hvor hard styrketreningen er, men en tommelfingerregel er at man bare bør trene styrke annenhver dag. Ser man på profesjonelle utøvere, som trener styrke hver dag, så er det fordi dem trener visse muskelgrupper den ene dagen og trener andre muskelgrupper den andre - således får noen muskelgrupper hvilt og restituert seg på dager der dem trener andre.

Eneste måten man kan komme unna med kortere restitusjonsfase, er dersom man bruker doping, altså legemidler som gjør at kroppen bygger seg opp raskere enn den naturlig gjør. Dog er dette ikke å anbefale, ei heller lovlig, så det beste er å la muskelvevet få hvile mens det bygger seg opp igjen etter styrketrening.

---

For din del, som ikke trener styrke, men har fokus på kondisjonstrening. Ja da kan du helt fint trene to ganger om dagen, ingen fare i det i det hele tatt og det er som jeg sa ganske vanlig.

Redd for overtrening trenger du heller ikke være, tro meg når jeg sier det er dem som har langt hardere program enn det du skriver om. I yngre dager var jeg aktiv selv, og de årene jeg gikk på idrettslinje er de mengdene du snakker om for peanuts å regne.

Dog er det viktig at du lytter til din egen kropp, dog tviler jeg på at den skal si fra når vi snakker om ikke mer enn to timer og da bare med middels intensitet hver gang.

Dog kan det være en ide for deg å variere noe i intensitet, samt ikke minst prøve intervaltreninger også - akkurat det er mye benyttet innen kondisjonstrening og du finer info om det bl.a. på Olympiatoppen sine sider samt andre steder. Dog er det viktigste av alt at du trives med det du driver med, da treningen ikke nødvendigvis trenger å være optimal, bare du har det artig og fint med det du gjør. Det må nødvendigvis være lystbetont og noe kroppen din trives med, samt du som menneske mentalt.

Gjest made4u
Skrevet

Er forresten treningsveileder jeg, så du fikk ikke så ille svar. Har både A-kurs og B-kurs i treningsledelse, men har kunnskaper langt ut over det og spesielt med tanke på ernæring hva gjelder det å prestere bedre.

AnonymBruker
Skrevet

Er forresten treningsveileder jeg, så du fikk ikke så ille svar. Har både A-kurs og B-kurs i treningsledelse, men har kunnskaper langt ut over det og spesielt med tanke på ernæring hva gjelder det å prestere bedre.

Perhaps a piece of humble pie for you my friend?

• Liker 7
Skrevet

Hvorfor skulle du ikke kunne trene 2 ganger om dagen?? Du kjenner jo selv om du orker.

Skrevet

nei, synest det var et flott svar jeg! :jepp: tusen takk!

da tenker jeg jeg prøver å trene dobbelt denne uken, gleder meg til å prøve ut nye timen. (og bare sånn for å si det så trener jeg litt styrke og hardere kondisjonsøkter og, bare ikke denne dagen)

Skrevet

Hvorfor skulle du ikke kunne trene 2 ganger om dagen?? Du kjenner jo selv om du orker.

jeg vet ikke helt hvorfor, jeg... sier jo egentlig seg selv at det skulle gå fint.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...