AnonymBruker Skrevet 21. mars 2011 #1 Skrevet 21. mars 2011 Hvis jeg spiser over 1000 kcal om dagen, legger jeg på meg. Jeg er slank, men ønsker å kvitte meg med tre kosekilo, men ettersom jeg ikke kan spise mer enn 1000 kcal for Å HOLDE vekten, betyr det at jeg må sulte meg selv, og overtrene. Det er utrolig kjedelig, når jeg ser at andre går ned på 1500 kcal. om dagen. Hvordan skal jeg fordele kaloriene utover dagen, og hva kan jeg spise? Tenker å legge meg på 800 kcal.
The Kitten Skrevet 21. mars 2011 #2 Skrevet 21. mars 2011 Du må være eksepsjonell. Ingen voksne kan leve på 1 000 kalorier. 5
Tears.of.the.Sun Skrevet 21. mars 2011 #3 Skrevet 21. mars 2011 Din idiot. Du skader deg selv og kroppen din med å spise bare 1000 kcal om dagen. 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2011 #4 Skrevet 21. mars 2011 Da må jeg spørre dere hvorfor jeg har gått opp 3 kg. på et par mnd., etter å ha lagt meg på ca. 1500 kcal. om dagen. Og det har lagt seg på lårene mine.
liv Skrevet 21. mars 2011 #5 Skrevet 21. mars 2011 Fordi kroppen går i sparemodus når du spiser så lite og du trenger å finne balansen mellom hva kroppen trenger og når den går i sparemodus. Når den går i sparemodus vil du legge på deg fordi forbrenningen går drastisk ned. 4
MilliVanilli Skrevet 21. mars 2011 #6 Skrevet 21. mars 2011 Fordi kroppen går i sparemodus når du spiser så lite og du trenger å finne balansen mellom hva kroppen trenger og når den går i sparemodus. Når den går i sparemodus vil du legge på deg fordi forbrenningen går drastisk ned. Hva skal jeg gjøre, da?:-( Fortsette å spise vanlig(jeg spiser sunt), og trene kondisjon daglig for å forhindre videre vektøkning?
liv Skrevet 21. mars 2011 #7 Skrevet 21. mars 2011 Spise ofte, gjerne hver annen time, en skive eller frukt. Trene gjevnt og spise sunt.
Fanderay Skrevet 21. mars 2011 #8 Skrevet 21. mars 2011 (endret) Hvis du lærer kroppen din å leve på 1000 kcal, så sparer den alt den klarer i tilfelle ting blir enda verre. Hvis du derimot lærer kroppen din at det alltid er nok tilgang til mat så trenger den ikke spare så innmari mye og den kan forbrenne mer for å holde maskinen i gang, alle organene får bruke så mye de bare vil og du forbrenner mer ved trening. Og vekten stabiliserer seg på et fint nivå. Det kan ta litt tid å lære kroppen noe nytt, men det vil være verdt det Endret 21. mars 2011 av Fanderay 1
Gjest made4u Skrevet 21. mars 2011 #9 Skrevet 21. mars 2011 Hvis du lærer kroppen din å leve på 1000 kcal, så sparer den alt den klarer i tilfelle ting blir enda verre. Hvis du derimot lærer kroppen din at det alltid er nok tilgang til mat så trenger den ikke spare så innmari mye og den kan forbrenne mer for å holde maskinen i gang, alle organene får bruke så mye de bare vil og du forbrenner mer ved trening. Dette kan kanskje høres riktig og fornuftig ut, dermed ikke sagt at det er det. Er ikke slik at kroppen kan lære seg til å leve på et visst antall kalorier, derimot må nødvendigvis kroppen tilpasse seg justeringer i kostholdet (gjelder både på godt og vondt). Jeg gidder forøvrig ikke kommentere mer i denne tråd da det meste her uansett er tatt ut av sin sammenheng og lite i den rimer i mine ører.
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2011 #10 Skrevet 21. mars 2011 Det at du er dum og ikke tror på sparemodus, Made4u er greit, men det blir ikke noe mindre sant av den grunn. Det er bevist at man ender opp i sparemodus, eller starvation mode som det heter på engelsk. Men hvis du har lyst til å leve i din egen lille verden og tro at det ikke ekisterer, greit, flott. 3
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2011 #11 Skrevet 21. mars 2011 Hva gjør man hvis man er i sparemodus? Hvordan lærer man kroppen til å ta imot mer mat?
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2011 #12 Skrevet 21. mars 2011 Håper dere skjønte hva jeg mente, jeg har spist for lite alt for lenge, og vil bli flinkere, siden kroppen min ikke har godt av det!
Gjest made4u Skrevet 21. mars 2011 #13 Skrevet 21. mars 2011 Det at du er dum og ikke tror på sparemodus, Made4u er greit, men det blir ikke noe mindre sant av den grunn. Det er bevist at man ender opp i sparemodus, eller starvation mode som det heter på engelsk. Men hvis du har lyst til å leve i din egen lille verden og tro at det ikke ekisterer, greit, flott. For all del, synes gjerne jeg er dum du, ikke dermed sagt at jeg er det. Om sparebluss er så sant og aktuelt som du skal ha det til, da er jeg rimelig spent på hvordan du skal makte å forklare hvordan det kan skje? Du må ta utgangspunkt i kroppen selvfølgelig, og ikke minst dens funksjon... Forklare meg du, hvordan kan kroppen gå på sparebluss? Du må her vise til kroppslige prosesser og hvordan dette foregår da slik jeg ser det så sitter du trolig på teorier som trolig gjør deg til kandidat for å vinne en Nobelspris i Fysikk - må være noen ganske så uvanlige energilover som revulusjonerer de termodynamiske lovene du må forklare med. Jeg venter i spenning og skal poppe meg en pose popcorn samt hente frem Colaen når svar kommer, dette skal bli underholdende lesning.
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2011 #14 Skrevet 21. mars 2011 Håper dere skjønte hva jeg mente, jeg har spist for lite alt for lenge, og vil bli flinkere, siden kroppen min ikke har godt av det! TS her. Prøver du å late som om du er meg..? Modent.
Gjest made4u Skrevet 21. mars 2011 #15 Skrevet 21. mars 2011 La meg si det slik. Varmeproduksjon, altså det at kroppen vår holder 37 grader Celsius, er det som forbruker mest energi - og således er det her det er mest å spare i så måte. En temperaturmåler i ræva kan derimot avkrefte dette, vanskeligere er det IKKE! Og som jeg skreiv om i linken jeg viste til, så kan man avkrefte mye annet også med enkle midler. ---- Men best av alt, man kan måle menneskers stoffskifte. Ups, visste kanskje ikke det du? Men mer mystisk er det ikke - men du sitter trolig på viten få andre gjør om forbrenning (ikke de dumme mytene som valser i mang et forum). Jeg gleder meg til å bli belært av din viten i så måte, da du jo må kunne forklare denne sparemodusen på en eller annen måte. Jeg er spent som en liten unge på julaften nå.
Gjest Blondie65 Skrevet 21. mars 2011 #16 Skrevet 21. mars 2011 Til trådstarter: Er det vekten som sier du har gått opp 3 kg eller er det buksene dine? Når en trener vil en legge på seg muskler. Disse hjelper en med å holde en jevnt over høyere forbrenning. Normal forbrenning for kvinner er normalt rundt +/- 2000 kcal pr dag. Det er derfor ikke mye fysisk mulig at du legger på deg av å spise 1500 kalorier pr dag.
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2011 #17 Skrevet 21. mars 2011 Jeg gleder meg til å bli belært av din viten i så måte, da du jo må kunne forklare denne sparemodusen på en eller annen måte. Kan jo sitere et glimrende innlegg fra Pityriasis i denne tråden: Hiver meg på denne. Orker ikke finne frem kilder her og nå, kan evt komme tilbake til det senere. Uttaler meg utfra min bakgrunn som legestudent og trenings/kostholdsveileder ved treningssenter, samt egen erfaring med anoreksi i ungdommen. Hva er "sparebluss"? Det er vanskelig å uttale seg om hvorvidt kroppen går på sparebluss eller ikke, om en ikke har en klar definisjon av hva en legger i det. Slik jeg tolker deg, forstår du begrepet som at kroppen begynner å tviholde på kcaloriene om en spiser for lite - og at dette ikke stemmer? Kaloribegrepet er bare et verktøy vi bruker for å forstå energiomsetningen i kroppen bedre. På molekylnivå dreier det seg egentlig om et molekyl som heter ATP. ATP er et molekyl med energirike bindinger og kan omsettes til et annet molekyl og dermed frigjøre energi. Denne energien brukes til å utføre ulike prosesser i kroppen, som transport av molekyler, spalting av stoffer, kontraksjon av aktin/myosin (som fører til muskelkontraksjon/bevegelse) osv. Uten ATP vil alle disse prosessene i kroppen stoppe opp. Vi produserer ATP ved å innta næring. For å få alle prosessene i kroppen til å gå rundt trenger vi energi (ATP), men også ko-faktorer som f.eks vitaminer. Mangler en kofaktorene vil også prosessene stoppe opp - selv om en får i seg nok energi. Derfor er det også viktig at en spiser "sunt" og variert - at en får i seg nødvendige vitaminer og antioksidanter. Om kroppen får for lite tilgang på energi vil den ikke kunne gjennomføre alle prosessene den vanligvis gjør på cellenivå. Dette er en nøye prioritering fra kroppen sin side, og de viktigste prosessene vil prioriteres. Dette vil medføre at kroppen bruker MINDRE energi - altså forbruker FÆRRE kcalorier, enn den ville gjort om du tilførte kroppen tilstrekkelig næring. Kroppen har i hovedsak to kilder til energi; direkte fra maten du spiser og indirekte via fett/muskellagrene dine. Skal en ned i vekt ønsker en jo ofte å tære på fettlageret -og en må derfor innta færre kcal enn hva en bruker hver dag. Likevel ønsker en ikke at kroppen skal ha for lite energi og dermed må stanse celleprosesser og bruke mindre energi. Er vel gjerne dette folk refererer til som sparebluss. Om en går på "sparebluss" vil en fremdeles forbrenne kcalorier, men en vil forbrenne MINDRE enn om man spiste litt mer - i tillegg til at man stanser celleprosesser og dermed vil føle seg slappere og mer energitom. Hvor denne grensen går varierer fra person til person og er avhengig av basalforbrenningen din og aktivitetsnivået. En generell regel er at en ikke bør ligge særlig mye under 500 kcal under dagsbehovet. 3
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2011 #18 Skrevet 21. mars 2011 Wops, glemte link til tråden. Her er den.
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2011 #19 Skrevet 21. mars 2011 Er det ikke slik at kroppen er innstilt på en vekt som den tilstreber, en slags terskelvekt? De som har hatt spiseforstyrrelse og går opp i vekt må jo fortsette å gå opp og vente til vekta stabiliserer seg på den vekta kroppen trives med. Så kanskje TS sin kropp er innstilt på den vekta hun har? Jeg poster som anonym siden noen her virker så irriterte, og jeg ikke vil provosere noen, bare stille et spørsmål, fordi jeg lurer selv. 1
Gjest made4u Skrevet 21. mars 2011 #20 Skrevet 21. mars 2011 Lavt stoffskifte kan du få påvist ved å måle nivået i blodet av hormonene TSH (thyreoideastimulerende hormon) og såkalt fritt T4 (fritt tyroksin). I tillegg kan du testes for såkalt autoimmunitet (anti-TPO). Er ikke verre enn en blodprøve i så måte. Om noen skal kunne påberope seg å være på "sparebluss" så MÅ nødvendigvis stoffskiftet være nedsatt, i så fall kan din lege gi deg svar på dette. Dog er de fleste friske, og sparebluss er en internettforum-myte heller enn et medisinsk fenomen. Et termometer i ræva forteller også mye om forbrenningen, dem som har redusert forbrenning har også redusert kroppstemperatur samt ikke minst svekket blodsirkulasjon m.m. I det store og hele er det et alvorlig problem for dem som er syke og har lavt stoffskifte (forbrenning), er mange følgessykdommer i kjølevannet av dette og i verste fall kan det være dødelig. For friske og sunne mennesker derimot, glem det - dere snakker om en myte folkens. --- Det er helt normalt å oppleve vektsvingninger, helt normalt at en vektnedgang går i rykk og napp også. Har intet med en kropp på sparebluss eller ei det, det er det bare god fantasi og en forklaringsmodul som kan høres fornuftig ut som beskriver - dermed ikke sagt at forklaringsmodulen er grei å lytte til og tro på, da selv det som høres fint og logisk ut ikke nødvendigvis har grobunn i medisinske fakta og hvordan virkeligheten reelt henger sammen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå