Pingting Skrevet 23. mars 2011 #21 Skrevet 23. mars 2011 Sånn sheperd´s pie så ordentlig godt ut=) Og hvis man har lyst til å bruke lammekjøttdeig, hvor får man tak i det? Godt spørsmål. Det er ikke så lett å få tak i i Norge, det er mye vanligere i England. Tror jeg har sett det på Meny o.l. tidligere, og er man så heldig å ha en slakter i nærheten så er det sikkert lurt å sjekke der.
Gjest Mauna Lee Skrevet 23. mars 2011 #22 Skrevet 23. mars 2011 Jepp... også er det kanskje lettere å få tak i i lammesesongen også... Jeg får evt stikke på Meny eller Mega og høre, de bestiller kanskje? (Er ingen slaktere i nærheten her nei)
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2011 #23 Skrevet 23. mars 2011 En ferskvaredisk kan male opp lammekjøtt for dere der og da, ikke noe problem.
Gjest Mauna Lee Skrevet 23. mars 2011 #24 Skrevet 23. mars 2011 Men jeg har jo forresten elg og reinsdyrkjøttdeig i fryseren... åssen blir det tror dere? Hunter´s Pie?? (er sikkert noe som heter det og...) (uff, nå har jeg visst gjort om potettråden til en "sett inn det som passer"´s pie tråd... så for å lette litt på samvittigheten kommer jeg med et potetforslag til: Komler!
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2011 #25 Skrevet 23. mars 2011 Takker for tipsene. Ikke mye som frister her, bakt potet skal jeg aldri smake, er så mye dill dall med som jeg ikke liker og ikke har interresse av å smake på. Fløtegratinerte poteter har jeg sett opskrifter på og vet at det kommer jeg ikke til å like, så det vil heller aldri bli smakt av meg. Det er kokte poteter med tilbehør som fisk og kjøtt jeg ser på som ordentlige potetmiddager. Men er så kjedelig å lage saus og å tilberede fisk. Kjøtt har jeg av og til, koteletter eller kjøtt som bare kan "varmes" i saus. ts
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2011 #26 Skrevet 23. mars 2011 Problemet med bare kokte poteter og kjøtt/fisk er jo at det fort blir tørt og smakløst uten en god saus, og hvis du ikke orker å lage saus fordi det er så kjedelig, så har du jo et problem. Men hvorfor må potetene være kokt? Hva med å ha poteter, kjøtt/fisk og grønnsaker i langpanne med litt olje og evt krydder/urter, og så steke alt i ett i ovnen? Mindre arbeid, helt ok uten saus, og alt er ferdig samtidig. Her er en oppskrift, bare som et eksempel: http://www.bbcgoodfood.com/recipes/1498/allinone-chicken-tray-bake I tillegg til potetbåter kan du bruke andre grønnsaker enn det som er foreslått her, feks squash, løkbåter, tomater... Eller rotgrønnsaker som gulrøtter, sellerirot og kålrabi for den del. Og kjøttet kan være kyllingbryst eller -lår som i oppskriften, eller svinekoteletter, skivet lammebog... Hva som helst, nesten. Med kyllingbryst vil retten trenge en halvtimes tid ved 200 grader, med annet kjøtt lenger tid, omlag en time, kanskje?
Dark Star Skrevet 23. mars 2011 #27 Skrevet 23. mars 2011 Du kan jo lage en god potetsuppe, eller annen suppe med mye poteter, f. eks betasuppe
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2011 #28 Skrevet 23. mars 2011 Takker for tipsene. Ikke mye som frister her, bakt potet skal jeg aldri smake, er så mye dill dall med som jeg ikke liker og ikke har interresse av å smake på. Fløtegratinerte poteter har jeg sett opskrifter på og vet at det kommer jeg ikke til å like, så det vil heller aldri bli smakt av meg. Det er kokte poteter med tilbehør som fisk og kjøtt jeg ser på som ordentlige potetmiddager. Men er så kjedelig å lage saus og å tilberede fisk. Kjøtt har jeg av og til, koteletter eller kjøtt som bare kan "varmes" i saus. ts Du liker jo egentlig ikke mat, hvorfor kaster du bort tiden til de som prøver å gi deg gode råd? 3
Gjest Jamme Skrevet 23. mars 2011 #29 Skrevet 23. mars 2011 (endret) Det er umulig å skulle kommentere dette uten at det både høres ut som om jeg er en matsnobb uten like og samtidig dømmer deg nedenom og ned, men jeg er litt for glad i engelsk tradisjonsmat til at jeg kan la det stå ukommentert - så da får du nesten bare ta mitt ord for at det ikke på noen måte whatsoever er ment sånn. Jeg synes den oppskriften der ser kjedelig ut og ligner ikke på noen av de Sheperd's Pie-ene jeg har fått servert i England. Tomatpuré, vann og "karry" er ikke nok til å lage den fyldige sausen man bør ha i en slik pai. Det tradisjonelle er å bruke en eller annen variant av gravy eller tomatbasert saus, helst med litt kraft eller buljong, rødvin og/eller Worcestershiresaus og krydderurter. Jeg kan anbefale denne oppskriften (ansjosekstrakt kan helt fin kuttes ut) eller Gordon Ramsay sin. (lammekjøttdeig kan erstattes med vanlig kjøttdeig, ferske urter med tørkede etc.) Sånn. Det var et innspill. Ikke et fasitsvar Den oppskriften jeg postet var mest for at folk skulle ha en idé om hva det var for noe. Jeg bruker en annen oppskrift, men hadde ikke tid til å skrive den inn. De oppskriftene du postet så kjempefine ut! edit: Klargjorde litt. Endret 23. mars 2011 av Jamme
Pingting Skrevet 23. mars 2011 #30 Skrevet 23. mars 2011 Det var mest for at folk skulle ha en idé om hva det var for noe. Jeg bruker en annen oppskrift, men hadde ikke tid til å skrive den inn. De oppskriftene du postet så kjempefine ut! Pluss at smaken faktisk er som baken. Jeg er sikker på at de som la den ut synes den er kjempegod
Tonka Skrevet 23. mars 2011 #31 Skrevet 23. mars 2011 Det er umulig å skulle kommentere dette uten at det både høres ut som om jeg er en matsnobb uten like og samtidig dømmer deg nedenom og ned, men jeg er litt for glad i engelsk tradisjonsmat til at jeg kan la det stå ukommentert - så da får du nesten bare ta mitt ord for at det ikke på noen måte whatsoever er ment sånn. Jeg synes den oppskriften der ser kjedelig ut og ligner ikke på noen av de Sheperd's Pie-ene jeg har fått servert i England. Tomatpuré, vann og "karry" er ikke nok til å lage den fyldige sausen man bør ha i en slik pai. Det tradisjonelle er å bruke en eller annen variant av gravy eller tomatbasert saus, helst med litt kraft eller buljong, rødvin og/eller Worcestershiresaus og krydderurter. Jeg kan anbefale denne oppskriften (ansjosekstrakt kan helt fin kuttes ut) eller Gordon Ramsay sin. (lammekjøttdeig kan erstattes med vanlig kjøttdeig, ferske urter med tørkede etc.) Sånn. Det var et innspill. Ikke et fasitsvar Åh Pingting, din fristerinne... Jeg skal utvilsomt prøve Gordon Ramsay sin i løpet av uka.
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2011 #32 Skrevet 23. mars 2011 Du liker jo egentlig ikke mat, hvorfor kaster du bort tiden til de som prøver å gi deg gode råd? Jeg lever, så jo jeg liker mat. Mat må man nemlig ha for å kunne leve. Mye som nevnes i middagstråden aner jeg ikke hva er, eller liker ikke, eller er jeg ikke interresert i å smake. Norsk tradisjonsmat som kokte poteter med saus, grønnsaker og fisk/kjøtt er best. Italiensk, indisk, kinesisk og slikt holder jeg meg unna. ts
Pingting Skrevet 23. mars 2011 #33 Skrevet 23. mars 2011 Åh Pingting, din fristerinne... Jeg skal utvilsomt prøve Gordon Ramsay sin i løpet av uka. Det er egentlig Gordon sin skyld, såh! Han begynte! 1
Dark Star Skrevet 24. mars 2011 #34 Skrevet 24. mars 2011 Denne potet,- og aspargesterten fra Jamie Oliver er kjempegod både som egen rett (med f. eks litt spekeskinke til) eller som tilbehør til en kjøtt eller fiskerett. http://www.foodnetwork.com/recipes/crispy-and-delicious-asparagus-and-potato-tart-recipe/index.html
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå