Gå til innhold

Potet middager, hva?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tips til middag med poteter mottas med takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vanlig kokt potet?

Skrevet

Lapskaus

Kjøttkaker i brun saus med poteter og rødkål/surkål

Falukorv med poteter og gulrot

Vi bruker noen ganger å steke kjøttdeig med dolmio-saus, med oppskjærde poteter som er stekt i ovnen som "tilbehør". Kjempegodt!

Skrevet

fløtegratinerte poteter, pommes frites, stekte potetbåter, potetmos :spise:

Skrevet

Og pytt i panne da ;)

Skrevet

Fylt bakt potet, med f.eks ost, mais, skinke/kjøttdeig, salsa, rømme, salat, tomat, løk, paprika osv.

Røstipoteter

Skrevet

Gnoocci! Enkleste formen for hjemmelaget pasta og så urolig godt :)

Oppskrift finner du her og her. Jeg bruker melne poter som jeg koker i vann og så lar dampe av litt før jeg moser dem med potetmoser (ikke bruk stavmikser det blir bar kliss) og rører inn hvetemel og egg (+salt og pepper).

• Liker 1
Skrevet

Fiskeboller i hvit saus

Lappskaus (for de som liker det)

Fisk

Kjøttboller

Bakte poteter

Pai

Grønnsakssuppe

Ble sulten jeg nå!

Gjest Jamme
Skrevet

Det er bare SÅ godt da! Og funker fint med karbondedeig...

Enig :) Synes det er et godt og enklere alternativ til for eksempel lasagne - det smaker jo annerledes, men det er litt samme "konsept" :P Også veldig greit å lage til mange.

Skrevet (endret)

Hva med shepherd's pie?

Det er umulig å skulle kommentere dette uten at det både høres ut som om jeg er en matsnobb uten like og samtidig dømmer deg nedenom og ned, men jeg er litt for glad i engelsk tradisjonsmat til at jeg kan la det stå ukommentert - så da får du nesten bare ta mitt ord for at det ikke på noen måte whatsoever er ment sånn.

Jeg synes den oppskriften der ser kjedelig ut og ligner ikke på noen av de Sheperd's Pie-ene jeg har fått servert i England. Tomatpuré, vann og "karry" er ikke nok til å lage den fyldige sausen man bør ha i en slik pai. Det tradisjonelle er å bruke en eller annen variant av gravy eller tomatbasert saus, helst med litt kraft eller buljong, rødvin og/eller Worcestershiresaus og krydderurter. Jeg kan anbefale denne oppskriften (ansjosekstrakt kan helt fin kuttes ut) eller Gordon Ramsay sin. (lammekjøttdeig kan erstattes med vanlig kjøttdeig, ferske urter med tørkede etc.)

Sånn. Det var et innspill. Ikke et fasitsvar ;)

Endret av Pingting
  • Liker 1
Gjest Mauna Lee
Skrevet

og med potetlomper, potetkake og akevitt (er ikke noe i akevitten laget på potetskrell?) til dessert =)

AnonymBruker
Skrevet

Det er umulig å skulle kommentere dette uten at det både høres ut som om jeg er en matsnobb uten like og samtidig dømmer deg nedenom og ned, men jeg er litt for glad i engelsk tradisjonsmat til at jeg kan la det stå ukommentert - så da får du nesten bare ta mitt ord for at det ikke på noen måte whatsoever er ment sånn.

Jeg synes den oppskriften der ser kjedelig ut og ligner ikke på noen av de Sheperd's Pie-ene jeg har fått servert i England. Tomatpuré, vann og "karry" er ikke nok til å lage den fyldige sausen man bør ha i en slik pai. Det tradisjonelle er å bruke en eller annen variant av gravy eller tomatbasert saus, helst med litt kraft eller buljong, rødvin og/eller Worcestershiresaus og krydderurter. Jeg kan anbefale denne oppskriften (ansjosekstrakt kan helt fin kuttes ut) eller Gordon Ramsay sin. (lammekjøttdeig kan erstattes med vanlig kjøttdeig, ferske urter med tørkede etc.)

Siden du er pirkete selv, pirker jeg videre: :lur:

Dersom du bytter ut lammekjøttdeig med vanlig kjøttdeig, er det Cottage Pie du lager, ikke Shepherd's Pie.

• Liker 2
Gjest Mauna Lee
Skrevet

Sånn sheperd´s pie så ordentlig godt ut=) Og hvis man har lyst til å bruke lammekjøttdeig, hvor får man tak i det?

AnonymBruker
Skrevet

En venninne av meg lager Gordon Ramsay sin og den er rågod. Jeg synes folk skal slutte å linke til slike elendige sider som matoppskrift.no, halvparten av ingrediensene mangler jo.

Skrevet

Siden du er pirkete selv, pirker jeg videre: :lur:

Dersom du bytter ut lammekjøttdeig med vanlig kjøttdeig, er det Cottage Pie du lager, ikke Shepherd's Pie.

Pirk i vei! :lol:

...og du har selvfølgelig helt rett! :tommelsmil:

(og for å være ærlig så visste jeg faktisk ikke det - jeg trodde forskjellen lå i sausen. Men jeg googlet det, og det stemmer, så da har man lært noe nytt i dag og!)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...