AnonymBruker Skrevet 21. mars 2011 #1 Skrevet 21. mars 2011 Phu....hvordan gjør dere det med gjester? Her åpner man hus og hytte til sine vintergjester. Vi er i jobb begge to,men trodde ikke det skulle bli så ille. Siden vi er tidlig oppe, så spiste vi frokost med gjestenes barn. innen den ene forelder har stått opp,så var det snart lunc for barnet,og frokost for forelder. Når de var ferdig,så var det tid for frokost for den andre forelder,samtidig som husfar sto og gjorde klar middag. Når maten sto på bordet var ingen av de sulten. Etter en time, så var ungene sulten. Så laget vi felles kveldsmat,men da var ike ungene sulten. Da var det kos og sukkerbomber til tv-dvd. Vi jobber ulike skift i helsev,så en legger seg tidlig. Foreldrene mente barna hadde ferie,så da kunne de være oppe. 8 åring som aldri var i seng før 22-23. Jeg kom fra jobb kl 14, og da hadde fam fått ferdig frokosten. Så jeg beg.å lage middag til min mann skulle komme hjem. Det passet ikke de..de måtte jo få noe ut av dagen,så da skulle de se seg rundt. Så der stt man igjen med masse mat og tomt hus. Bør man ikke inrette seg iallefall til felles måltider da man er så mange i et hus? Får jo kantinefølelse hvor man bare serverer og rydder. Kjøkenet er aldri klart for å gjøre noe. Og bør man ikke ta hensyn til vertskapet? Fåunger i seng i rimelig tid, selv om det er ferie? 1
Kaffeavtalen Skrevet 21. mars 2011 #2 Skrevet 21. mars 2011 Disse gjestene hadde jeg ikke villet hatt på besøk flere ganger. Jeg tenker som så at når man er på besøk hos noen så tar man måltidene slik vertskapet vil ha dem. Skal man få noe ut av dagen så får man komme seg opp i rett tid, og utnytte muligheten. Evt avtale med vertskapet når man skal spise sammen. 3
Alvina Skrevet 21. mars 2011 #3 Skrevet 21. mars 2011 (endret) Vet ikke om jeg hadd sagt noe, men neste gang ville jeg spurt om vi skal ha felles måltider eller om alle ordner seg selv. Var ofte på ferie på den gamle familiegården som vi har felleseie på. Det blir ikke det samme, men jeg måtte si fra at det ikke var noen ide å ha felles middager, fordi vi ofte hadde andre planer. En tante var særlig opptatt av felles måltider og jeg følte det som et press helt til jeg sa fra. En selvfølge at alle rydder og tar oppvasken etter seg. Når det er gjester, ville jeg heller ikke reagert men jeg hadde spurt hvis de ikke sa fra. Veldig kjedelig å lage mat som blir kald. Kanskje de ikke vil være til bry, men det er greit å avklare ting. Har jeg gjester i en uke, ordner de seg stort sett selv og vi avtaler mer fra dag til dag. Endret 22. mars 2011 av Alvina
Alvina Skrevet 22. mars 2011 #4 Skrevet 22. mars 2011 Det høres i alle fall ut som de har følt seg hjemme hos dere og det er jo positvt. Med leggetider vet jeg ikke, men har opplevd at selv om barn er oppe til 22-23 så står de opp like tidlig som ellers. Hvis det er tilfelle ville jeg sagt at det likevel er dere som lager frokost, og at du vil ha litt ro på kveldene.
Sophie-Ann Skrevet 22. mars 2011 #5 Skrevet 22. mars 2011 Jeg skjønner ikke helt hvorfor du og din mann skal lage mat til dem hele tiden når de ikke jobber?? De burde hvertfall laget middagen klar til dere når dere kom hjem fra jobb og sørget for at huset var ryddig. Jeg hadde nok ikke invitert disse menneskene tilbake, makan til frekkhet! 1
LukaFrost Skrevet 22. mars 2011 #6 Skrevet 22. mars 2011 Sa du fra på forhånd eller under vegs? Gjorde dere noen avtaler? Hvis svaret er nei burde du ikke klage så mye. Det kan ikke vite hvordan du vil ha det uten at de får vite det fra deg. Vi kan selvfølgelig snakke om allminnelig folkeskikk, men dog... Folk tar det gjerne roligere med ting på ferie.
Mixelite Skrevet 22. mars 2011 #7 Skrevet 22. mars 2011 Sa du fra på forhånd eller under vegs? Gjorde dere noen avtaler? Hvis svaret er nei burde du ikke klage så mye. Det kan ikke vite hvordan du vil ha det uten at de får vite det fra deg. Vi kan selvfølgelig snakke om allminnelig folkeskikk, men dog... Folk tar det gjerne roligere med ting på ferie. Klart de gjør, men de fleste tror vel ikke at det å være på besøk i et privat hjem er som å være på hotell hvor man kommer og går som det passer uten å gi beskjed til noen? Når vi har langtidsgjester, pleier de å ta et tak med matlagingen. -Bortsett fra hvis vi inviterer til middagsselskap e.l. Det er jo noen annet. Dog stusser jeg over at ts setter igang og lager masse middag mens gjestene nærmest sitter ved frokostbordet. Da ville jeg heller spurt om de syntes det var greit at jeg laget middag til dem som kom sultne hjem, og så kunne de ta seg noe på veien eller evt. ha en felles kveldsmat. Uansett ville jeg nok tenkt meg om flere ganger før jeg inviterte disse gjestene tilbake. Det høres ut som om de burde tatt inn på hotell i stedet og heller kommet på korte besøk hos ts.
Alvina Skrevet 22. mars 2011 #8 Skrevet 22. mars 2011 Jeg skjønner ikke helt hvorfor du og din mann skal lage mat til dem hele tiden når de ikke jobber?? De burde hvertfall laget middagen klar til dere når dere kom hjem fra jobb og sørget for at huset var ryddig. Jeg hadde nok ikke invitert disse menneskene tilbake, makan til frekkhet! Synes ingen har vært frekke, virker som det handler mer om å gjøre klare avtaler. Jeg er uenig med deg nå, hvorfor skal de lage maten klar, de er gjester og har valgt å spise andre steder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå