Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Flaut
Skrevet (endret)

Hei..

Akkurat fått meg jobb på Coop og hadde min først dag i går.

Jeg syns det var veldig ekkelt når f.eks en mann kommer med en 500 lapp og total summen er 467. Jeg blir helt blåst i huet under slikt press. Klarer ikke og tenke eller regne det ut.

Vist du hadde fått en 500 lapp og skulle veksle ut 467 hvordan tenker du det? Det er jo enkel matte.. Trenger en enkel måte og lære meg og trekke fra.

Endret av Flaut
Videoannonse
Annonse
Gjest Diamant
Skrevet (endret)

Jeg tenker først at det mangler 3 kroner for at det skal bli 470, og deretter er det enklere å se at det mangler 30 kroner til. Vanskelig å forklare dette skriftlig merker jeg, men jeg håper du skjønte noe!

obs, skrivefeil

Endret av Diamant
  • Liker 1
Skrevet

Sier ikke kassaapparatet hvor mye du skal ta ut??

En måte er å late som om du har 467kr i hånda, og telle derfra. Altså 3kronestykker og 30kroner.

• Liker 1
Gjest Rampunge
Skrevet

Øve og øve og øve. Det kommer seg etter hvert. Men likte forslaget til nr 2, tre kr fra 470, så 30 til, da har du 33 kroner.

Skrevet

Det står vel på kassapperatet hvor mye kunden skal ha igen, etter at du har tastet inn beløpet kunden har gitt deg?

Om du har store problemer med å regne i hodet og du har bruk for det, kan du ha en liten lommekalkulator liggende. Så kan du regne ut kjapt for deg selv, og etter hvert som du kanskje møter de samme beløpene om og om igjen husker du oftere hva kunden skal ha igjen.

Skrevet

Mitt råd er at du tar utgangspunkt i beløpet og begynner med kronene/femtiøringen og teller oppover som tidligere beskrevet. Hvis det da er skal betales 463 kr teller jeg som følger 464 (1 krone), 465 (1 krone), 470 (5'er), 480 (10'er), 500 (20'er). Et ekstra tips er å aldri legge pengene du får fra kunden i kassen før du har vekselet ferdig! Det gikk litt treigt i starten, da jeg er ekstremt dårlig i hoderegning, men nå tenker hodet nesten av seg selv :)

Jeg synes dette er lettere da jeg ofte opplevde at kunden fant et par ekstra kronestykker etter at jeg allerede hadde tastet inn det motatte beløpet, og det klarte jeg ikke i hodet med det første (kjempeflaut).

Lykke til! :)

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg jobbet i butikk, tenkte jeg som regel at jeg skulle kjøpe noe tilsvarende summen jeg tok imot fra kunden (500kr) og at jeg allerede hadde talt opp en del av pengene (altså summen kunden skal betale - 467kr).

"Da har jeg 467kr, teller kronestykker til jeg får et helt tall - 468kr, 469kr, 470kr. Pluss en tjuer - 480kr, 490kr - og så en tier for å komme opp i 500..."

Ikke regn, bare TELL er mitt tips :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...