Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg jogger i skogen 4-5 ganger i uken, 45-60 min.

De siste tyve minuttene av øktene pleier jeg å jogge intervaller (4x4min) og jeg spurter opp alle oppoverbakker. Også slenger på noen sit-ups etter turene to ganger i uken.

Dette har jeg gjort i noen uker nå fordi jeg ikke har råd til trening på studio :P

Måltidene mine går som dette

Frokost: 2gulrøtter, ett knekkebrø og redikker.

Lunsj: grønnsaker (to gulrøtter og grovt rundstykke, fire selleri og grovt rundstykke, brokkoli og grovt rundstykke,)

Middag: et stykke kjøtt (varierer mellom kylling, svin og fisk) og masse grønsaker, aldri saus men gjerne lettrømme.

I helgene skeier jeg ut med pizza, spagetthi og tacos.

Jeg er 174 høy og veier 64kg nå (jeg aner ikke hva jeg veide da jeg startet med joggingen), og vil ikke ned mer enn et par kilo.

Har noen en anelse om hvor mye jeg forbrenner, og om dette er en sunn livstil? (får så mye forskjellige signaler fra nettet)

Hvis ikke, hva burde jeg gjøre annerledes?

:hoppe:

Endret av sequin
Videoannonse
Annonse
Gjest Lizette
Skrevet (endret)

To ting: Du spiser alt for lite i forhold til aktivitetsnivået ditt, og du trenger heller ikke gå ned i vekt, med en BMI på 21 er du allerede slank nok som du er.

Dessuten, en digresjon iom at jeg uansett mener at du ikke trenger å gå ned i vekt: Hvorfor spiser du heller lettrømme med middagen enn saus? Det finnes mange sauser du kan lage (for eksempel med kaffefløte, med melk og meljevning osv) som er LANGT magrere enn lettrømme. Hvis man først skal tenke på kalorier, mener jeg...

Endret av Lizette
Skrevet

Ja jeg er klar over det, men jeg har litt overflødig fett her og der jeg vil ha bort. Dette med sausen er vel mest fordi jeg ikke er glad i det og bruker heller rømme om jeg bruker noe som helst.

Det skal kanskje også sies at jeg ikke er i jobb eller går på skole, så hverdagene mine består egentlig bare av å være hjemme og denne treningen, med tanke på aktivitetsnivå... :sjenert:

Skrevet

For ei som ikke trenger å gå ned i vekt, og som allerede spiser for lite ift trening og restistusjon, så ser jeg ikke poenget med å prøve å gi et svar på hvor stort energiforbruket ditt er.

Trening og mat skal ikke styre alt i hverdagen, ei heller skal to kilo avgjøre lykke eller . Gjør det dette så er hva du forbenner i løpet av ei økt (noe som uansett er håpløst å beregne nøyaktig), et av dine minste problem.

Skrevet

For ei som ikke trenger å gå ned i vekt, og som allerede spiser for lite ift trening og restistusjon, så ser jeg ikke poenget med å prøve å gi et svar på hvor stort energiforbruket ditt er.

Trening og mat skal ikke styre alt i hverdagen, ei heller skal to kilo avgjøre lykke eller . Gjør det dette så er hva du forbenner i løpet av ei økt (noe som uansett er håpløst å beregne nøyaktig), et av dine minste problem.

Er du virkelig nødt til å svare dette i det heletatt?

Blir så oppgitt...

Skrevet (endret)

Skal ordlegge meg litt annerledes. Det er flott at du trener, men hvs det er økt muskelmasse du vil oppnå, så må du legge inn noe tyngre styrke også. Ihvertfall på overkroppen, da løping kun jobber bein og type I muskelfibre. Styrketrening gir økt vekst av type IIa og type IIx, som har større tverrsnitt og tar mer "plass" enn utholdende type I.

Det er umulig å sitte på nett og beregne en annens energiforbruk, så enkelt er det. Du kan godt finne kvasieksperimentelle forsøk på beregninger, men de vil likevel ha så store feilmarginer at det ikke blir av reell nytte uansett. Det forandrer ikke det faktum at du spiser for lite, noe som ved såpass mye trening vil øke sjansene for skader og overtrening.

Her er noen av de elementene som må vites og måles før det kan gies et overslag

-alder

-kjønn

-muskelmasse (FFM) vs fettmasse (FM)

-lengde på økt

-intensitet

-puls

-distanse

-stigning på bakker

-helst oksygen forbrukt vs CO2 produsert

-din makspuls (helst VO2max i tillegg)

Endret av bergans
Skrevet

Hei!

Det er veldig vanskeli å si hva du forbrenner på en slik løpetur, siden det forutsettes av hvilken kroppsbyggning og hvor mye muskler du har, samt intensitet. Jeg vil tippe mellom 600-700 kcal - kanskje mer. Løping forbrenner mye.

For meg har du ett ganske høyt aktivitetsnivå og på de dagene du løper så burde du spise noe mer enn du gjør i dag. Du kan spise ett ekstra måltid etter joggeturen, eller ta en youghurt eller noe frukt dersom det ikke er så lenge til neste måltid. Det viktigste er at du får i deg karbohydrater (og protein) etter trening.

Det høres ikke ut som om du trenger å gå mer ned i vekt, mht. alder, høyde og vekt. Men om dette er hva du virkelig ønsker ville jeg kanskje erstattet noen av løpetimene med noen styrkeøkter? Styrketrening vil forme kroppen din mer, noe som gjør at de ekstra kiloene muligens ikke synes like godt. Mye muskler forbrenner også mer. Det finnes mange alternative metoder på styrketrening som man kan gjøre hjemme i stua :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...