Gå til innhold

Gratis reise med kollektivtrafikk fra jobben

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er student og har en jobb der jeg kjører t-bane. Som en "frynsegode" reiser jeg gratis med trikk, t-bane og bybuss (de røde, ikke de grønne). Er dette noe jeg må skatte av? I såfall hvordan gjør jeg det, og hvordan skal jeg regne det ut? Jeg reiser ikke gratis med båt, de grønne bussene eller tog.

Håper det er noen som vet dette. Takknemmelig for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg TROR ikke man må skatte av å benytte seg av firmaet man jobber i sine tjenester. Jeg har ikke hørt at man må skatte ekstra av å få rabatt i klesbutikker man jobber i.

Skrevet

Hvis det var skattepliktig ville det blitt beregnet på de vanlige lønningene dine. Sjekk lønsslippene.

Skrevet

Hvis jeg forstår riktig og at å kjøre t-bane er jobben(?) så er ikke dette skattepliktig på lik linje med vanlige personalrabatter.

Betaler dermed jobben dette for deg slik at du kommer deg til og fra jobben er dette skattepliktig (enn så lenge).

AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg forstår riktig og at å kjøre t-bane er jobben(?) så er ikke dette skattepliktig på lik linje med vanlige personalrabatter.

Betaler dermed jobben dette for deg slik at du kommer deg til og fra jobben er dette skattepliktig (enn så lenge).

Å kjøre t-bane er jobben, ja. Og jeg reiser gratis også når jeg ikke er uniformert (på vei til/fra jobb).

Slik jeg forstår det skal jeg ikke skatte av dette? Hurra!

Skrevet

Å kjøre t-bane er jobben, ja. Og jeg reiser gratis også når jeg ikke er uniformert (på vei til/fra jobb).

Slik jeg forstår det skal jeg ikke skatte av dette? Hurra!

Da slipper du å skatte av det ja ;) Logikken er vel at jobben ikke har noen ekstra utgifter til dette, på samme måte som at ved personalrabatter taper butikken bare en eventuell fortjeneste.

Skrevet (endret)

Da slipper du å skatte av det ja ;) Logikken er vel at jobben ikke har noen ekstra utgifter til dette, på samme måte som at ved personalrabatter taper butikken bare en eventuell fortjeneste.

Hvis arbeidsgiver ikke har noen ekstra utgifter med dette (altså frikort med Oslo Sporveier for alle ansatte), så kan man vel heller ikke ta snikere...

Så klart har arbeidsgiver utgifter med å gi alle ansatte fritak for å betale.

Ville synes det var rart hvis det var korrekt juss å bare 'overse' dette momentet.

Kan skjønne det hvis det var snakk om kun den t-banelinja som vedkommende kjører, men her er det visst full reisefrikhet i hele Oslo (med unntak av Ruters linjer osv), når som helst året igjennom.

Så mitt tips:

Følg med på lønnsoppgaven :)

(eller spør noen andre i firmaet som har sett mer enn to ganger på lønnsoppgaven/selvangivelsen).

Endret av slask
Skrevet

Jeg TROR ikke man må skatte av å benytte seg av firmaet man jobber i sine tjenester. Jeg har ikke hørt at man må skatte ekstra av å få rabatt i klesbutikker man jobber i.

Rabatt blir jo en litt annen greie siden de avstår fra fortjenesten, men fortsatt får dekket sine kost-utgifter. Rabatt blir jo ikke det samme som gratis klær. Å selge klær til kostpris til egne ansatte er jo faktisk billig markedsføring for bedriften siden de får klær ut i markedet og de blir pratet om for venner og bekjente.

Det betyr vel at firmaet kan skrive rabatten som utgifter i sitt regnskap (som trekkes fra skatt osv).

Skrevet

Rabatt blir jo en litt annen greie siden de avstår fra fortjenesten, men fortsatt får dekket sine kost-utgifter. Rabatt blir jo ikke det samme som gratis klær. Å selge klær til kostpris til egne ansatte er jo faktisk billig markedsføring for bedriften siden de får klær ut i markedet og de blir pratet om for venner og bekjente.

Det betyr vel at firmaet kan skrive rabatten som utgifter i sitt regnskap (som trekkes fra skatt osv).

Skrevet

Poenget mitt var at jeg ikke har hørt om at man må skatte av å få gratis, eller rabatt på, bedriftens produkt. Min samboer jobber f.eks. i et parkeringsselskap, og får parkere gratis i de parkeringshusene han jobber med, uten at jeg har hørt noe om at han skatter for dette. Ansatte i apoteker og parfymerier får også rett som det er gratis varer i tillegg til ansattrabatten.

Nå skal jeg dog ikke være ALT FOR bastant. Jeg har ikke sjekket Lovdata. Men mine erfaringer tilsier at dette ikke skal være noe problem.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis arbeidsgiver ikke har noen ekstra utgifter med dette (altså frikort med Oslo Sporveier for alle ansatte), så kan man vel heller ikke ta snikere...

Ville synes det var rart hvis det var korrekt juss å bare 'overse' dette momentet.

Kan skjønne det hvis det var snakk om kun den t-banelinja som vedkommende kjører, men her er det visst full reisefrikhet i hele Oslo (med unntak av Ruters linjer osv), når som helst året igjennom.

Så mitt tips:

Følg med på lønnsoppgaven :)

(eller spør noen andre i firmaet som har sett mer enn to ganger på lønnsoppgaven/selvangivelsen).

Skal se nøye på lønnsoppgaven. Takk for tips! Altinn er utilgjengelig nå, men skal sjekke når det blir murlig.

Vil bare kommentere det med Ruters linjer. Ruter har ansvar for all kollektivtransport i Oslo, alt av trikk, t-bane, buss og båt (litt usikker på hvordan det er med NSB, men tror de samarbeider med NSB). Trikkelinjene kjøres av Oslotrikken AS, banen av Oslo T-banedrift og busslinjene av Unibuss og Norgesbuss (viss jeg ikke husker helt feil).

Skrevet

Tenker du da på merutgiften en ekstra passasjer gir ift. slitasje og ekstra drivstoffbruk?

Og skjønner ikke hva du mener med at man heller da ikke kan ta snikere? Det pleier jo å utstedes et slags verifiseringskort slik at den ansatte kan bevise at de har krav på fri reise?

I skatteloven § 5-15.2 står det at Departementet kan bestemme at mindre naturalytelser og fordeler kan være skattefrie, og i FSFIN § 5-15-3 står personalrabatter nevnt. I følge loven er dermed slike fordeler som gratis reise skattepliktig.

Lignings-ABC sier imidlertid dette:

4.35 Reiser

4.35.1 Private reiser, ansatte i trafikkselskaper o.l.

Etter ligningspraksis skal ansatte i trafikkselskaper o.l. ikke skattlegges for gratis eller billige privatreiser med selskapets egne transportmidler. Dette gjelder f.eks. ansatte i NSB

og i private eller offentlige selskaper som driver rutebil-, båt- eller flytrafikk.

Skrevet

Det ville jo vært veldig vanskelig å bestemme skatt på noe sånt. Når det er det samme frikortet han bruker på jobb som etter jobb. Kanksje han har bil og ingen interesse av å kjøre t-bane?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...