Eidi_81 Skrevet 21. mars 2011 #21 Skrevet 21. mars 2011 Dette gjelder også guttebarn. Selv om det er klart flest jenter som adopteres fra Kina er det også en god del gutter, faktisk vokser gutteandelen har jeg hørt. Noen av guttene som blir forlatt slik som jentene har kanskje en eldre bror, eller barnet er resultat av et uønsket svangerskap og/eller foreldre som ikke kan ta seg av barnet sitt. Paradoksalt nok kan foreldre i Kina bli straffet om de blir tatt for å gi bort barnet for adopsjon, så det er også en grunn til at de forlater barna på offentlige steder istedet for å levere dem til et barnehjem. Og dette er også en viktig del av årsaken til at det sjelden ligger ved et brev eller lignende som kan identifisere foreldrene slik at det er mulig for barnet å finne dem igjen senere. Trist, men sånn har det blitt. Jeg trodde ikke det var så mange barn å adoptere fra Kina lengre - de har begynt å skjønne at jenter er viktige også, nå som det er nesten dobbelt så mange gutter som jenter i enkelte aldre ser de verdien av det å være jente
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2011 #22 Skrevet 21. mars 2011 Jeg trodde ikke det var så mange barn å adoptere fra Kina lengre - de har begynt å skjønne at jenter er viktige også, nå som det er nesten dobbelt så mange gutter som jenter i enkelte aldre ser de verdien av det å være jente Kina har kuttet kraftig ned på antall barn de adopterer ut av landet hver måned. Men man er ikke helt sikre på årsaken. Noen tenker at det har med de tingene du nevner å gjøre, men Kina har fortsatt etbarnspolitikk så de kan ikke beholde alle barna selv. Noen tror Kina holder tilbake pga stolthet og et ønske om å bevise et eller annet for vesten. Det er ikke godt å si, for Kina er ikke det mest åpne landet jeg vet om.
Gjest Gjestegjest Skrevet 21. mars 2011 #23 Skrevet 21. mars 2011 Jeg trodde ikke det var så mange barn å adoptere fra Kina lengre - de har begynt å skjønne at jenter er viktige også, nå som det er nesten dobbelt så mange gutter som jenter i enkelte aldre ser de verdien av det å være jente Nja, det handler nok like mye om en generell, økende skepsis mot å eksportere barn (i likhet med AB over må jeg også ta et stort forbehold om at det er mye vi ikke vet), og da særlig de yngste og friskeste. Og det at det er flere gutter enn jenter tilgjengelige gjør i alle fall ikke meg glad, når det er slik at jenter av en eller annen grunn har lettere for å få foreldre i de landene man kan velge. Det er ikke like stor rift om gutta, særlig ikke når de er snakk om litt større barn. Så... det er ikke bare positivt. Det som er klart, er at både Kina og en god del andre land ønsker at det er flere enn de minste, friske babyene som adopteres bort. Men det viser seg å være vanskeligere å få til. En skikkelig hjerteskjærende side finner du her Reece's Rainbow, en amerikansk organisasjon som jobber for å finne hjem til barn med funksjonshemminger som ikke har noen som helst framtid der de kommer fram. Der opererer de med det motsatte av ventelister, gitt- uten at man på noen måte kan anklage foreldre for å ønske friske barn. Det er bare utrolig trist at det finnes så mange uønskede barn. Men dette er langt på viddene. For å vende tilbake til utgangspunktet tror jeg det er utrolig verdt det når man omsider er ferdig med møter, godkjenning, pengeoverføringer, reise osv og står der med barnet i armene. Og jeg synes det er en fin tanke å gi et barn et hjem framfor på død og liv skulle føre sine egne gener videre. Det er nok ikke den enkleste måten å få barn på dersom man har mulighet til å få biologisk, og det kan komme andre bekymringer inn i foreldrerollen, men alle som tar skrittet ut og adopterer har etter min mening kombinert to ønsker på en aldeles glimrende måte
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå