AnonymBruker Skrevet 20. mars 2011 #1 Skrevet 20. mars 2011 For 3 uker siden solgte jeg interiørvarer til en verdi av 1500 kr via Finn.no. På grunn av varenes høye pris ønsket kjøper å benytte Finn.nos betalingsgaranti. Hun ønsket ikke å betale for sporing og vi ble enige om at jeg skulle sende varene i to omganger (små pakker). Dette ble gjort og jeg fikk kvittering etter å ha sendt dem. Men det viser jo bare at jeg har kjøpt store konvolutter å sende dem i. Uansett, kjøper påstår nå at hun ikke har fått varene. Etter kontakt med Finn.no blir vi overlatt til å ta oss av tvisten selv. De henviser til en eller annen klagenemnd, men det koster nesten like mye som pakkens verdi å få saken behandlet der. Spørsmålet er, hva gjør jeg nå? Hvilke rettigheter har jeg? Hvor sannsynlig er det at TO pakker kommer bort i posten?
Anglofil Skrevet 21. mars 2011 #2 Skrevet 21. mars 2011 Jeg tenker at når man sender varer med såpass stor verdi bør man sende med sporing. Så lenge det er hun som ikke ønsket at det skulle være sporing og betale ekstra for dette, og fordi du også har kvitteringer, mener jeg det er hun som får ta konsekvensene av dette. Normalt ville jeg sagt det var sender som sto ansvarlig, men hvis hun fikk valget kan hun skylde seg selv. Neste gang lar man ikke kjøper få ta det valget, og sender med sporing - eller får man la være å kjøpe. Mvh Yvonne 6
Rosalie Skrevet 21. mars 2011 #3 Skrevet 21. mars 2011 Så lenge du ikkje sendte med sporing (noko du burde gitt beskjed om at kom til å bli gjort i annonsen), har du ingenting å stille opp med. Var nok ikkje pga den dyre frakta kjøpar ikkje ville ha sporing, men fordi kjøpar var ute etter interiørting heilt gratis, og beklager TS, men du har vore lettlurt... Ta det som ei lærepenge til neste gong. 2
FruFryd Skrevet 21. mars 2011 #4 Skrevet 21. mars 2011 Jeg tror nok også du kan glemme de pengene. En ting du kunne prøvd med om kjøper ikke bor på et alt for stort sted, si til kjøper at du kontakter den som leverer post der, for å spørre om hun/han husker å ha levert noe lignenede konvolutter i det tidsrommer du sende varene.
Gjest Skrevet 21. mars 2011 #5 Skrevet 21. mars 2011 Når jeg selger ting på finn.no - skriver jeg alltid i annonsen at kjøper betaler postoppkrav. Ville aldri ha stolt på et fremmed menneske i en slik situasjon. 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2011 #6 Skrevet 21. mars 2011 Det første du gjør nå er å ringe Postens kundeservice og etterlyser pakkene. De kommer til å spørre deg om når og hvor du postet dem, osv. Har vært borti noe lignende, bare at pakkene hadde lavere verdi. Fikk da telefoner og tekstmeldinger fra både kjøper og div. venner av kjøper, med krav om at jeg både måtte erstatte varen og gi kompensasjon for "tort og svie". Luktet selvfølgelig lunta når 2 pakker til samme addressat hadde "forsvunnet", og fikk til slutt ut av kjøper at hun selv hadde oppgitt feil adresse (eller, sitt navn på en venns adresse). Når jeg ble truet med at Forbrukerombudet skulle ta kontakt med meg svarte jeg bare at det så jeg fram til, og så hørte jeg ikke noe mer. Det er mye rare folk der ute, så alfa og omega er at du sender pakken med sporing, spesielt dersom varen har høy verdi. Dersom kjøper ikke vil betale for frakt med sporing, så vil han eller hun heller ikke kjøpe varen, punktum. Kontakter du Postens kundeservice vil du få et saksnummer som du kan oppgi til kjøper. Det bør i det minste kjøpe deg litt tid, men siden det er en såpass stor sum det er snakk om, og du ikke kan bevise at du har sendt pakken, er jeg redd det ikke er stort du kan gjøre. Ta det som en dyrkjøpt lærepenge.
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2011 #7 Skrevet 21. mars 2011 Da jeg jobbet på post-i-butikk var det slik at om noen sender pakker i store konvolutter, har ikke posten noen mulighet for å spore dem om de blir borte. Dette er fordi de ikke blir registrert inn på noen måte, i motsetning til pakker som blir registrert på en liten håndholdt datasak. For å sette det helt på spissen: om du sender en stor konvolutt, kan den som henter posten og triller den ut i postbilen, legge akkurat din konvolutt mellom setene på bilen, og ingen vil vite noe om det. Husker at vi hadde flere kunder innom som mente at vi jo måtte kunne spore opp brevet de ikke hadde mottatt fra venninnen, men, ærlig talt... hvordan skal den spores? Slik postsystemet er idag er ikke det mulig. Som andre her sier må du nok se pengene som tapt. Hvorfor i all verden gikk du med på å sende uten sporing?
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2011 #8 Skrevet 21. mars 2011 Det første du gjør nå er å ringe Postens kundeservice og etterlyser pakkene. De kommer til å spørre deg om når og hvor du postet dem, osv. Det eneste posten kan gjøre for å verifiere informasjonen du gir dem er å se på videoopptak fra det aktuelle postkontoret, og ikke engang da er det sikkert de får sett hva som står på brevene du har sendt. Brevpost (eller små pakker) uten sporing er nettopp det - uten sporing. Blir ikke registrert på noen som helst måte.
Hvitdrøm Skrevet 21. mars 2011 #9 Skrevet 21. mars 2011 (endret) Slik jeg ser det, avhenger dette av hvilke fraktalternativer TS tilbød. De få gangene jeg har solgt billige gjenstander på Finn (dvs. for under 300 kroner), har jeg spesifisert i alle mailer at jeg -ikke- er ansvarlig dersom noe forsvinner i postgangen, og at jeg helt klart anbefaler å sende pakke med sporing. Velger kjøper likevel det rimeligste fraktalternativet, er det han/hun som løper risikoen. Jeg får da kvittering på at jeg har vært på postkontoret og kjøpt emballasje til å sende gjenstanden(e) i. I Kjøpsloven står det også at selger bærer risikoen frem til varen(e) leveres til fraktfører. Fraktfører er i dette tilfellet Posten. TS; har du kvitteringer på pakkene du sendte? I så fall har du en sak. Om kjøper slår seg vrang, hadde jeg tilbudt å dele beløpet 50/50. Endret 21. mars 2011 av Hvitdrøm
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2011 #10 Skrevet 22. mars 2011 Det eneste posten kan gjøre for å verifiere informasjonen du gir dem er å se på videoopptak fra det aktuelle postkontoret, og ikke engang da er det sikkert de får sett hva som står på brevene du har sendt. Brevpost (eller små pakker) uten sporing er nettopp det - uten sporing. Blir ikke registrert på noen som helst måte. Det er jeg klar over, men i mitt tilfelle fikk jeg likevel pakken i retur etter et par måneder, på tross av at jeg hadde skrevet returadressen såpass sølete at den var umulig å lese (blir lett sånn når man skal sende mange pakker på en gang ) Posten har vel et lager med pakker/brev hvor de ikke klarer å finne ut av hvem som er verken avsender eller adressat, og når man etterlyser en forseldelse er det mulig de sjekker også her.
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2011 #11 Skrevet 22. mars 2011 Slik jeg ser det, avhenger dette av hvilke fraktalternativer TS tilbød. De få gangene jeg har solgt billige gjenstander på Finn (dvs. for under 300 kroner), har jeg spesifisert i alle mailer at jeg -ikke- er ansvarlig dersom noe forsvinner i postgangen, og at jeg helt klart anbefaler å sende pakke med sporing. Velger kjøper likevel det rimeligste fraktalternativet, er det han/hun som løper risikoen. Jeg får da kvittering på at jeg har vært på postkontoret og kjøpt emballasje til å sende gjenstanden(e) i. I Kjøpsloven står det også at selger bærer risikoen frem til varen(e) leveres til fraktfører. Fraktfører er i dette tilfellet Posten. TS; har du kvitteringer på pakkene du sendte? I så fall har du en sak. Om kjøper slår seg vrang, hadde jeg tilbudt å dele beløpet 50/50. Det her betyr faktisk at det er Posten du må gå på for å få pengane dine, ikkje kjøpar. For øvrig er det forbrukerkjøpslova som gjeld når du sel til privatperson, og den seier: § 7. Leveringen Levering skjer når tingen overtas av forbrukeren. (...) § 10. Ansvar for kostnader Selgeren bærer kostnadene med tingen til den er levert. Denne paragrafen gjelder ikke kostnader ved at leveringen blir forsinket som følge av forhold på forbrukerens side. Når tingen skal sendes til forbrukeren, kan det avtales at kostnader som følger av sendingen, skal betales av forbrukeren i tillegg til kjøpesummen. http://www.lovdata.no/all/hl-20020621-034.html
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2011 #12 Skrevet 22. mars 2011 Det er jeg klar over, men i mitt tilfelle fikk jeg likevel pakken i retur etter et par måneder, på tross av at jeg hadde skrevet returadressen såpass sølete at den var umulig å lese (blir lett sånn når man skal sende mange pakker på en gang ) Posten har vel et lager med pakker/brev hvor de ikke klarer å finne ut av hvem som er verken avsender eller adressat, og når man etterlyser en forseldelse er det mulig de sjekker også her. Ja, det kan jo hende. Jeg brukte alltid å skrive en ny lapp som jeg klistret over den kunden hadde skrevet om jeg anså det som for vanskelig å lese. Visste ikke helt hvordan jeg skulle si "unnskyld, kan du skrive litt penere?" uten at det ville høres frekt ut. Uansett, jeg ble aldri opplyst om dette lageret med uidentifiserbare pakker/brev, så dette visste jeg ikke om. Ble ikke opplyst selv om jeg spurte om dette med sporng av post som ble borte.... Hmm, posten har absolutt forbedringspotensiale ja... Er jo bra at du fikk pakken din tilbake da. Men om den som du sier var uleselig, hvordan fant de ut at det var akkurat den pakken du etterlyste? For om "sendes til"- adressen var tydelig burde den jo ha kommet frem, eller var det sløvskap fra postens side? Spør bare fordi jeg er nysgjerrig altså, mener ikke å kverulere. Var meg du quotet.
Gjest Coarvi Skrevet 22. mars 2011 #13 Skrevet 22. mars 2011 For øvrig er det forbrukerkjøpslova som gjeld når du sel til privatperson, og den seier: Feil. Når selger også er privatperson, gjelder kjøpsloven. Bare å sjekke §1 i forbrukerkjøpsloven. Loven gjelder forbrukerkjøp, hvis ikke noe annet er fastsatt i lov. Med forbrukerkjøp menes salg av ting til en forbruker når selgeren eller selgerens representant opptrer i næringsvirksomhet. Med forbruker menes en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2011 #14 Skrevet 22. mars 2011 Høres ut som svindel... Det er derfor jeg aldri bruker Finn betalingsgaranti uten at pakken blir sendt på en sporbar/registrert måte...
Hvitdrøm Skrevet 23. mars 2011 #15 Skrevet 23. mars 2011 Det her betyr faktisk at det er Posten du må gå på for å få pengane dine, ikkje kjøpar. For øvrig er det forbrukerkjøpslova som gjeld når du sel til privatperson, og den seier: § 7. Leveringen Levering skjer når tingen overtas av forbrukeren. (...) § 10. Ansvar for kostnader Selgeren bærer kostnadene med tingen til den er levert. Denne paragrafen gjelder ikke kostnader ved at leveringen blir forsinket som følge av forhold på forbrukerens side. Når tingen skal sendes til forbrukeren, kan det avtales at kostnader som følger av sendingen, skal betales av forbrukeren i tillegg til kjøpesummen. http://www.lovdata.no/all/hl-20020621-034.html Det er kanskje på tide å sjekke kunnskapene sine? Samboeren min er JURIST, og når forholdet mellom partene er likeverdig (det er det mellom forbrukere), er det faktisk Kjøpsloven som gjelder. Det er kun ved salg fra firma til privatperson Forbrukerkjøpsloven gjelder. I Kjøpsloven, som da er gjeldende, står det klart og tydelig at risikoen er tatt over av kjøper, når gjenstanden er levert fraktfører, i dette tilfelle Posten. 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2011 #16 Skrevet 24. mars 2011 Det er kanskje på tide å sjekke kunnskapene sine? Samboeren min er JURIST, og når forholdet mellom partene er likeverdig (det er det mellom forbrukere), er det faktisk Kjøpsloven som gjelder. Det er kun ved salg fra firma til privatperson Forbrukerkjøpsloven gjelder. I Kjøpsloven, som da er gjeldende, står det klart og tydelig at risikoen er tatt over av kjøper, når gjenstanden er levert fraktfører, i dette tilfelle Posten. Poenget her er at TS ikke kan bevise at hun har levert pakken til Posten. Alt hun har er kvittering på at hun har kjøpt frimerker/emballasje, noe som i bunn og grunn ikke beviser noen ting. Ja, det kan jo hende. Jeg brukte alltid å skrive en ny lapp som jeg klistret over den kunden hadde skrevet om jeg anså det som for vanskelig å lese. Visste ikke helt hvordan jeg skulle si "unnskyld, kan du skrive litt penere?" uten at det ville høres frekt ut. Uansett, jeg ble aldri opplyst om dette lageret med uidentifiserbare pakker/brev, så dette visste jeg ikke om. Ble ikke opplyst selv om jeg spurte om dette med sporng av post som ble borte.... Hmm, posten har absolutt forbedringspotensiale ja... Er jo bra at du fikk pakken din tilbake da. Men om den som du sier var uleselig, hvordan fant de ut at det var akkurat den pakken du etterlyste? For om "sendes til"- adressen var tydelig burde den jo ha kommet frem, eller var det sløvskap fra postens side? Spør bare fordi jeg er nysgjerrig altså, mener ikke å kverulere. Var meg du quotet. Pakken kom ikke frem fordi kjøperen hadde oppgitt sitt navn på en venns adresse. Vet ikke helt hvordan Posten fant pakken igjen, men jeg måtte oppgi hvilken adressat jeg hadde sendt pakken til, hvordan pakken så ut samt hvor og når den var postlagt. Mulig jeg oppgav hva som var innholdet i pakken også. Fikk ikke noen informasjon om noe lager for uidentifiserbare pakker jeg heller, det er noe jeg så på tv for noen år siden (esker med brev av typen "til julenissen, Nordpolen" osv. :gjeiper: )
Gjest Ruccola Skrevet 24. mars 2011 #17 Skrevet 24. mars 2011 Skal en ha sporing på en pakke, og dermed forsikring fra posten koster det deretter. Det billigste alternativet ville nok ha vert å velge postoppkrav for brev, altså at mottaker må betale en giro før han får hentet ut pakken fra postkontoret. Da hadde du eliminert hele problemstillingen her Du har valgt å sende verdier uten noen som helst slags forsikring om at du får det DU skal. Det er rett og slett ansvarsløst, og posten kan ikke klandres for dette. Du kan melde pakkene forsvunnet, men jeg tror nok ikke det er posten som har feilet her. Tjangsen for at to pakker til samme adresse blir borte er SVÆRT liten. (Så sant adresse og mottager var riktig) Så dere som skriver at det er posten som har ansvaret her, som fraktfører i følge kjøpsloven, dere tar feil. Posten spesifiserer de produktene man har sporing/forsikring på. http://www.posten.no/Produkter+og+tjenester/Brev+og+frimerker/206.cms Her står bl. annet tillegstjenester man kan få på en smartpostkonvolutt. Det er enten å sende den som postoppkravsbrev (At mottaker ikke får utlevert pakken før giroen er betalt. ikke sporingsnummer på denne, så kan komme bort i posten, men du unngår ihvertfall at mottaker lurer deg) og at du kan ha på en lappe med verdibrev. Da blir det klistret på en strekkode, pakken blir scannet og mottaker må signere før utlevering) At man tar billigste løsning blir ikke alltid det billigste til slutt
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2011 #18 Skrevet 24. mars 2011 For 3 uker siden solgte jeg interiørvarer til en verdi av 1500 kr via Finn.no. På grunn av varenes høye pris ønsket kjøper å benytte Finn.nos betalingsgaranti. Hun ønsket ikke å betale for sporing og vi ble enige om at jeg skulle sende varene i to omganger (små pakker). Dette ble gjort og jeg fikk kvittering etter å ha sendt dem. Men det viser jo bare at jeg har kjøpt store konvolutter å sende dem i. Uansett, kjøper påstår nå at hun ikke har fått varene. Etter kontakt med Finn.no blir vi overlatt til å ta oss av tvisten selv. De henviser til en eller annen klagenemnd, men det koster nesten like mye som pakkens verdi å få saken behandlet der. Spørsmålet er, hva gjør jeg nå? Hvilke rettigheter har jeg? Hvor sannsynlig er det at TO pakker kommer bort i posten? Jeg går utifra at folk jeg kjenner er ærlige folk. Når det gjelder eks. Finn,så kan man gå ut i fra at du er i kontakt med kjeltringer. Erfaringer viser at Finn blir brukt mye av folk som vil lure andre. Det har vært omtalt så mye i de senere år,at nå bør vi ha lært. Når noen forteller deg at de ikke vil betale for sporing, da bør det ringe en bjelle hos deg. Det er mye redelige folk som bruker Finn,men du har mange andre også. Du sier du fikk kvittering, men så viser det seg at du bare har kjøpt konvolutter Du må jo se hva du har fått kvittering for. Desverre, du har ingen rettigheter. Nå sitter det en annen person og ler av deg. Personen har lurt en person til. Jeg antar du er ikke den første personen denne personen har svindlet
Hvitdrøm Skrevet 24. mars 2011 #19 Skrevet 24. mars 2011 (endret) Skal en ha sporing på en pakke, og dermed forsikring fra posten koster det deretter. Det billigste alternativet ville nok ha vert å velge postoppkrav for brev, altså at mottaker må betale en giro før han får hentet ut pakken fra postkontoret. Da hadde du eliminert hele problemstillingen her Du har valgt å sende verdier uten noen som helst slags forsikring om at du får det DU skal. Det er rett og slett ansvarsløst, og posten kan ikke klandres for dette. Så dere som skriver at det er posten som har ansvaret her, som fraktfører i følge kjøpsloven, dere tar feil. Posten spesifiserer de produktene man har sporing/forsikring på. http://www.posten.no/Produkter+og+tjenester/Brev+og+frimerker/206.cms At man tar billigste løsning blir ikke alltid det billigste til slutt OK, da får jeg utdype; Selgers risiko UTLØPER når varen leveres til fraktfører, i dette tilfellet Posten. Jeg har ALDRI skrevet at Posten har ansvar for forsendelsen. Det punktet i loven betyr, er at så snart pakken overleveres Posten, er det KJØPERS RISIKO, noe TS presiserte. Om TS har kvittering på emballasjen i tillegg, vil en eventuell runde i rettsapperatet gå i hennes favør. For, som samboeren min presiserer; Kjøpsloven er IKKE ufravikelig. Selger og kjøper kan inngå dårligere vilkår (som f.eks forsendelse uten sporing), uten at det anses som et brudd. Det samme gjelder ikke Forbrukerkjøpsloven. Endret 24. mars 2011 av Hvitdrøm 1
Hvitdrøm Skrevet 24. mars 2011 #20 Skrevet 24. mars 2011 (endret) Poenget her er at TS ikke kan bevise at hun har levert pakken til Posten. Alt hun har er kvittering på at hun har kjøpt frimerker/emballasje, noe som i bunn og grunn ikke beviser noen ting. Da får du lese TS sitt startinnlegg enda en gang. TS sa ja til å sende pakken uten sporing. Hun kjøpte konvolutter på postkontoret. Pakken har enten ikke blitt sendt, eller kommet bort i Posten, eventuelt lyver kjøper. Det er kun 3 muligheter. Når kjøper sa ja til å få pakken tilsendt uten sporing, overtok hun risikoen. Selgers ansvar påløper til hun leverer varen til Posten. Har hun i tillegg kvitteringer som viser at hun har vært det, er bevisbyrden svært sterk i TS favør. Endret 24. mars 2011 av Hvitdrøm
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå