Gå til innhold

Bestille bryllupsreise med usikker arbiedssituasjon..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Vi gifter oss i sommer, og vil jo på bryllupsreise etter det. Trenger ikke å dra dagen etter bryllupet, men gjerne i løpet av et par måneder..

Nå har det seg sånn at jeg er i en midlertidig stilling, der kontrakten min går ut et par måneder før bryllupet. Jeg håper jo på forlengelse av den, evt fast ansettelse, men det er noe jeg ikke kan vite sikkert før kontrakten nærmer seg utløpt.. Problemet er jo da at jeg er ikke sikker på om jeg har jobb når vi gifter oss! Får jeg forlenget kontrakten er det jo ikke noe problem, jeg har opparbeidet meg ferie. Men hvis jeg mister jobben og må ut og søke ny vil jeg enten være arbeidsledig eller nyansatt når bryllupet står. Og som nyansatt har man vel ingen rett på ferie.

Huff, det er vanskelig. Hører jo at man bør bestille bryllupsreisen lang tid i forveien. Føler det blir litt gambling å satse på å bestille en måneds tid før bryllupet... Det blir vel i hvertfall mye dyrere!? Eller?

Noen som har vært utsatt for det samme, eller som har noen tips til meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke vært i akkurat samme situasjon, men jeg jobber i turnus, så det var litt vanskelig ift hvordan vi skulle gjøre det når det gjaldt bryllupsreisen. Vi valgte å utsette bryllupsreisen til sommeren etter vi gifter oss (vi gifter oss i august 2011 og reiser i juni 2012), på den måten kunne jeg få ordnet opp ift turnus.

Jeg ville nok heller ha ventet noen måneder, spart opp penger og ventet til alt var sikkert.

Mvh Yvonne :heiajente:

AnonymBruker
Skrevet

Du har krav på 5 uker (4) ferie i en ny jobb og, bare ULØNNET :)

Gjest Spinell
Skrevet

Og som nyansatt har man vel ingen rett på ferie.

Ferieloven gjelder akkurat like mye for en nyansatt som for en som har jobbet i flere år. Det AB over meg sier er forsåvidt riktig, men det gjelder jo for alle. Det er vel ingen som har lønn under ferieavvikling, de har feriepenger, og disse er opptjent året før.

Ferieloven sier at du har rett til 25 virkedager ferie hvert år. Du har rett til å avvikle 3 uker i perioden 1. juni - 30. september.

Skrevet

Joda, noen får lønnet ferie, deriblant jeg. Første året (i fjor) hadde jeg kun halve ferien lønnet. Men det stemmer at de fleste ikke har lønnet ferie, dvs at de får feriepenger.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Vi planla både bryllup og bestilte bryllupsreise mens jeg gikk arbeidsledig. Vi fant ut at vi hadde nok oppsparte midler til at det gikk bra, og vi har dessuten fått mesteparten av bryllupet sponset av mine foreldre. Nå har jeg mest sannsynlig fått jobb (Hurra!), så da må jeg bare si fra første arbeidsuka om når jeg ikke kan jobbe i sommer :)

AnonymBruker
Skrevet

TS her. Takk for svarene!

Er i hovedsak ikke oppsparing som er problemet, bryllupsreisen har vi allerede spart opp penger til. Men jeg har fremdeles ikke skjønt helt hvordan det fungerer med ferie og lønn. Får jeg fortsette i jobben jeg har nå vil det jo bli sånn at jeg kan ta ferie, men får lønning på samme nivå som andre måneder (selv om jeg f.eks har ferie fra jobb i 3 uker, og feriepengene kommer i juni og erstatter den lønningen). Men om jeg begynner i ny jobb, får man da ferie med vanlig lønn? Og har jeg RETT på 4 (5) ukers ferie i 2011 om jeg f.eks begynner i en ny jobb i juli?

Synes det virker så vanskelig/ubehagelig å begynne på en ny arbeidsplass med å ta opp temaet at jeg trenger ferie da og da...

(Gratulerer med mest sannsynlig jobb Rihannon! ;) )

Gjest Spinell
Skrevet

Ja, du har rett på ferie om du begynner i ny jobb. Det er ikke noe som heter opptjening av ferietid. Du har rett på ferie uansett hvilken arbeidsgiver du har. Det er bare enkelte begrensninger i ferieuttak når en starter i ny jobb etter 30. september.

Det du derimot ikke har rett til uansett, er å bestemme akkurat når denne ferien skal avvikles. Det er arbeidsgiver som fastsetter dette, men det skal drøftes med de ansatte. De aller fleste arbeidsgivere er selvsagt fleksible med dette, og særlig hvis en nyansatt forklarer at h*n allerede har bestilt seg en bryllupsreise.

Du har vanligvis ikke lønn i ferien. Du har tjent opp feriepenger året før. Skifter du jobb kan du enten få utbetalt alle opptjente feriepenger ved siste lønnsutbetaling, eller du kan be om å få "spare" opptjente feriepenger til den tiden du ellers skulle fått dem utbetalt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...