Gjest made4u Skrevet 20. mars 2011 #1 Skrevet 20. mars 2011 Det hele er enkelt, jeg kan gi deg to alternativer og spørre deg, hvilken av dem velger du? Det kan virke brutalt, og brutalt er det også, i den forstand at man selv kan velge mye av sin egen skjebne og hvordan det skal bli som et resultat av det valget. Skal ikke gi dere alternativene enda, da først vil jeg gjerne illustrere et lite eksempel for å belyse valget nærmere. --- Har du noen gang løftet en 10 liter bøtte fylt med vann? Grunnen til at jeg spør om nettopp dette, er fordi jeg vil vite om den i så fall var tung? Selv er jeg hannkjønn, og selv for det så kjenner jeg jo at jeg løfter noe om jeg løfter en bøtte fylt med ti liter vann. Det er jo tross alt ca. ti kilo og gir jo litt motstand. Regner med at også dere synes det er litt tungt og må ta i litt? I alle fall, vi snakker "bare" om 10 kilo, ikke all verdens mye. Likevel føles det som kjent tungt. Se nå for dere at dere skal løfte den fulle bøtte med vann (fortsatt 10 kilo) opp på strake hender over hodet. Nå begynner det i alle fall å bli tungt, ikke sikkert alle av dere jenter hadde klart det en gang, for bøtta skal jo balanseres også og da blir det straks verre. Men nok om det... Dersom dere lykkes, dere burde så avgjort prøvd det med en full bøtte vann, da har dere løftet ca. 10 kilo omtrent to meter til vers. Graturlerer til de av dere som lykkes, det var tungt, ikke sant? Grunnen til at løftet føltes tungt, ti kilo to meter rett opp, er fordi dere løftet bøtta med armene. Disse er ikke så sterke, beina til sammenligning er vesentlig sterkere og ville klart et tilsvarende løft mye enklere. Ikke så rart da bena er vant med å løfte tyngden av en hel kropp. Sett at vi gikk på hendene så hadde vi blitt sliten etter en kort distanse, bena kan til sammenligning bringe oss langt. Ergo vet vi at dess større muskelgrupper vi belaster, jo større løft kan man ta. --- Tenk på den bøtta nå, hvor tungt 10 kilo to meter rett opp føltes. Du måtte bruke en del energi for å foreta løftet, ikke sant? Hva da om du veier 70 kilo, og skal gå opp på en liten topp 200 meter over deg. Tenk litt på den. I så fall skal du ikke lenger måtte bruke energi tilsvarende 10 kilo to meter opp lenger, noe som jo du har en forestilling om hvor tungt er i seg selv. Nei, nå skal du måtte løfte vekten av deg selv, 70 kilo 200 meter til vers. Om løftet med bøtta var tungt, hva er da dette som syv ganger så tungt og skal løftes hundre ganger høyere opp. Fy fader, man skal måtte løfte den ti liters bøtta med vann mange ganger for å forbruke like mye energi som det tilsvarer. Hva om man tok den turen hver eneste dag i ett år? Folkens, vi snakker om 70 kilo to hundre meter rett opp 365 ganger. Der er tungt det, se for dere all den energien som må gå til for å få til noe slikt. --- Vell... Her er alternativene. 1) Du kan sette deg ned i godstolen og ikke gidde å gjøre annet enn å se TV, og slik ikke bidra for en viljestyrt forbrenning. All den overskuddsenergien du har, vil da lagre seg som fettvev på kroppen. eller 2) Du kan ta turen hver dag, og forbrenne all den energien vi snakker om, slik at den ikke legger seg på kroppen i form av fettvev, men heller går med til bevegelse. Valget er ditt, du styrer din egen viljestyrte forbrenning med hva du selv velger å gjøre eller ikke gjøre. Men husk ALLTID på, at ved litt bevegelse hver dag, så forbruker du over tid voldsomt mye mer energi, enn dersom du velger å ikke bevege deg. Fysisk aktivitet forbrenner fett og kalorier, passivitet medfører at kroppen ikke forbrenner like mye. Husk alltid dette og ikke minst tenk gjennom hva du vil, da dette kan du ta fullstendig kommandoen over selv. --- Til slutt vil jeg si at jeg for mange år siden laget denne siden om selve forbrenningen, helt enkelt forklart slik at alle skal få fatt i budskapet. Siden finner dere her; http://janhelge.net84.net/slankeside/innlegg/forbrenning.html
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå