Sweetpea25 Skrevet 20. mars 2011 #1 Skrevet 20. mars 2011 Var i banken for å ta oss opp huslån like før helga. Og i den forbindelse begynte lånerådgiveren å snakke om forsikringer, samt om arv, dersom en av oss skulle gå bort.. Om vi skulle arve hverandre eller om foreldrene våres skulle gjøre det. Personlig mener jeg kanskje at det er mest riktig at foreldrene mine arver meg, dersom jeg skulle "vandre". Vi er verken gift eller forlovet, bare kjærester - og snart samboere Hvordan er det andre gjør dette?
Gjest uAnonymBruker Skrevet 20. mars 2011 #2 Skrevet 20. mars 2011 foreldrene mine arver meg, bikkje, skrot og det hele:D
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 20. mars 2011 #3 Skrevet 20. mars 2011 vi er begge unge, og eier ikke noe spesielt sammen. så mor og far arver meg.
Sushi Skrevet 20. mars 2011 #4 Skrevet 20. mars 2011 Foreløpig blir det vel foreldrene mine som arver meg, men når jeg snart får barn med samboeren så blir det vel han og barnet som arver. Når vi kjøper hus/leilighet skal vi enten skrive testamente eller gifte oss, sånn at vi arver hverandre. Foreløpig er det ikke så mye å arve
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2011 #5 Skrevet 20. mars 2011 Vi er 19 og 21 og arver hverandre, fordi alt vi har er felles og begge ting. Hvis svigers skulle hatt alle "hans" ting som jeg liksom bruker hver dag og ser på som mitt hadde jeg blitt fly forbanna, så denne ordninga er best for oss.
Gjest Iah Skrevet 20. mars 2011 #6 Skrevet 20. mars 2011 Vi eier ingenting av verdi sammen og har heller ikke barn, så arver vi ikke hverandre. Med en gang vi kjøper bolig sammen evt. får barn vil vi selvsagt sørge for at vi arver hverandre.
Gjest MrsTux Skrevet 20. mars 2011 #7 Skrevet 20. mars 2011 Jeg ville foretrukket at samboeren hadde arvet meg, ikke foreldrene mine. Jeg hadde ønsket at han hadde kunnet beholde bolig og ting vi hadde anskaffet sammen, og ting forøvrig. Foreldrene mine har alt de trenger.
Rosalie Skrevet 20. mars 2011 #9 Skrevet 20. mars 2011 Sambuaren min. Slik har det vore sia vi tok opp lån for å kjøpe felles bolig.
Rayanne Skrevet 20. mars 2011 #12 Skrevet 20. mars 2011 (endret) Kjøper man bolig sammen tar jeg det som en selvfølge at man setter opp gjensidig testamente, så man har en reell mulighet til å beholde boligen, selv om man mister partneren sin. Endret 20. mars 2011 av Rayanne
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2011 #15 Skrevet 20. mars 2011 Har ikke barn, og vi eier ikke bolig sammen, så har ikke gjort noe med testamente. Derfor er det foreldrene mine som arver meg. Håper pengene hadde blitt satt av til niesen min (dersom ikke foreldrene mine trengte dem). Hvis vi kjøper bolig kommer vi til å tegne gjensidig livsforsikring og testamente, regner jeg med. Vil ikke at samboern min skal bli nødt til å kjøpe ut foreldrene mine dersom jeg skulle dø, og heller ikke motsatt. Ikke at noen av oss har grådige foreldre, men en må/bør vel foreta et skifte uansett?
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2011 #16 Skrevet 20. mars 2011 Kjøper man bolig sammen tar jeg det som en selvfølge at man setter opp gjensidig testamente, så man har en reell mulighet til å beholde boligen, selv om man mister partneren sin. Helt enig. Synes det er veldig merkelig å ville at foreldrene skal arve alt, for meg er det helt opplagt at han jeg har valgt å dele livet mitt med skal arve. en må/bør vel foreta et skifte uansett? Man må, ja. Med mindre man er gift, da har gjenlevende ektefelle lov å sitte i uskiftet bo så lenge han/hun ikke inngår nytt samboerforhold/ekteskap eller det er særkullsbarn i bildet.
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2011 #17 Skrevet 20. mars 2011 Foreldrene mine arver meg foreløpig. Men jeg eier ikke stort annet enn en fin sum penger (fin i forhold til at jeg er student, iallefall), og jeg har sagt til mamma at om jeg dør, ønsker jeg at de skal gi videre en andel til samboeren min. Og jeg regner egentlig bare med at han hadde fått beholde alle tingene i leiligheten vår - møbler, hvitevarer o.l. som vi har kjøpt sammen, mine bøker, fotoalbum, pc, høyttalere o.l.
Anglofil Skrevet 21. mars 2011 #19 Skrevet 21. mars 2011 Foreldrene mine, men når vi gifter oss i august blir det min forlovede. Mvh Yvonne
Gjest Passing by Skrevet 21. mars 2011 #20 Skrevet 21. mars 2011 Foreldrene mine arver meg foreløpig. Men jeg eier ikke stort annet enn en fin sum penger (fin i forhold til at jeg er student, iallefall), og jeg har sagt til mamma at om jeg dør, ønsker jeg at de skal gi videre en andel til samboeren min. Og jeg regner egentlig bare med at han hadde fått beholde alle tingene i leiligheten vår - møbler, hvitevarer o.l. som vi har kjøpt sammen, mine bøker, fotoalbum, pc, høyttalere o.l. Når det gjelder arv så bør man egentlig aldri regne med noen ting, det har vært nok av folk som har brent seg på det. Mine barn vil arve meg, så sånn sett er det enkelt pr. idag. Men blir jeg samboer med felles bolig så må vi nok tenke på testamente og samboeravtale, og det syns jeg alle samboere bør gjøre enten de har barn eller ei. Som gift og med særkullsbarn blir det også en del å tenke på og det kan være nyttig å sette opp skriftlige avtaler der også. Særeie, ektepakt, testamente for den fri tredjedelen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå