AnonymBruker Skrevet 20. mars 2011 #1 Skrevet 20. mars 2011 Hvis dere er samboeren (eller gift uten å ha endret navn), har barnet fars etternavn, mors etternavn eller begge etternavn? Og hvorfor har dere valgt det?
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2011 #2 Skrevet 20. mars 2011 Vi er samboere og barnet har hans etternavn og mitt mellomnavn som mellomnavn. Hvis vi gifter oss kommer jeg til å hete det samme som barnet i mellomnavn og etternavn. Grunnen til dette er ganske enkelt at jeg ønsker å videreføre min mors etternavn (altså mitt/barnets mellomnavn). Det er svært få i Norge som heter det samme, dessuten hadde jeg et svært nært forhold til min kjære morfar. Dessuten hadde det blitt veldig dårlig "klang" dersom barnet hadde fått mitt og hans etternavn (begge er lange). Mellomnavnet er kort og passer bra sammen med faren etternavn
Sushi Skrevet 20. mars 2011 #3 Skrevet 20. mars 2011 Vårt barn skal få mitt etternavn og samboerens etternavn som mellomnavn.
Gjest chiki Skrevet 20. mars 2011 #4 Skrevet 20. mars 2011 vi er samboere, og babyen har kun samboers etternavn. Om vi en dag gifter oss ønsker jeg å ta hans etternavn:) Er litt gammeldags:p
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2011 #5 Skrevet 20. mars 2011 Jeg har et spesielt etternavn som under 200 folk har, barnet vil derfor få mitt etternavn. Hans navn er et vanlig -sen navn som han ikke føler noen sterk tilknytning til. 1
Redbull Skrevet 20. mars 2011 #6 Skrevet 20. mars 2011 vi er samboere, og babyen har kun samboers etternavn. Om vi en dag gifter oss ønsker jeg å ta hans etternavn:) Er litt gammeldags:p Samme her
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2011 #7 Skrevet 21. mars 2011 Våre barn (hvis vi skulle fått noen) ville fått fars etternavn, og kun det. Synes det er noe tull med alle mellomnavn + etternavnkombinasjonene. Min mann har det sjeldneste etternavnet av oss to, så jeg synes det er riktigst at dette navnet videreføres. Hos våre venner har de fleste valgt mors etternavn som mellomnavn og fars etternavn som ordentlig etternavn. Ett par har valgt motsatt. De valgte fars mellomnavn + mors etternavn. Dette fordi far har et -sen-navn som mor innrømmer å være snobbete nok til å ha visse fordommer mot Jeg kjenner forresten to par (fra to ulike miljø; de kjenner ikke hverandre) som valgte "mors fornavn + sønn/datter" som mellomnavn og fars etternavn. (Tenkt eksempel: Nora Karidatter Berg.) Det er jo også en løsning som etterhvert begynner å bli mer brukt.
Gjest Iah Skrevet 21. mars 2011 #8 Skrevet 21. mars 2011 (endret) Hvis jeg og samboeren får barn vil vi trekke lapp om hvilket etternavn barnet får. Begge er enige i at barnet kun skal ha et etternavn og ikke noe mellomnavn, og siden begge vil at barnet skal ha sitt etternavn må vi trekke lapp for at det skal bli rettferdig. Edit: Det skal sies at ingen av oss har vanlige etternavn. Det er henholdsvis ca 50 og 100 som har etternavnene. Endret 21. mars 2011 av Iah
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2011 #9 Skrevet 21. mars 2011 Samboeren min og jeg venter barn, og det barnet skal ha mitt etternavn som mellomnavn og farens etternavn. Det er fordi mitt etternavn er relativt vanlig (ender på -sen) mens hans er uvanlig og under 50 personer heter det. Hvis vi gifter oss vil jeg kanskje få samme mellomnavn og etternavn som barnet, det får tida vise. Jeg har lyst på hans etternavn fordi det er fint og sjeldent, men samtidig så er sånn at jeg føler navnet mitt er en stor del av identiteten min. Vet ikke om jeg vil føle det naturlig å bytte.
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2011 #10 Skrevet 21. mars 2011 Barna har både min eks sitt og mitt etternavn som eget etternavn. Det er de to som heter dt, og dt er fordi vi beggee to hadde et navn som bi ville føre videre.
Sushi Skrevet 21. mars 2011 #11 Skrevet 21. mars 2011 Barna har både min eks sitt og mitt etternavn som eget etternavn. Det er de to som heter dt, og dt er fordi vi beggee to hadde et navn som bi ville føre videre. Hva mener du, med bindestrek? Man kan ikke ha to etternavn, så ett av dem må være mellomnavn hvis det ikke er satt bindestrek mellom. Dermed blir det jo gjerne bare etternavnet som blir ført videre til neste generasjon... Eller mente du at de har fått hvert sitt etternavn?
Timseh Skrevet 21. mars 2011 #12 Skrevet 21. mars 2011 vi er samboere, og babyen har kun samboers etternavn. Om vi en dag gifter oss ønsker jeg å ta hans etternavn:) Er litt gammeldags:p Hos oss er det det samme
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2011 #13 Skrevet 21. mars 2011 Hos oss har barna mitt etternavn. Både jeg og faren synes det er tull med mange navn, det holder med ett fornavn og ett etternavn. Vi valgte mitt navn pga at jeg hadde et barn fra før med det navnet, og hans navn er veldig vanlig her vi bor. Jeg syns man bør ta det fineste navnet.
*Frida* Skrevet 21. mars 2011 #14 Skrevet 21. mars 2011 Vårt barn har fars etternavn, og ingen mellomnavn. Me syns det er unødvendig med fleire mellomnavn og etternavn, og bindestreksnavn er uaktuelt. Både eg og samboer har våre fedres navn, så for oss var det naturlig å gjere det sånn. Me har begge 'lokale' familienavn. Om me ein dag skal gifte oss vil eg anten behalde kun mitt navn, eller ta hans navn i tillegg (altså ha mitt etternavn til mellomnavn).
Gjest Gjest Skrevet 21. mars 2011 #15 Skrevet 21. mars 2011 Det er da ikke noen forskjell på om man er samboere eller gift på dette området!?! Vi valgte å gi barna mitt navn som etternavn. Nå har samboeren min også byttet til det etternavnet (sitt gamle som mellomnavn).
Fru Filifjonka Skrevet 21. mars 2011 #16 Skrevet 21. mars 2011 (endret) Barnet kommer til å få mitt som mellomnavn og hans som etternavn. (Noe som skylles et løfte fra min side om at dersom vår førstefødte ble en gutt så skulle det barnet få hans etternavn. Egentlig har jeg mest lyst til at barnet skal få mitt etternavn, så jeg angrer litt på det løftet. Men da hadde vi vel aldri blitt enig.) Endret 21. mars 2011 av Fru Filifjonka
Porcelain Skrevet 21. mars 2011 #17 Skrevet 21. mars 2011 Det der har jeg fundert en del på. For min del er etternavnet en viktig del av identiteten min, og jeg har også flere i slekta som har gjort seg "bemerka" med det etternavnet. Det føles som en viktig del av meg, og noe jeg gjerne vil bringe videre.. Han har et nokså sjeldent etternavn på landsbasis, men halvparten av de som heter det bor i samme bygd som han er fra og som vi også kommer til å bosette oss i dersom ting går som planlagt.. Vi får utsette diskusjonen til barnet faktisk er på vei, men jeg kommer nok til å holde hardt på at iallfall mitt ene navn skal føres videre. (Jeg har såklart to selv - mamma og pappa tok den "feige løsningen" )
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2015 #18 Skrevet 14. mars 2015 Barna våre i barnehagealder har fars etternavn og mors etternavn som mellomnavn. Far nekter å gå med på at hans OG mors etternavn er barnas etternavn. For mor er dette viktig symbolsk sett fordi de har delt bosted 50/50 og har ikke vært gift. Hvilke muligheter har mor for å få til dette UTEN fars samtykke? Takker...hvis noen faktisk vet.Anonymous poster hash: 0fe30...ead
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2015 #19 Skrevet 14. mars 2015 Her har barna far sitt etternavn, og mitt etternavn som mellomnavn. Angrer meg for det nå, han har omtrent ikke kontakt med barna. Han har et helt ordinært etternavn, mens mitt heter vel ca 200. Anonymous poster hash: e4ae6...9b4
thinkywinky Skrevet 14. mars 2015 #20 Skrevet 14. mars 2015 Barnet har fars etternavn. Jeg ønsket bare to navn. Far var mest ivrig på å bruke sitt, mens det ikke var så nøye for meg. Om vi gifter oss beholder jeg mitt navn. Jeg tenker at tilhørigheten og kjærligheten ikke ligger i navnet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå