Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei

Nå trenger jeg ett råd...

Mannen min er hjemme i pappaperm, men klarte å skade foten i dag. Så nå må han gå med krykker og er sykemeldt 1 uke.

Jeg har nettop begynnt i ny jobb, og usikker på hva jeg har krav på i en sånn situasjon.

Datteren vår er selvfølgelig også syk, og krever litt ekstra for tiden. Hun har ikke begynnt å gå enda heller, så det er derfor vannskelig for mannen å være alene hjemme med henne nå.

Hva har andre gjort i slike situasjoner??

Endret av Brud84
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan i en del tilfeller overta en del av hans permisjon. Men det kommer vel an på om han bare har den delen av permisjonen som er forbeholdt far? Spør NAV om det.

Det finnes muligens ordninger der du har rett på fri fra jobb pga barnepassers sykdom. Igjen, NAV kan svare deg på dette.

AnonymBruker
Skrevet

Egenmelding for sykt barn/syk barnepasser kan du bruke.

Skrevet

Du kan bli sykemeldt fordi du har syk barnepasser, men du får ikke sykepenger med mindre du har jobbet i over fire uker. Egenmelding kan du benytte etter to måneder.

Skrevet

Takk for svar, ja får vel prøve å ringe NAV i morgen...

Det er fedrekvoten han tar ut ja...

Har man krav på egenmelding etter bare 4 uker i jobb??

Huff dette var skikkelig uflaks. Får helt vondt i magen bare av tanken på å måtte ringe jobben allerede å si jeg ikke kommer:(

Skrevet

Har man krav på egenmelding etter bare 4 uker i jobb??

Nei, du har krav på sykepenger med sykemelding fra lege. Egenmelding med sykepenger har du krav på etter to måneder.

Lykke til, håper det ordner seg.

Skrevet

Fra nav.no ang fedrekvote:

"Hva hvis du blir syk?

Dersom du på grunn av egen sykdom er helt avhengig av hjelp for å ta deg av barnet, kan du søke NAV om å få utsatt uttaket av foreldrepengene/fedrekvoten. I slike tilfeller kan du og mor også søke om at mor skal overta foreldrepengene/fedrekvoten. Det er da en forutsetning at mor har rett til foreldrepenger."

Skrevet

Tusen takk!

Da er det vel det vi får forsøke da, at jeg "tar over" permisjonen en kort stund...

Gjest vmbarbie
Skrevet

Hvis du skal søke om å overta noen av fars permisjonsuker må han i tillegg til sykemelding få en legeerklæring som presiserer at far pga sykdom ikke er i stand til å passe på barn. Dette krever Nav for å overføre permisjon. Skriv en egensøknad og legg ved sykemelding og legerklæring, og send til lokalt Nav-kontor.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...