AnonymBruker Skrevet 20. mars 2011 #1 Skrevet 20. mars 2011 Jeg er forhåpentligvis en fremtidig tannlegestudent, og det er således mange ting jeg lurer på. Håper noen vennlige sjeler finner tid og anledning til å svare på (noen av) dem. Hvordan synes du tannlegestudiet er? Føles det overkommelig, med tanke på vanskelighetsgrad, pensum- og arbeidsmengde? Hvor mange eksamener er det ca. hvert semester? Er det noen studenter som slutter etter påbegynt semester? Får man (god) oppfølging av lærere/veiledere underveis? Og spesielt til dere som studerer i utlandet: Hvordan er professorene/lærerne? Jeg har hørt at mange av dem er fryktelig strenge, og noen rett og slett litt "slemme" - stemmer dette?
White Skrevet 20. mars 2011 #2 Skrevet 20. mars 2011 Jeg studerer odontologi på andre året i Norge. Jeg syns det er helt supert! Studiet er veldig sosialt, man blir godt sammensveiset med de man studerer sammen med. Noen slutter, kanskje mest fordi de ikke var klar over mengden realfag som faktisk trengs på studiet. Det er mye kjemi, hele veien. Det er jo, som på alle studier, tunge perioder med mye lesing og mye press. Men det er også veldig spennende og interessant! Vi har foreløpig hatt ca 2 eksamener per semester, absolutt overkommelig. Vanskelighetsgraden synes jeg det er vanskelig å si noe om, det er mye nytt som må forstås, og det kan være hardt. Pensum er stort, og man klarer ikke å lære seg alt (nå tenker jeg mest på basalfagene, biokjemi og lignende). Når man kommer lenger ut i studiet og begynner med praktisk trening blir det selvfølgelig annerledes, da skal alt mestres ned til minste detalj, og det kan være ganske frustrerende til tider ;-) Men desto gøyere når man får det til! Lærerne må nesten være strenge, det er jo et presisjonsyrke og det nytter ikke med en "sånn ca"-holdning. Når det er sagt, så elsker jeg faget jeg har valgt, og vil selvfølgelig anbefale det på det sterkeste! :-)
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2011 #3 Skrevet 20. mars 2011 Såvidt meg bekjent er strykprosenten høyere i Oslo enn i Bergen/Tromsø, i alle fall i de første semestrene. Hørte at det blant annet var ca. 5 % stryk på medisinstudiet i Bergen og Trondheim på første året i fjor. I Oslo var det ca. 25 % stryk... Av disse er det alltids en håndfull studenter som også stryker på kontinuasjonseksamen og må ta semesteret på nytt. Dessuten må tannlegestudentene i Oslo gjennom den beryktede OSCE-testen, som nesten hvert semester skaper blest i mediene (nyhetssak). Jeg kjenner flere som studerer i Oslo og de leste fra morgen til kveld i det semesteret, og likevel gikk det ikke bra med alle Det er kanskje noe å tenke på for de som vurderer å velge dette studiet. Jeg tenker på om jeg kanskje skal søke meg til Tromsø, da det virker som det er litt mindre fokus på generell medisin der og selve tannlegeutdanningen er veldig moderne med tipptopp nytt utstyr. Studiet i Bergen virker for meg litt utdatert, selv om det sikkert er veldig greit å ha flere små eksamener i stedet for å ha ALT i en (eller to) eksamener som i Oslo. Det som skjer for mange av de som stryker i Oslo er visst at de sanker litt for lite poeng i ett av opptil 6-7 fag på én eksamen, slik at de da må ta hele eksamenen på nytt igjen og stå i samtlige fag, selv om man strengt tatt allerede har stått i alt annet enn ett fag. Hadde man hatt mange små eksamener kunne man heller konsentrert seg om det ene faget man ikke klarte, og det må jo være noe enklere. Uten at jeg sier at det å utdanne seg til tannlege skal være enkelt; men det jeg snakker om her er jo de prekliniske fagene som kanskje ikke er veldig relevante i forhold til det man møter når man er kommet ut i jobb. Samtidig har jeg hørt at hvis man først har klart de første to årene på odontologi, så er det veldig spennende (men fortsatt krevende) de siste tre, kliniske årene! Studentmiljøet på tannlege i Oslo har også lange tradisjoner og arrangerer både fester og turer gjennom hele semesteret, de har en egen hytte i marka også.
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2011 #4 Skrevet 20. mars 2011 TS her. Takk for gode svar fra dere begge. Jeg er, av en eller annen årsak, engstelig for å være for "dum" for å studere odontologi... Jeg har jevnt over alltid hatt gode karakterer, men jeg er likevel livredd for å ikke klare dette studiet. Å være "flink pike" på ungdomsskolen og på videregående er vel ikke helt det samme som å være en dyktig tannlegestudent... I tillegg er jeg en typisk skippertaksperson, og det hjelper vel ikke heller. Jeg ser jo at personer jeg egentlig ikke anser som veldig "smarte" (dog skoleflinke), studerer både medisin og odontologi, og de har jo klart seg fint. Men så er det troen på meg selv, da. Jeg ønsker å studere i Tromsø (om jeg ikke ender opp i utlandet), rett og slett fordi jeg ikke har lyst til å bo i Oslo eller i Bergen. Det er såklart en bonus at universitetet jeg vil søke meg til har lavere poengkrav enn de andre universitetene som tilbyr odontologistudiet. Til dere som har svart: Hvor gamle er dere når dere er ferdig utdannet?
White Skrevet 21. mars 2011 #5 Skrevet 21. mars 2011 Jeg kommer til å være 25 år når jeg er ferdig utdannet Du finner nok mange skippertakspersoner på tannlegestudiet også, så det trenger ikke stoppe deg! Jeg var nok litt sånn, men etterhvert har jeg lært meg å lese jevnt. Det er en treningssak
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå