Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest thelife
Skrevet

- Jeg er født i november 1994

- Sliter psykisk, trenger en ny start

- Vil vekk fra det stede jeg bor nå, og Norge i seg selv..

- Er sinnsykt nedfor og deppa

- Ikke godt forhold til foreldre

Dette er noen av grunnene til at jeg vil flytte og starte på nytt. Ett nytt land hadde vært midt i blinken for meg. MEN jeg må studere. Jeg lurer på om noen vet om muligheter for meg på snart 17 år når det gjelder studie i utlandet?

Jeg vil gå vg2 frisør for å få en utdanning som frisør.

Er dette mulig i USA, England, Spania eller Australia?

Tusentakk til deg som svarer!

Tar i mot ALLE tips og erfaringer.

Gjest idakaroline
Skrevet (endret)

Dette er noen av grunnene til at jeg vil flytte og starte på nytt. Ett nytt land hadde vært midt i blinken for meg. MEN jeg må studere. Jeg lurer på om noen vet om muligheter for meg på snart 17 år når det gjelder studie i utlandet?

Bare for å gi deg et svar på dette! Jeg sleit psykisk selv og trengte virkelig en ny start. Jeg var ekstremt sliten hele tiden, gråt så fort ingen så på meg og sleit med kraftig depresjon. Jeg hadde heller ikke et spesielt godt forhold til foreldrene mine da det var mye krangling og styr i heimen. Jeg tenkte som deg - jeg reiser utenlands, starter på nytt også forsvinner alt!

Jeg hadde planlagt alt, skulle studere og virkelig kose meg i et annet land. Det gikk fint første uka jeg var der, men så var det akkurat som om at det var noe som eksploderte også var jeg tilbake igjen på det stadiet jeg var på før jeg reiste. Det var MYE værre å ha det sånn i utlandet. Jeg var helt ny, hadde ingen som jeg hadde knyttet spesielle bånd med og dele ting med, jeg var helt ukjent med hjelpeapperatet og alt. Jeg var totalt hjelpesløs og ville bare hjem. Jeg hadde gått til samtale med psykolog, helsesøster og lege i lang tid i forveien. Jeg sa at det skulle gå så fint og når jeg fikk en ny start, ville alt det jeg hadde slitt med forsvinne. De sa nei, sånn ville det ikke bli i realiteten. Det viste seg temmelig fort at de hadde rett. Jeg bodde der i fire måneder før jeg måtte bryte hele året, nettopp fordi at jeg var så syk. Selvom jeg hadde venner og mange å omgås, klarte jeg ikke å leve normalt.

Hvis du virkelig vil utenlands for å studere, anbefaler jeg å ta tak i probleme dine før du reiser. Det trenger ikke å bli sånn med deg sånn som med meg, men sjansen er der. Det hjelper ikke å flykte fra problemene, nissen blir med på lasset. Jeg fikk høre dette flere ganger både før jeg reiste og etter at jeg kom tilbake. Og ja, nå forstår jeg hva psykologen, helsesøteren og legen min mente. Det gikk mye penger tapt og jeg angrer på at jeg reiste dit i det hele tatt ...

Endret av idakaroline
Skrevet

Du kunne ikke tenkt deg et år på folkehøyskole da? Som et friår, der du går på en linje som du trives med.. Jeg vet at Rønningen FHs i Oslo f.eks har et fokus på å hjelpe elever med psykiske problemer.

Gjest thelife
Skrevet

Jeg vil utdanne meg frisør. De har vel ikke noen sånt der?

Skrevet

Du kan ikke gå vg2 frisør i utlandet iallefall.

Om du skal ha stipend, må du få andreåret godkjent hjemme i Norge, og det får du ikke med mindre du går studiespesialisering (har hørt om et par som har fått godkjent 2 året media/musikk også, men det kommer helt an på skolen om de godtar det).

Skrevet

Jeg vil påstå at dette er grunnene til at du absolutt ikke bør reise utenlands. Som idakaroline har erfart, det er mye verre å være syk i et fremmed land, og det er ingenting som tilsier at du plutselig skulle føle deg bedre av å komme deg langt vekk. Disse problemene er noe du bør ta tak i før du eventuelt vurderer å dra utenlands.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hakket midre spenende å dra på folkehøyskole i Norge(frisørutdanning kan du ta etterpå) men det vil absolutt være bedre for deg. Du trenger å få det bedre med deg selv før du drar alene utenlands da problemer ikke forsvinner når du reiser, de forsterkes heller av kultursjokket. Ingen behagelig opplevelse. Jeg holdt ut, men ikke uten konsevenser. Ønsker deg lykke til med alget og fremtiden.

Gjest BabyBlue
Skrevet

Problemene dine forsvinner ikke selv om du førsøker å reise vekk fra de. Da blir bare alt verre, tro meg. Ta heller tak i det du sliter med her hjemme og bli bedre før du reiser og tar utdannelse utenlandsk. For alt du vet kan det bli dobbelt så ille i et nytt land med ny kultur og nye folk :-/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...