Gå til innhold

Kleskode i bryllup

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

At brudeparet skal bestemme hva jeg skal ha på meg i deres bryllup høres bare dumt ut. Enhver person vet at man skal kle seg pent i bryllup, og man har da en viss oversikt over klesstilen til vennene sine. Hvis jeg skulle kle meg i lang kjole bare fordi det er det som er "bestemt" av noen andre, ville jeg følt meg helt tåpelig, jeg kler ikke lange kjoler rett og slett, og ville heller foretrekke å finne et antrekk jeg liker meg i. Rett og slett.

Oi. Vær så snill og si at du ikke er eldre enn 16?

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

At brudeparet skal bestemme hva jeg skal ha på meg i deres bryllup høres bare dumt ut. Enhver person vet at man skal kle seg pent i bryllup, og man har da en viss oversikt over klesstilen til vennene sine. Hvis jeg skulle kle meg i lang kjole bare fordi det er det som er "bestemt" av noen andre, ville jeg følt meg helt tåpelig, jeg kler ikke lange kjoler rett og slett, og ville heller foretrekke å finne et antrekk jeg liker meg i. Rett og slett.

Du har ikke forstått mye om hvordan verden fungerer. Om brudeparet f.eks galla i invitasjonen så er det fordi de vil ha et galla bryllup. At du da kommer i en kort kjole er både utrolig frekt og du vil være den minst pent kledde på hele festen.

• Liker 1
Gjest hogwash
Skrevet

http://skikkogbruk.no/index.php?id=30&nid=32

Til mørk dress, daglig antrekk eller formiddagsantrekk gjelder ingen spesielle regler for kvinner, utover at klærne skal være pentøy.

Litt mer utdyping på linken. Forøvrig:

Basismaterialet på nettsiden tar utgangspunkt i Erik Lundesgaard og Fredrik Arffs bok, Skikk og bruk (Cappelen 2005).

Gjest Håpløs
Skrevet

Du har ikke forstått mye om hvordan verden fungerer. Om brudeparet f.eks galla i invitasjonen så er det fordi de vil ha et galla bryllup. At du da kommer i en kort kjole er både utrolig frekt og du vil være den minst pent kledde på hele festen.

Det er da like frekt å kreve at gjestene skal gå til innkjøp av nye dyre klær for å være fine nok til å komme i brylluppet.

Skrevet (endret)

Vel, da får man vel bare la være å gå om man synes det er frekt? Det er ingen som tvinger gjestene til å takke ja.

Jeg synes kleskode er helt greit, og jeg synes man bør pynte seg litt, men jeg forventer ikke at gjestene mine skal kjøpe noe nytt, og jeg har heller ikke inntrykk av det er noe de trenger å gjøre i vårt bryllup ihvertfall. Vi skrev "pent", og forventer at man dukker opp i annet enn jeans og t-skjorte, men utover det kan man bruke det meste. Noen dukker sikkert opp i bunad, andre i fine sommerkjoler, og det er bare topp det. Så lenge kjolen ikke slutter ved navlen eller ser ut som brudekjolen min bryr jeg meg ikke så mye.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
AnonymBruker
Skrevet

Det er da like frekt å kreve at gjestene skal gå til innkjøp av nye dyre klær for å være fine nok til å komme i brylluppet.

En lang kjole trenger ikke være spesielt dyr.

Skrevet

Har aldri tenkt over kleskode i bryllup jeg... Og tror ikke vi kommer til å skrive noe heller.

Selv når jeg bare har vært tilstede under vielsen, har jeg kledd meg penere enn olabukse....

Av min oversikt har familie og venner en viss skikk&bruk-tankegang, uten å måtte kjøpe seg nye klær, være redd for feil antrekk etc.

Det eneste jeg har blitt spurt om var om det var bunadsnekt (selvfølgelig ikke). Ei venninne av ho som spurte lurte på om hun skulle ha bunadsnekt i sitt bryllup..

Skrevet

Nei det er absolutt ikke frekt. Brudeparet har all rett til å ha bryllupet akkuratt slik de vil. Hvis man er så vanskelig at man ikke vil komme i en lang pen kjole så får man bare svare nei til ivitasjonen da. En lang pen kjole trenger absolutt ikke å være dyrt og er noe man normalt har i skapet fra før. Har man det ikke, bør det kjøpes uansett.

Skrevet

Nei det er det ikke. Frekt ville vært å ha møteplikt, og krav om designerkjole verdt minst 5000,-.

Voksne gjester er nettopp voksne, og kan vurdere selv om bryllupet er så viktig for dem at de vil bruke litt penger på en ny kjole, eller om de må si nei pga dårlig råd. Det er andre utgifter tilknyttet bryllup også, f.eks. reise til stedet og gave. Er det frekt å kreve at folk bruker penger på bensin eller togbillet for å komme seg til bryllupet?

Som andre sa: ny kjole trenger ikke å bli så dyrt. Det går også an å låne kjole av noen man kjenner. Er det krise og man gjerne vil komme, går det an å ta en telefon til brudeparet og forklare saken - jeg regner med de fleste vil ha full forståelse for at ikke alle har råd til ny kjole.

• Liker 1
Skrevet

Angående dongeri osv. Jeg så for en stund siden bilder fra en litt mer perifer venninne på Facebook. Der gikk faktisk de fleste jentene i dongeri og relativt slitt overdel/overdel med trykk. Jeg synes at det så helt håpløst ut. Men samtidig var det såpass mange av dem og det virket som om de fleste (uten at jeg kan si det sikkert) kom fra et hjem bruden jobber på. Og det så ut som bryllupet ble vellykket likevel og det så også ut som om foreldre og søsken hadde en mye mer avslappet stil, så da fungerte det på et vis.

Men jeg vil poengtere at jeg vil aldri ha det slik, det skal være fint og tilpasset den summen vi har spandert på bryllupet. Jeg har ingen mann i sikte, så jeg vet ikke hva vår samlede inntekt og dermed sum vi kan bruke på et bryllup vil være. Men regner med vi legger oss på pent- eller dresslinjen.

AnonymBruker
Skrevet

Når slekta maser om at man skal invitere mange man selv ikke vil ha der, og man må bruke noen 100T på bryllupet er det vel ikke frekt å kreve at gjestene skal pynte seg litt ekstra når de kommer..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...