Gå til innhold

Kleskode i bryllup

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

...så i stedet for å bruke de etablerte kleskodene som kanskje ikke kan utenat men som det er lett å slå opp på nettet - så foreslår du at TS finner på en helt NY kode som inneholder et så subjektivt ord som "passe"? Litt av poenget med kleskoder er jo at det kan være kjempevanskelig å vite hva som er passe!

Nå foreslo jeg faktisk "eventuelt "dress/kjole"", TS skrev dessuten selv at hun ville at folk skulle komme passelig pyntet.

Det er jo åpenbart ikke så lett for folk å finne ut av selv etablerte kleskoder, hadde det vært lett hadde det jo ikke vært noen diskusjon her! Som du ser er det uenighet selv her inne om det skal være lang eller kort kjole.

Jeg fatter virkelig ikke hva som er så vanskelig med å skrive rett ut at det ikke er noen streng kleskode, men at gjestene kan pynte seg passelig mye eller komme i finstasen om de vil, men at de bør ha på seg noe finere enn jeans.

Blir helt matt av alt jåleriet her. Merkelig at man ikke lenger kan kommunisere på vanlig forståelig norsk bare fordi man skal gifte seg.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå foreslo jeg faktisk "eventuelt "dress/kjole"", TS skrev dessuten selv at hun ville at folk skulle komme passelig pyntet.

Det er jo åpenbart ikke så lett for folk å finne ut av selv etablerte kleskoder, hadde det vært lett hadde det jo ikke vært noen diskusjon her! Som du ser er det uenighet selv her inne om det skal være lang eller kort kjole.

Jeg fatter virkelig ikke hva som er så vanskelig med å skrive rett ut at det ikke er noen streng kleskode, men at gjestene kan pynte seg passelig mye eller komme i finstasen om de vil, men at de bør ha på seg noe finere enn jeans.

Blir helt matt av alt jåleriet her. Merkelig at man ikke lenger kan kommunisere på vanlig forståelig norsk bare fordi man skal gifte seg.

Poenget er at "passe" ikke på noen måte gir noen konkrete retningslinjer. Hva som er passe er jo avhengig av hva brud og brudgom har på seg, hvor formelt og pyntet lokale, mat og program er og så videre. "Dress/kjole" er ikke veldig mye mer informerende. Det kan dekke alt fra ganske uformell bekledning til ganske så pyntet.

Likte fruBeist sitt forslag, jeg. Konsist og enkelt, vanskelig å misforstå.

Skrevet

Jeg blir helt matt av at folk ikke lenger klarer å forstå en vanlig, norsk kleskode som kommuniseres skriftlig.

• Liker 2
  • 2 uker senere...
Skrevet

Folk har iallefall meninger om kleskode - den ene eller den andre veien. Til deg som synes det er "jålete" med kleskoder: Bryllup er jo litt spesielt.. kanskje en av de få anledingene de som ønsker det faktisk kan komme i litt finere klær. Hva er i veien med å være litt jålete på slike dager..? Det må vel være greit? Det er i allefall ikke greit å komme "overpynta" eller for lite pynta.. Derfor ønsker jeg kleskode. "Pent", er vel ganske subjektivt? Noen synes det er pent med ballkjole, andre med olabukse..

AnonymBruker
Skrevet

Jeg henger meg på den gjengen som skriver antrekk: Pent. Det signaliserer at gjestene skal pynte seg, men at du ikke setter krav til at de må kjøpe seg noe nytt. Jeg hadde ikke blitt forvirret om det ikke var kleskode, og jeg skjønner heller ikke hvordan man kan blir forvirret av det. Er man jente tar man på seg en kjole man liker, og er man gutt tar man på seg en dress/smoking. Når jeg skal gifte meg vil jeg ikke være så fryktelig formell om fisefin, men heller fokusere på å servere gjestene skikkelig mat og rikelig med drikke.

• Liker 2
Skrevet

Jeg henger meg på den gjengen som skriver antrekk: Pent. Det signaliserer at gjestene skal pynte seg, men at du ikke setter krav til at de må kjøpe seg noe nytt. Jeg hadde ikke blitt forvirret om det ikke var kleskode, og jeg skjønner heller ikke hvordan man kan blir forvirret av det. Er man jente tar man på seg en kjole man liker, og er man gutt tar man på seg en dress/smoking. Når jeg skal gifte meg vil jeg ikke være så fryktelig formell om fisefin, men heller fokusere på å servere gjestene skikkelig mat og rikelig med drikke.

Om man leser kleskodene på nettet står det at smoking/mørk dress = alt tillat! (lang kjole, kort kjole, bunad..etc)Regner vel egentlig med at alle har en av disse tre delene, og jeg forventer ikke at folk skal kjøpe noe nytt til bryllupet mitt. Kan ikke si jeg er enig i at det å ha en kleskode er det samme som å være "fryktelig formell og fisefin".. men, folk er forskjellige. Det å ha kleskode koster ingenting, og har vel ikke noe med om gjestene får skikkelig mat og mye drikke å gjøre.. ;)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg henger meg på den gjengen som skriver antrekk: Pent. Det signaliserer at gjestene skal pynte seg, men at du ikke setter krav til at de må kjøpe seg noe nytt.

Men "pent" er jo allerede en kleskode som omtrent tilsvarer "formelt". Da risikerer du at damene møter opp i buksedress eller korte bomullskjoler, og mennene i jeans og skjorte...

AnonymBruker
Skrevet

Men "pent" er jo allerede en kleskode som omtrent tilsvarer "formelt". Da risikerer du at damene møter opp i buksedress eller korte bomullskjoler, og mennene i jeans og skjorte...

Den risikoen er jeg villig til å ta gitt! Blir sikkert hyggelig uansett. Er ikke antrekket til gjestene som bestemmmer hvor vellykket min dag blir!

AnonymBruker
Skrevet

Den risikoen er jeg villig til å ta gitt! Blir sikkert hyggelig uansett. Er ikke antrekket til gjestene som bestemmmer hvor vellykket min dag blir!

Neida, men det kan være utrolig ubehagelig for en av gjestene å komme veldig over- eller underpyntet, har du tenkt på det?

AnonymBruker
Skrevet

Om man leser kleskodene på nettet står det at smoking/mørk dress = alt tillat! (lang kjole, kort kjole, bunad..etc)Regner vel egentlig med at alle har en av disse tre delene, og jeg forventer ikke at folk skal kjøpe noe nytt til bryllupet mitt. Kan ikke si jeg er enig i at det å ha en kleskode er det samme som å være "fryktelig formell og fisefin".. men, folk er forskjellige. Det å ha kleskode koster ingenting, og har vel ikke noe med om gjestene får skikkelig mat og mye drikke å gjøre.. ;)

Det kan koste gjestene noe dersom de må kjøpe seg et nytt antrekk. Når jeg sammenlignet med mat og drikke mente jeg egentlig bare å peke på hvor man skulle legge fokus. Jeg synes det viktigste er at gjestene koser seg, ikke at jeg selv fremstår som veldig høytidelig.

Skrevet

Vi skrev "sommerlig pent", og mente sommerkjole og pen bukse med skjorte til. De fleste av våre gjester kom i dress og pen kjole, kun noen få som så ut som om de ikke hadde prøvd en gang.

AnonymBruker
Skrevet

Det kan koste gjestene noe dersom de må kjøpe seg et nytt antrekk.

Men... det kan det da hende de må uansett hva slags kleskode man har?

AnonymBruker
Skrevet

Neida, men det kan være utrolig ubehagelig for en av gjestene å komme veldig over- eller underpyntet, har du tenkt på det?

I så fall får de ringe meg og spørre om jeg har forslag til ha de kan ha på. Som gjest synes jeg det er mest behagelig å bestemme hva jeg selv skal ha på helt uten føringer, og jeg har inntrykket av at dress/smoking og kjole eller bunad er de vanligste plaggene i et bryllup, så jeg kan ikke skjønne at man kan bomme helt på det. Dessuten er det tross alt bare et bryllup.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men... det kan det da hende de må uansett hva slags kleskode man har?

Det er derfor jeg ikke ønsker noen kleskode, regner med de fleste skjønner at de skal pynte seg, og hvis folk vil kjøpe seg noe nytt må de gjerne gjøre det, men synes de som har en kjole fra før skal kunne gå i den uten å føle seg presset til å kjøpe noe nytt.

Skrevet

Vi skrev pent. Da kan mannen ta på seg den dressen han har, og damen kan ta på seg en festkjole hun liker, eller kjøpe seg en ny hvis hun har lyst og råd. En penbukse med en pyntet topp hadde også vært helt greitt for meg. Ikke alle som er komfortabel i kjole/skjørt. Det viktigste er at gjestene føler seg vel, og koser seg.

• Liker 1
Skrevet

Det kan koste gjestene noe dersom de må kjøpe seg et nytt antrekk. Når jeg sammenlignet med mat og drikke mente jeg egentlig bare å peke på hvor man skulle legge fokus. Jeg synes det viktigste er at gjestene koser seg, ikke at jeg selv fremstår som veldig høytidelig.

Er uenig med deg i at en kleskode er "veldig høytidlig". Men uansett, jeg lurer veldig på hva som er det gale i litt høytidlighet i et bryllup...?

AnonymBruker
Skrevet

Er uenig med deg i at en kleskode er "veldig høytidlig". Men uansett, jeg lurer veldig på hva som er det gale i litt høytidlighet i et bryllup...?

Det er ikke noe galt i litt høytidelighet i et bryllupp, men personlig ønsker jeg ikke å kreve noe annet av gjestene mine enn at de kommer og deler dagen med meg. Jeg vil at gjestene skal gå i noe de liker og føler seg komfortable i enten det er penbukse, kjole, dress eller bunad. De aller fleste skjønner at det er vanlig å pynte seg i et bryllup, så tviler på at noen kommer i hullete jeans og joggesko.

AnonymBruker
Skrevet

Er det en AB som har kuppet tråden her, eller har TS skiftet mening i forhold til kleskoden? :klo:

AnonymBruker
Skrevet

Er det en AB som har kuppet tråden her, eller har TS skiftet mening i forhold til kleskoden? :klo:

Det er mange anonyme brukere her, men det betyr da ikke at man har kuppet tråden.

Skrevet

At brudeparet skal bestemme hva jeg skal ha på meg i deres bryllup høres bare dumt ut. Enhver person vet at man skal kle seg pent i bryllup, og man har da en viss oversikt over klesstilen til vennene sine. Hvis jeg skulle kle meg i lang kjole bare fordi det er det som er "bestemt" av noen andre, ville jeg følt meg helt tåpelig, jeg kler ikke lange kjoler rett og slett, og ville heller foretrekke å finne et antrekk jeg liker meg i. Rett og slett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...