Gundel Gaukeley Skrevet 21. mars 2011 #21 Skrevet 21. mars 2011 Du bare skriver det. Dress/lang kjole.
Pasi Skrevet 21. mars 2011 Forfatter #22 Skrevet 21. mars 2011 Kan man virkelig forlange at alle damene skal ha lang kjole? Da er det mange som sikkert må kjøpe seg kjole som de bruker kanskje bare en gang. Jeg har ca 50 kjoler og ikke EN lang penkjole. Det er ikke slik at jeg forlanger verken det ene eller det andre.. problemet er at det virker som lange kjoler er utelukket om man ikke har en mer formell kleskode som smoking eller galla. For meg er det viktig at gjestene faktisk FÅR komme i hva de vil.. ikke at de må.
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2011 #23 Skrevet 21. mars 2011 Bruker ikke de fleste lang kjole nå da. Har inntrykk av at det er moten.
Golde Skrevet 21. mars 2011 #24 Skrevet 21. mars 2011 Helt enig med TS her, står det spesifisert "mørk dress" på invitasjonen, skal ikke damene komme i helt lang kjole, slik er etiketten i hvertfall. Jeg har selv to nydelige lange kjoler som passer utmerket i bryllup, men om brudeparet har spesifisert kleskode "mørk dress" i invitasjonen, ja, da har disse kjolene dessverre måttet forbli i klesskapet. Som flere over sier, tror jeg den beste måten å løse "dilemmaet" ditt på, er å skrive kleskode "mørk dress/smoking". Jeg har sett det et par ganger, og da har gjestene litt mer valgfrihet, i alle fall damene.
Betty84 Skrevet 21. mars 2011 #25 Skrevet 21. mars 2011 Trenger du å skrive kleskode da? Folk flest vet jo at dem ikke skal komme i olabukse og hettegenser.....
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2011 #26 Skrevet 21. mars 2011 Kan du ikke bare skrive "pent"? Ser ikke problemet, da kan alle komme i stortsett hva de vil, men samtidig ikke jeans liksom..
ofelia Skrevet 21. mars 2011 #27 Skrevet 21. mars 2011 (endret) Skjønner problemet ditt. For vi tenkte i de samme baner selv da vi gifta oss i fjor. Vi ønska at damene skulle ha lang kjole, men ville liksom ikke tvinge noen heller. Så vi løste kleskoden med å skrive: Smoking/Mørk dress Jeg ville iallefall ikke skrevet: Pent Da kan man jo faktisk komme i jeans og skjorte..... Endret 21. mars 2011 av ofelia
Djungelvrål Skrevet 21. mars 2011 #28 Skrevet 21. mars 2011 Hadde det ødelagt dagen til brudeparet om noen kom i jeans og skjorte?? Eller kort kjole?
Lulilelu Skrevet 21. mars 2011 #29 Skrevet 21. mars 2011 Hadde det ødelagt dagen til brudeparet om noen kom i jeans og skjorte?? Eller kort kjole? Du har jo ikke forstått noe som helst. 3
Anglofil Skrevet 21. mars 2011 #30 Skrevet 21. mars 2011 Hadde det ødelagt dagen til brudeparet om noen kom i jeans og skjorte?? Eller kort kjole? Selvsagt hadde det ikke ødelagt dagen, men jeg synes ikke det helt passer seg å dukke opp i jeans. Mvh Yvonne 1
Djungelvrål Skrevet 21. mars 2011 #31 Skrevet 21. mars 2011 Du har jo ikke forstått noe som helst. Neivel.
Pasi Skrevet 21. mars 2011 Forfatter #32 Skrevet 21. mars 2011 Helt enig med TS her, står det spesifisert "mørk dress" på invitasjonen, skal ikke damene komme i helt lang kjole, slik er etiketten i hvertfall. Jeg har selv to nydelige lange kjoler som passer utmerket i bryllup, men om brudeparet har spesifisert kleskode "mørk dress" i invitasjonen, ja, da har disse kjolene dessverre måttet forbli i klesskapet. Som flere over sier, tror jeg den beste måten å løse "dilemmaet" ditt på, er å skrive kleskode "mørk dress/smoking". Jeg har sett det et par ganger, og da har gjestene litt mer valgfrihet, i alle fall damene. Ja, det går kanskje an! Da kan brudgommen kanskje komme i dressbukse og sjakett.. det er jo litt fint
Pasi Skrevet 21. mars 2011 Forfatter #33 Skrevet 21. mars 2011 Kan du ikke bare skrive "pent"? Ser ikke problemet, da kan alle komme i stortsett hva de vil, men samtidig ikke jeans liksom.. Om folk skal komme i stort sett hva de vil, faller kanskje meningen med å ha kleskode vekk..
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2011 #34 Skrevet 23. mars 2011 Hvorfor ikke skrive "passe pynta" eller "passe pyntet"? Eventuelt "dress/kjole"? Det er jo det rene idioti å plutselig skulle omgi seg med en drøss med skikk&bruk'ske begreper som gjestene neppe forstår seg på. Merkelig hvordan mange her blir så mye finere og mer formelle bare fordi de skal gifte seg. 4
Golde Skrevet 23. mars 2011 #35 Skrevet 23. mars 2011 Hvorfor ikke skrive "passe pynta" eller "passe pyntet"? Eventuelt "dress/kjole"? Det er jo det rene idioti å plutselig skulle omgi seg med en drøss med skikk&bruk'ske begreper som gjestene neppe forstår seg på. Merkelig hvordan mange her blir så mye finere og mer formelle bare fordi de skal gifte seg. Jeg foretrekker en kleskode når jeg skal i arrangementer hvor jeg ikke er helt sikker på hvor listen ligger. "Passe pyntet" er ikke en enkel kleskode å forholde seg til! Å opplyse om en kleskode er da ikke overdrevent "fint"! Og jeg vil tro at de fleste enten vet hva de ulike kleskodene innebærer eller har vett nok til å slå opp dette om de ikke vet det. 3
Betty84 Skrevet 24. mars 2011 #36 Skrevet 24. mars 2011 Jeg kommer til å la være å skrive kleskode jeg. Tror flesteparten som skal komme i vårt bryllup er såpass oppegående at de skjønner at de skal kle seg pent og ikke i olabukse. Hadde vært noe annet om ønsket hadde hvert et galla bryllup.... Det er ihvertfall slik vi vill gjøre det da... 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2011 #37 Skrevet 26. mars 2011 Ingen av skikk og bruk-sidene jeg har funnet sier at lang kjole ikke kan brukes til dresskode mørk dress. Det de sier (bl.a. på Wikipedia) er at man ikke skal bruke gulvlang kjole, og det er noe helt annet. Det de fleste av oss tenker på med lang kjole er vel omtrent ankellang, og det er altså helt akseptabelt. Og vær så snill, skriv dresskode i invitasjonen. Det er så kjedelig å måtte legge seg på "mellompyntet", for å være sikker på ikke å treffe helt bom. Og når man kommer til bryllupet ser man at joda, den lekre kjolen jeg har så få anledninger til å bruke hadde faktisk vært helt OK her.
Pingting Skrevet 26. mars 2011 #38 Skrevet 26. mars 2011 Hvorfor ikke skrive "passe pynta" eller "passe pyntet"? Eventuelt "dress/kjole"? Det er jo det rene idioti å plutselig skulle omgi seg med en drøss med skikk&bruk'ske begreper som gjestene neppe forstår seg på. ...så i stedet for å bruke de etablerte kleskodene som kanskje ikke kan utenat men som det er lett å slå opp på nettet - så foreslår du at TS finner på en helt NY kode som inneholder et så subjektivt ord som "passe"? Litt av poenget med kleskoder er jo at det kan være kjempevanskelig å vite hva som er passe! 2
Gjest Skrevet 26. mars 2011 #39 Skrevet 26. mars 2011 Ja, jeg blir rent fortvila når det ikke står kleskode, og ender alltid med å måtte fiske frem andre mennesker som skal i bryllupet for å finne ut hva DEM skal ha på seg. Noe jeg sjeldent gjør til vanlig... Mørk dress/ smoking tror jeg passer perfekt
fruBeist Skrevet 27. mars 2011 #40 Skrevet 27. mars 2011 "Kleskode: Mørk dress. Kvinner oppfordres til å stille i lang kjole" Kanskje? 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå