Gjest Candyfloss Skrevet 30. oktober 2003 #1 Skrevet 30. oktober 2003 Går det an å lage dette hjemme? Har hørt noen rykter om dette! Hvordan?
Gjest lmari Skrevet 30. oktober 2003 #2 Skrevet 30. oktober 2003 Smelt sjokolade i vannbad - dypp biter av frukt, enten tørket eller fersk, nedi og la sjokoladen stivne. Jeg gjorde dette med melkesjokolade og sånne godisting fra Haribo i fjor til jul - det ble veldig godt!
Gjest Candyfloss Skrevet 30. oktober 2003 #3 Skrevet 30. oktober 2003 Åh, det hørtes SÅ godt ut! Men, nå er jeg skikkelig nerd på matlaging, så lurer på hva VANNBAD er? Kanskje jeg vet hva det er, men har ikke hørt uttrykket før? :oops:
Edie Skrevet 30. oktober 2003 #4 Skrevet 30. oktober 2003 Jordbær eller bringebær dyppet i sjokolade er veeldig godt!!
Gjest gjesta Skrevet 30. oktober 2003 #5 Skrevet 30. oktober 2003 Vannbad: du fyller en panne med varmt vann og setter den på komfyren slik at den er god og varm. Så tar du sjokoladen i en form (et litermål eller noe) som du putter oppi vannet. Sjokoladen skal altså ikke i berøring med vannet, bare smelte av det varme vannet som er rundt formen. ¨ Sjokolade kan bli trådete og grå hvis det smeltes ved for sterk varme, derfor er vannbad egnet.
Gjest Candyfloss Skrevet 30. oktober 2003 #6 Skrevet 30. oktober 2003 Åhhh, takk for beskrivelse! I morgen: Innkjøp av frukt og sjokolade. Hvilken frukt/sjokolade er best å mixe? Dere er supre til å svare
Gjest lmari Skrevet 30. oktober 2003 #7 Skrevet 30. oktober 2003 Jeg liker godt å bruke melkesjokolade, jeg. Blir for mørkt med kokesjokolade.... Når du smelter i vannbad må du passe på at du ikke får vann ned til sjokoladen - da stivner den og blir umulig å smelte. Av en eller annen merkelig grunn, som jeg dessverre har fått erfare noen ganger... Hvilken frukt som passer, ja. Jeg synes ananas er veldig godt. Og jordbær. Rosiner er også godt, forresten. Banan? Pære? Mango? Fersken? Prøv deg også med å kjøpe en pakke med sånn Fruit Mix eller noe sånt fra Haribo - det er fruktgodteri som er suuuupert å dyppe i sjokolade! Tips til bra venninnegodis? Sjokoladefondue med frisk og tørket frukt... mmmmm!!!
Edie Skrevet 30. oktober 2003 #8 Skrevet 30. oktober 2003 Hvorfor leser jeg sånne tråder når jeg vet at jeg bare blir frista??
Gjest Candyfloss Skrevet 30. oktober 2003 #9 Skrevet 30. oktober 2003 Åh, herregud, can't wait 2 tomorrow :o Tusen takk for svar Imari, du finner meg i butikken i morgen med forskjellige varianter av frukt og sjokolade
Gjest Candyfloss Skrevet 30. oktober 2003 #10 Skrevet 30. oktober 2003 Hvorfor leser jeg sånne tråder når jeg vet at jeg bare blir frista?? Er det ikke bare bra å bli frista? Forventer å se deg også i butikken i morgen, Aricept! 8)
Edie Skrevet 30. oktober 2003 #11 Skrevet 30. oktober 2003 Du gjør nok det Candy :blunke: Så hvis du ser en annen jente i butikken som handler frukt og melkesjokolade - hils!
Gjest Lea Skrevet 30. oktober 2003 #13 Skrevet 30. oktober 2003 Bananer og jordbær liker jeg best. Men jeg vil helst ha mørk sjokolade da.
Nilma Skrevet 31. oktober 2003 #14 Skrevet 31. oktober 2003 Enig med Lea i at mørk sjokolade er best. Ville bare nevne at dersom du bruker fersk frukt er det lurt å tørke mest mulig fuktighet av frukten med litt tørkepapir når du har delt den opp. Da fester nemlig sjokoladen seg bedre. Lykke til!
Gjest Labello Skrevet 31. oktober 2003 #15 Skrevet 31. oktober 2003 Jeg har dyppet jordbær, moreller, physalis, banan og ananas. Jordbær var self. det beste. Nam, nam Jeg liker lys sjokolade best. (Melkesjokoladen til freia) Det går også ann å røre inn litt fløte i skjokoladen, særlig hvis du har mørk sjokolade. Men det kan man jo variere.
Gjest Tex Skrevet 1. november 2003 #16 Skrevet 1. november 2003 Jordbær og bananer, og eple syns jeg er best... og lys melkesjokolade med ørlite fløte oppi..... Hvis man kjøper seg sånne tynne spisepinner, sånne som har femti i pakken og bare brukes en gang, kan man knekke dem i to og ha en frukt i enden. Så kan man fex stikke pinnen ned i en oasis, slik at det får tørke helt fritt. Lurt å tørke det i kjøleskap......
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå