AnonymBruker Skrevet 20. mars 2011 #1 Skrevet 20. mars 2011 Jeg tror kanskje jeg skal begynne å studere i Tromsø til høsten, men er litt usikker på om jeg skal satse på det eller å gjøre noe annet. Men jeg lurer litt på hvordan folks oppførsel og "mentalitet" er der? Jeg har bodd i Oslo noen år nå, flyttet hit fra en middels by et annet sted i landet, og synes jeg merker stor forskjell på hvordan folk tenker og oppfører seg her kontra der jeg bodde før. Jeg tror kanskje jeg har havnet i et litt spesielt miljø med folk som studerer på et studium med høye inntakskrav, tradisjonelt høy status osv., men jeg synes jeg merker det ellers også, for eksempel i arbeidslivet. Det jeg tenker på er at folk her virker mer stresset, man må komme seg opp og frem her i livet selv om det innebærer å sette spisse albuer i siden på alle man møter, det settes høyere krav til det aller meste. Både bitching og baksnakking foregår ofte, en del er liksomhyggelige når noen er i rommet og snakker dritt tvert personen går ut igjen. Jeg føler en litt stresset stemning rett og slett, mange usikre mennesker som bryr seg veldig mye om fasaden og som tydelig føler de troner over andre folk. Der jeg bodde før var det mye mer avslappet stemning og bedre mellommenneskelige forhold, i alle fall etter min oppfatning. Okei, jeg setter det kanskje veldig på spissen nå, for jeg må jo si at jeg også kjenner veldig mange veldig hyggelige mennesker i Oslo, på samme måte som det finnes "albuemennesker" der jeg bodde før også. Men generelt er det nok et par hakk mer stress og statusjag her enn der jeg bodde før... til det negative! Hvis noen skjønte hva jeg bablet om nå og ikke misforstår det totalt, så håper jeg spørsmålet er klart: hvordan er stemningen oppe i Tromsø? Jeg ser for meg at de fra nord (flesteparten av de jeg vil komme til å studere med kommer nok fra landets tre nordligste fylker) er litt mer direkte og ærlig? Nordnorske gloser er jo kjent for å ikke legge så mye imellom og jeg tror jeg liker det bedre enn at alle prøver å late som de er perfekte og skriker etter oppmerksomhet hele tiden :gjeiper:
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2011 #2 Skrevet 20. mars 2011 Jeg tror du vil oppleve å møte "litt av alt". Min erfaringer i hvertfall at det avhenger helt av hvilken omgangskrets du havner i, hvilket studie du går osv. Sånn generelt vil jeg si at det er ganske... "chill".
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2011 #3 Skrevet 20. mars 2011 Har studert i Tromsø. Herlig by, og studentmiljøet bærer preg av at byen er liten. Var lett å komme i kontakt med folk, og enkelt å bli med i ulike foreninger og delta i "happenings". Stamstedene var kjent for de fleste. Både uni og selve byen var laid-back og hyggelig. Likevel ikke så knøtt at det ikke gikk an å stikke seg litt bort og være "anonym i mengden". Har gått på skole i Oslo også, og det er noe helt annet. Stort og upersonlig. I grunn alt jeg har å si om det... 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2011 #4 Skrevet 20. mars 2011 Har studert i Tromsø. Herlig by, og studentmiljøet bærer preg av at byen er liten. Var lett å komme i kontakt med folk, og enkelt å bli med i ulike foreninger og delta i "happenings". Stamstedene var kjent for de fleste. Både uni og selve byen var laid-back og hyggelig. Likevel ikke så knøtt at det ikke gikk an å stikke seg litt bort og være "anonym i mengden". Har gått på skole i Oslo også, og det er noe helt annet. Stort og upersonlig. I grunn alt jeg har å si om det... Jeg har kun studert i Tromsø, så jeg har ikke noe å sammenligne med. Men jeg vil si meg enig med AB her. Man treffer naturlig nok all slags folk på et universitet, og innad på universitetet varierer stereotypiene ettersom hvilket fagområde man tilhører. Generelt sett vil f.eks. jusstudiet preges mer av ambisiøse mennesker med spisse albuer, mens på samfunnsvitenskapelige fag er det mer avslappede mennesker. Jeg er en litt sjenert og tilbakeholden person, og likevel fikk jeg fort venner og følte meg inkludert i studentmiljøet. Litt innsats må man jo selvfølge gjøre selv også, men jeg ser for meg at det var lettere der enn i f.eks. Oslo der studentmiljøet er stort og uoversiktlig. Jeg kjenner folk som har studert forskjellige steder, og de fleste trekker fram Tromsø og Trondheim som gode studentbyer mens de ikke er særlig fornøyd med den sosiale delen av studentlivet i Oslo. I Tromsø er det dessuten relativt enkelt å få tak i en grei hybel til under 4000 kr, så man slipper å jobbe seg ihjel ved siden av studiene for å overleve. Som sagt har jeg ingenting å sammenligne med siden jeg kun har studert i Tromsø, men jeg anbefaler byen og universitetet der på det varmeste.
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2011 #5 Skrevet 20. mars 2011 Vel, man finner slike mennesketyper overalt. Jeg er selv "nordfra", og det er en god del baksnakking, "bitching" og spisse albuer der også. Mulig det er flere av dem f.eks. i Oslo, da det faktisk er flere mennesker der.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå