Neala Skrevet 20. mars 2011 #1 Skrevet 20. mars 2011 Jenta mi på fem og en halv uke har vært tett i nesa siden hun ble født, og det har bare blitt verre og verre. Saltvannsspray løser opp, og jeg bruker en sånn nesesuger for å rense nesen, men det går ikke lenge før hun er tett igjen. Jeg har tenkt at det sikkert ikke er noe galt, men i natt måtte jeg rense nesen hennes tre ganger, og det er litt av noen mengder som kommer ut! Jeg skal på 6-ukers kontroll på tirsdag, og da er der lege også, så jeg får høre hva de sier da. Jeg regner med at det er allergi mot noe, men jeg kan liksom ikke forstå hva. Jeg bruker parfymefritt vaskemiddel, og hun har ikke dundyne. Kan hun få rennende nese hvis jeg spiser noe hun ikke tåler, og det går i morsmelka?
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2011 #2 Skrevet 20. mars 2011 Du har ikke mulighet til å bygge opp barnesengen litt da? Sånn at hun ligger i svak oppoverbakke. Mener jeg har sett klosser til det formålet på en nettbutikk et sted. Da vil det gjerne ikke tette seg til så fort i hvert fall. Hva hun evt. kan reagere på aner jeg ikke, men de har sikkert noen tips på kontrollen.
Neala Skrevet 20. mars 2011 Forfatter #3 Skrevet 20. mars 2011 Joda, jeg har bygget opp senga for lenge siden, og det hjelper litt!
Gjest pysepusen Skrevet 20. mars 2011 #4 Skrevet 20. mars 2011 Her var lillegutt tett i nesa til han var nesten et halvt år. Helt normalt sa de til oss... kjenner mange flere som var det også! Snakk med legen på helsestasjonen på kontrollen du
Bare meg:) Skrevet 20. mars 2011 #5 Skrevet 20. mars 2011 (endret) Min er også veldig tett i nesa på natta, men helt fin om dagen! Har vært sånn i sikkert et par måneder (han er fire mndr)... Er flittig bruker av saltvannsspray (nesesugeren får jeg ikke til...) Endret 20. mars 2011 av Bare meg:)
SummerJoy Skrevet 21. mars 2011 #6 Skrevet 21. mars 2011 Allergi er det nok ikke. Sikkert en kombinasjon av tette tårekanaler, og forkjølelse. Min var også tett og snørrete i ukesvis etter fødselen. Jeg bekymret meg veldig, for han hostet masse i tillegg, og ble jo "aldri" bra. Men i følge legen så var det bare en overfladisk forkjølelse og ingenting å bekymre seg for. De har så dårlig immunforsvar de små at de kan bruke lang tid på å bli kvitt en vanlig forkjølelse. Men ta det opp på 6 ukers kontrollen Saltvann og nesesuger hjalp veldig her. Viktigste er at det ikke går utover ammingen.
Neala Skrevet 21. mars 2011 Forfatter #7 Skrevet 21. mars 2011 Ok, nå slapper jeg litt mer av. Ammingen går veldig fint, takket være nesesuger!
Trekkoppfuglen Skrevet 21. mars 2011 #8 Skrevet 21. mars 2011 Ok, nå slapper jeg litt mer av. Ammingen går veldig fint, takket være nesesuger! Du kan prøve med morsmelk i nesa, jeg syns det hjelper mer enn saltvann. Mine gutter er også tette, det går nok over. Så lenge jenta di spiser normalt og har våte bleier, hadde jeg ikke bekymret meg noe særlig.
Neala Skrevet 21. mars 2011 Forfatter #9 Skrevet 21. mars 2011 Morsmelken gjorde nesen hennes bare enda verre (mer slimete og surklete), så da gikk jeg over til saltvann, som funker mye bedre her
SummerJoy Skrevet 21. mars 2011 #10 Skrevet 21. mars 2011 De har gått vekk i fra rådet om morsmelk i nesa. Fettet i melken gjør ting bare vondt værre...
Neala Skrevet 21. mars 2011 Forfatter #11 Skrevet 21. mars 2011 Jeg syntes også bare det ble verre, så det høres logisk ut!
Concertina Skrevet 21. mars 2011 #12 Skrevet 21. mars 2011 Allergi er det ikke. Mest sannsynlig så er det bare en forkjølelse/tette tårekanaler (lillebror her var snørrete og tett fra han var 1 uke til han var over 4 mnd, det kan ta lang tid). Men så små kan fort bli utslått av RS-virus ol. så pass på at hun spiser godt, ikke har feber og lytt til pusten. Siden du skal på kontroll i morgen så vil de uansett lytte på lungene.
bukett Skrevet 21. mars 2011 #13 Skrevet 21. mars 2011 Jeg ville ha tenkt litt over om en av foreldrene har trange nesekanaler/eventuelt har hatt eller har problemer med hovne slimhinner i nesen. Det å sette sengen høyt, eller å sprute inn saltvann hjelper dessverre ikke mye dersom barnet hara hovne slimhinner. Det gjør at det tetner og om nettene er det ubehagelig for barnet å ikke kunne få puste gjennom nesen. Jeg vet ikke hva en øre-nese-hals-spesialist kan gjøre med hovne slimhinner i nesen...har selv problemet som voksen, og alt legespesialisten så langt har kunnet gjøre er å fjerne et par muslinger med laser. Det hjalp ikke. Nesepulveret Rhinocort har jeg brukt i flere år, og den har mistet fullstendig sin funksjon. Så hva gjenstår da?
Trekkoppfuglen Skrevet 21. mars 2011 #14 Skrevet 21. mars 2011 De har gått vekk i fra rådet om morsmelk i nesa. Fettet i melken gjør ting bare vondt værre... Da har sykehuset jeg lå på og helsesøsteren min gått glipp av noe. Jeg syns det hjelper hos mine unger, så jeg fortsetter med det.
Gjest pysepusen Skrevet 21. mars 2011 #15 Skrevet 21. mars 2011 Legen min sa også at man ikke skal ta mm i nese/øyne etc for det hadde ingen virkning! Så la han til at de fleste helsesøstre og jordmødre burde ta seg et lite oppfriskningskurs
Trekkoppfuglen Skrevet 21. mars 2011 #16 Skrevet 21. mars 2011 Legen min sa også at man ikke skal ta mm i nese/øyne etc for det hadde ingen virkning! Så la han til at de fleste helsesøstre og jordmødre burde ta seg et lite oppfriskningskurs Jeg får oppfriske de litt på 6-ukerskontroll i neste uke.
Gjest pysepusen Skrevet 21. mars 2011 #17 Skrevet 21. mars 2011 Jeg får oppfriske de litt på 6-ukerskontroll i neste uke. Du får prøve Her ble hs myyye bedre etter at hun hadde student for da måtte hun sikkert lese seg opp på noe nytt
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå