Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynner å slite veldig med motivasjonen til å amme nå. Jeg har fullammet i 5 mnd, og han legger fint på seg, så absolutt ingen problemer der.

Problemet ligger i at han skal ha mat veldig ofte, annenhver time på dagen og hver tredje time om natten, av og til enda oftere. Jeg har begynt å få skikkelig problemer med å sove..jeg bruker ofte en time på å sovne, både når jeg legger meg og mellom ammingene. Nå begynner jeg å bli så sliten at jeg knapt vet hvor jeg skal gjøre av meg. Rekker aldri å sove på dagen, siden han aldri sover lengre enn en time om gangen.

Og så er det en ting til.. tette melkeganger.. nesten konstant! Det gjør så himla vondt! Og jeg blir veldig irritabel av det. Pluss at det gjør bæring av babyen nesten umulig. Jeg gråter mye når jeg har disse svære kulene, og føler meg helt nedbrutt.

Jeg ønsker å kunne få sove en hel natt..eller bare litt mer enn to timer om gangen igjen snart. "Sett ham bort og pump" sier de.. men jeg klarer ikke å pumpe.. For det første får jeg veldig liten tid til å pumpe, når han skal ha mat så ofte, og for det andre får jeg aldri ut mer enn 80ml.. samme mengde som da vi dro fra sykehuset for snart 5 måneder siden!

Det begynner å bli fristende å begynne med litt annet, slik at jeg kanskje kan få fri en natt, om ikke annet, så en natt hvor babyens far tar ham på et annet rom og gir ham mme hele natten slik at jeg får sove.

Men jeg har jo lest og hørt så mye om hvor bra det er å bli fullammet, også er jeg jo litt stolt av det, ettersom hverken min mor eller noen av mine bestemødre klarte å amme mer enn 2 mnd.

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, føler press fra faren og besteforeldrene på at mme er tingen nå, slik at jeg kan få slappe av litt.. Og merker jeg begynner helle litt i den retning jeg og. Derfor skriver jeg her for å kanskje få litt motivasjon og synspunkter.

Litt bakgrunnshistorie:

Knøttet er født 6 uker for tidlig, i hui og hast da vannet plutselig gikk, og han ble tatt med tenger. Han ble liggende på intensiv i 5 dager før han fikk litt pause fra oksygenslanger og andre greier. Så ammingen begynte ikke før han var 5 dager, og da bare noen få ml om gangen (ble sondet i tillegg). Vi var på sykehus i 3 uker før han spiste nok på egenhånd til at vi kunne dra hjem.

Ja..også var jeg så "dum" at jeg leste, (og tror litt på) denne artiklen på ammehjelpen: http://www.ammehjelpen.no/nyhet/149/Amming-ikke-sa-sunt-som-vi-tror

Hva mener dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har ammet lenge med problemer! Du er flink! Men ikke gjør det for enhver pris. Jeg hadde begynnt med mme til hvertfall ett måltid om dagen. Noe jeg veit KAN få dem til å bli litt mettere og sove litt bedere. Spørsmålet er jo om hva det vil gjøre med de tilstoppede melkegangene dine da..?

AnonymBruker
Skrevet

Vi har samme greia her, har problemer med å sovne igjen etter nattammingen så går på reservetank hele dagen.

Men kan du ikke kombinere mme og mm? det gjør vi slik at jeg kan få litt fri innimellom.

Hvis mannen din tar en natt med mme eller hvertfall ett måltid i løpet av natten så er jo mye gjort:)

lykke til

Gjest Rampunge
Skrevet

Har du snakket med Ammehjelpen? Jeg skal ikke påstå å si at jeg har noen løsning på problemet ditt, men om jeg skal tippe på noe må det være at barnet ditt ikke blir helt mett, fordi det spiser for mye, for ofte. Med andre ord, du rekker ikke å "fylle opp" før barnet er sultent igjen, og han får for det meste bare i seg den tynneste melken, og ikke den som metter mest og er mest fettholdig.

Om barnet ditt nå er fem måneder så er det like før du begynner med grøt. Da vil du straks se at han blir mer mett etter hvert måltid, og du får samtidig mer tid på deg til å "fylle opp". Du er i en slags overgangsfase nå, det er slitsomt. Veldig slitsomt. ...Og jeg har vært der selv. Det går også an å supplere med litt kokt vann om barnet ditt er veldig tørst. Venne det til denne smaken.

Snart kan du bruke melken din som tilbehør når barnet ditt skal få smake på nye ting, feks potet og gulrøtter. Det er fint å bruke melken som en liten tilsetning. Gjør det lettere for barnet ditt å venne seg til nye smaker, og gir samtidig deg ennå større frihet etter hvert.

Skrevet

Babyen vår får MME og sover seks timer i strekk om natta... Bare sier det :) syns foresten du er superflink som ammer ennå! Du kan jo gi MME om kvelden, det holder lenger :)

Skrevet

Babyen min fikk (stort sett) MME og ville alikevel ha en liten porsjon hver halvannen time i den alderen, også om natta. Slitsomt, men det går over. Og MME er nødvendigvis ikke det samme som å sove hele natta ;) Min var nesten 20 mnd da hun for første (og hittil eneste) gang sov hele natta igjennom uten å trenge at vi kom inn til henne en eneste gang. Og det er leeenge siden vi kutta ut nattmåltider.

Skrevet

Det sier eg ikke, men det er større sjans siden det metter bedre. Mi er en mnd gammel og eg er mer uthvilt nå enn før hun kom.. Og eg tror (!!!) det har mye å gjøre med at hun får erstattning.

Skrevet

Jeg hadde gitt opp for lenge siden jeg.. At du er sliten kan jeg lett forstå!

Syns det er en god ide å gi mme på kvelden og natten, og amme på dagtid heller.

Gjest Krizzy
Skrevet (endret)

Og så er det en ting til.. tette melkeganger.. nesten konstant! Det gjør så himla vondt! Og jeg blir veldig irritabel av det. Pluss at det gjør bæring av babyen nesten umulig. Jeg gråter mye når jeg har disse svære kulene, og føler meg helt nedbrutt.

Jeg syns du er kjempeflink! :) Spesielt tanke på at du har fått så mange kuler. :klem: Du får gå litt med deg selv om hva du ønsker og gjøre. Jeg tenker at du kanskje bør snakke litt med ammehjelpen om dette, og se om det er noe du kan gjøre for å forhindre om å få så mange kuler. Det viktigste er at du ikke skal slite deg ut ... :)

Når min passerte 4 måneder, så startet han med akkurat det samme på natten. :) Han gikk fra å sove 10-12 timer sammenhengende, til å våkne annhver time, og en del ganger hvert nittende minutt. Ble fryktelig sliten, men det har tatt seg ned nå!

Han har aldri fått en dråpe med MME, men jeg var fryktelig bastant om at jeg heller ikke skulle gi det til han. Men jeg hadde ikke kuler samtidig! :sjenert:

Og MME er nødvendigvis ikke det samme som å sove hele natta ;)

Enig. :)

Endret av Krizzy
Skrevet

Det sier eg ikke, men det er større sjans siden det metter bedre. Mi er en mnd gammel og eg er mer uthvilt nå enn før hun kom.. Og eg tror (!!!) det har mye å gjøre med at hun får erstattning.

Det trodde jeg også, men endret seg når han ble 2-3 mnd ;)

Skrevet

Jeg hadde nok vurdert å begynne med litt grøt nå, kanskje i stedet for (eller i tillegg) til MME. Har hatt slitsomme ammeperioder selv, og skjønner deg veldig godt!

Vær obs på at de tette melkegangene kan forverres hvis du gir MME, fordi brystet da ikke tømmes like ofte! Et tips kan være å kontakte fastlegen for å få resept på Syntocinon nesespray, den setter igang utdrivningsrefleksen og kan bidra til bedre tømming av brystet (og kulene), pluss at den er super når man skal pumpe og ikke får ut noe.

Skrevet

På ammehjelpen.no står det om et kosttilskudd som heter lecitin som man kan ta om man sliter med tette melkeganger. Det hjalp for meg ihvertfall :) Og siden babyen er 5 måneder ville jeg begynt med litt grøt om kvelden fremfor mme. Her i huset ble ihvertfall nattesøvnen bedre når vi begynte med grøt når hun var 4,5 måneder :jepp:

Skrevet

synes du har vært utrolig tålmodig jeg. Hva med grøt til kvelds og at du pumper ut resten av melka (med tanke på tilstopping,ikke for å øke melkemengden) og gir ved siden av som et ekstra ved kveldsmåltidet (eller at far varmer dette opp og gir i løpet av natta)

Kansje baby sliter med å få i seg nok nettopp pga tilstopping,så når det blir løst,kan det jo hende at barnet sover lengre og ikke dier så ofte når den får mer melk pr.omgang?

Skrevet

Gi deg en god klapp på ryggen - det er superbra å ha fullammet i 5 måneder. Ville prøvd å gi babyen grøt jeg og se om det hjelper. Du trenger ikke ty til MME enda.

Skrevet

Jeg tenker (som en over her) at babyen kanskje ikke tømmer brystene skikkelig ved hver amming - både fordi babyen blir så fort sulten igjen, og fordi du stadig får tette melkeganger!

Hvor lang tid bruker du på ammingen? Jeg måtte "tvinge" babyen min til å suge i ti minutter på hvert bryst en periode fordi hun gikk dårlig opp i vekt.

Ellers stemmer jeg i med flere andre: begynn med grøt!

Skrevet

Jeg er forøvrig ikke så sikker på om jeg tror blindt på resultatene fra forskningen du henviser til.... Det er jo så mye forskning som viser at mm er positivt av flere grunner - jeg kan derimot tenke meg at "miljøet" i mors mage også er av betydning for barnets helse...!

Skrevet

Hei TS, din historie har noe similært til min. Jenta mi er også født 6 uker for tidlig, da med ks og jeg fikk ikke lagt henne til før dag8. Så bare å få til amming i det hele tatt med den starten du har hatt skal man virkelig være stolt over, for er nok mange som ikke hadde kjempet seg til det!

Når du ammer får han et eller to bryst om gangen? bruker han lang eller kort tid? Når du har ammet et bryst får du kulene vekk da eller er de der fortsatt rett etter amming?

Du sier ikke om han er på eget rom enda, eller om han sover in hos dere? er det sånn at du står opp for å amme han på natta da eller?

Det er viktig å finne årsaken til de tilstoppede melkekanalene, her er noen jeg tenker kanskje kunne vært årsak hos deg eller???:

Har det blitt noe forskjell/endringer i amminga i det siste?

Har det vært noen dager hvor du ikke har ammet(altså at noen tar seg om babyen)?

For stram BH, klær eller bh med bøyle?

ammeteknikk

Når du ammer, holder du brystet litt unna med en finger???

Overproduksjon

passer du på at du er varm på hendene og brystene??alltid!

Skjønner deg godt med pumpinga, selv fikk jeg ikke det til heller, så hvis amming hadde ikke gått hadde det blitt flaske. Husk at det er DITT valg om å fortsette eller ikke, er ingen som kan ta den avgjørelsen untatt deg og barnet. MME kan kanskje hjelpe med litt mer sammenhengende søvn, men trenger heller ikke gjøre det. Og nå som han er blitt så stor hadde jeg heller vurdert å begynne så smått å begynne med smaksporsjoner av mat for å se om det heller kan hjelpe å holde han mett lenger.

Det som er litt dumt med tilstoppede melkekanaler er at man skal ikke gå mer enn 2 timer mellom ammingene på dagen, og du må også amme minst hver 3.time på natt. Noe jeg skjønner har fått deg til å bli helt utslitt :(

Kjennes brystene myke etter amming???eller er de fortsatt litt fulle/harde?

tatt fra ammehjelpen ang Lecitin som er et kosttilskudd man kan ta:

Lecitin finnes i mye av den maten vi spiser, både naturlig forekommende og tilsatt for å emulgere for eksempel salatdressinger. Lecitin kan kjøpes på helsekostbutikker og er helt ufarlig å bruke under amming. Doseringen er 2 kapsler á 1200 mg morgen og kveld, altså 4800 mg i døgnet.

man kan også spise SPC-flakes som er spesialbehandlet havregryn og skal være god for å slippe tette melkeganger/betennelse.

Oi mange spm fra meg, sorry, men hvis ønsket ditt er å amme har jeg lyst å hjelpe deg hvis jeg kan :)

Ellers kan jeg si av egen erfaring at når vi kom til 6mnd så begynnte vi med smaksporsjoner, og da ble det gode soveperioder på natta, eingang i blandt våkner hun 2 ganger, men er som regel bare 1 gang i løpet av natta nå, så spiser hun ca 3 hver time på dagen og det er jo å leve med.

Skrevet

Forresten den artikkelen du leste, vet ikke om jeg vil tro alt

et eksempel: At mor kan amme lenge og mye, er bare et bevis på at babyen allerede har hatt et optimalt liv inne i magen.

kan si for meg selv, jeg fikk hastesnitt i uke 34 fordi jenta mi var 20% undervekt og MÅTTE UT da jeg ble også syk.....grunnen hun var liten var fordi jeg var syk og da fikk morkaka ikke optimalt med blodtilførsel/næring.....så ja at hun hadde optimalt liv i magen stemte ikke.

Det står altså ikke på viljen til å amme. altså det her er jeg absolut ikke enig i dag jeg fikk en utrolig tøff start og likevel med min stå på vilje fikk det til.......så jo jeg vil si viljen kan også ha noe å si.

At det finnes faktorer som gjør at noen ikke ammer vil jeg nok si stemmer ja.

er nå VI som skal avgjøre hva vi synes er best for barnet, forskning eller ikke så synes jeg det er like mye ammepress som å kritisere oss som da ønsker å amme!

Gjest pysepusen
Skrevet

Først og fremst hadde jeg ringt en ammehjelp! Det er utrolig hvor mye hjelp og støtte og positive ord man kan få fra dem :)

Når barnet er over fire måneder anbefales det at man gir fast føde framfor mme, men det er jo mest om de ikke går fint opp i vekt. Men amming annenhver time på dagtid er helt normalt. Hver tredje time om natta også... Jeg tenker litt sånn at om du fikk sove mer på natta hadde du kanskje orket mer amming om dagen? Hvordan er sovesituasjonen hos dere? Man våkner jo mer om man skal finne baby, sitte og amme og legge baby tilbake. Her fungerte samsoving bra. Ut med puppen, sove videre :fnise: Selvfølgelig fungerer ikke dette for alle - jeg bare kommer med forslag :)

På dagen - kan du ta igjen søvn da? Sove når baby sover?

Når det er sagt - du har vært flink som har ammet så lenge så om du føler det er nok så får baby det fint :) Det viktigste er at mammaen er fornøyd :) Men det skal være DIN avgjørelse. Det virker som om de fleste mener at mme er det beste alternativet når barna har blitt så og så gamle :sjenert:

Lykke til!

AnonymBruker
Skrevet

Hei alle sammen, TS her.

Tusen takk for all den gode responsen, ble helt rørt til tårer. :-)

Svar på spørsmål kommer her:

-Kombinere mme og mm? Vi har prøvd mme en gang, da han begynte med denne hyppige ammingen da han var 2,5 mnd. Men han fikk veldig vondt i magen av det, så det ga vi helt opp. Prøvde en flaske til i går, men samme reisen nå i dag. Vondt i magen, og han sov fortsatt bare 3 timer.

-Nei, jeg har ikke snakket med ammehjelpen. Det tror jeg faktisk jeg skal gjøre.

-Lecitin har jeg prøvd, men virker ikke :(

-Vi bruker gjerne 20 minutter på amming, av og til mer, men sjeldent mindre.

-Om dagen får han stortsett begge sider. Om natten har jeg eksperimentert litt, og han sover akkurat 3 timer uansett om han får bare en eller to, og om han får bruke en halvtime eller bare 10 min. Så derfor får han stortsett bare en om natten, men to hvis han protesterer når jeg legger han i sengen igjen.

-Kulene oppstår ganske ofte ved amming, noe som jeg har tenkt at kan være fordi han ligger og stimulerer brystet, men er ikke så sulten (kosetrang/suttetrang?), dermed stopper melken seg opp.. Vet ikke om det er logisk jeg, men slik jeg har tenkt iallefall.

-For å få vekk kulene må jeg bare smøre meg med tålmodighet og vente på at han suger dem vekk..har som sagt prøvd lecitin, og også varme omslag, men ikke den nesesprayen. Av og til fjerner han dem ved neste måltid, andre ganger må jeg gå med dem nesten ett døgn før de løsner.

-Han sover i egen seng inne hos oss. Han samsov frem til han var nesten 2 mnd, men jeg fikk inntrykk av at han bare ville ha mat enda oftere da. (Da vi sluttet med samsoving, og frem til det her begynte rundt 2,5 mnd, kunne han sove opptil 5 timer på en natt, men stortsett 4, og det var ganske perfekt for meg.

Når han ammes om natten skrur jeg på et svakt lys, løfter ham over fra sengen og over i vår seng, ammer og løfter ham tilbake.

-Det har i grunn ikke vært noe forandringer i amming i det siste..Og kulene har jeg vel slitt med så godt som hele tiden. Vi hadde iallefall ikke vært hjemme fra sykehuset lenge da de første kom og jeg fikk total panikk for å få brystbetennelse.

-Ikke vært noen dager hvor noen andre har tatt seg av ham. Han har kun fått mat fra meg, med unntak av de få flaskene med mme han har fått.

-Jeg bruker amme bh, den samme hele tiden. Samme type altså, har kjøpt 4 stk, slik at jeg alltid har en ren. Den strammer ikke noen steder.

-Ammingen foregår stortsett på en ammepute slik at jeg har begge hender fri, så brystet kommer ikke i klem på noen måte da heller.

-Overproduksjon.. kanskje..mulig at jeg produserer mye mer enn de 80ml jeg klarer å pumpe ut.. De virker iallefall som de fylles igjen fort.

-Varme hender/bryst. Jeg prøver jo.. men det hender seg så klart at jeg blir kald.. spesielt når jeg går ut av dusjen, akkurat har stått opp eller skal legge meg.. Jeg ligger med bolero om natten for å holde varmen under amming.

-Brystene er stortsett alltid veldig myke etter amming.

Angående fast føde så ville jeg nok begynt med det tidligere, om det ikke var for at han er prematur..Helsesøster sa jeg måtte bestemme selv, men at han legger på seg så bra, at vi egentlig burde følge korrigert alder, noe som tilsier at han ikke er 4 mnd enda. (Nå skal det dog sies at jeg ikke synes hun virker å ha noe særlig peiling på premature. Hun er bare enig i alt jeg sier og synes alt er "fornuftig"..)

Så, hva nå? Jeg har vært og kjøpt grøt i dag, og sitter og teller litt på fingrene om jeg skal prøve å gi ham et par spiseskjeer i kveld eller ikke. Mme må jeg nok bare glemme.. med mindre vi prøver et annet merke (hvor får man tak i det? ) Vi skal på kontroll på sykehuset i morgen halv ni, noe som betyr at vi må dra halv åtte..Så jeg ønsker veldig, veldig å få sove litt slik at jeg er litt uthvilt til en times kjøretur i morgen..

Uff nei, det skal jammen ikke være lett å være mor.. Er glad jeg får masse herlige og sjarmerende smil fra den lille rakkeren, da blir alt verdt det. :rodmer:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...