AnonymBruker Skrevet 20. mars 2011 #1 Del Skrevet 20. mars 2011 Jeg er helt blank på matte, og trenger å lære det med håp om å stå på statistikkeksamen en dag i fremtiden. Men jeg aner ikke hvordan jeg skal gjøre det. Jeg kan jo ikke akkurat være "sit in" i en femteklasse... Har prøvd meg på universitet- og høyskoleklasser, men jeg har ingen forutsetninger for å forstå hva de snakker om. Kan jeg ta et fag på lærerskolen? Finnes det bøker jeg kan kjøpe og øve meg med? I så fall, hvor skaffer jeg dem? Er det kurs for "matteanalfabeter" noen steder? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
englove Skrevet 20. mars 2011 #2 Del Skrevet 20. mars 2011 Du kan jo ta en titt på matematikk.org. Vet ikke om du finner så myyyye nyttig der, men litt er det sikkert. Det er også mulig å bestille en bok fra forskjellige forlag. Aschehoug har noen vet jeg. Det er bare å lete seg fram Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Consensio Skrevet 20. mars 2011 #3 Del Skrevet 20. mars 2011 Jeg vet noen kommuner har en del voksenopplæring, hvor man kan lære matte fra 1. trinn og oppover til ungdomsskolenivå. Sjekk med din kommune og se hvordan det fungerer hos deg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kamikatze Skrevet 20. mars 2011 #4 Del Skrevet 20. mars 2011 Du trenger ikke være sit-in i en femteklasse. Du har krav på grunnutdanning her til lands. Stikk en tur på NAV Arbeid, så kan du få bli avklart med tanke på hvilke realkunnskaper du har, og kartlagt litt hvor hullene er. Det finnes femteklassekurs for voksne som kveldsundervisning enkelte steder. Ellers får du kjøpt vanlige lærebøker for grunnskolen hos bokhandlere, også nettbokhandlere. Og så kan de der mathemagics-bøkene - hva nå de heter på norsk - gi en muntrere innfallsvinkel til endel av stoffet. Cluet innen litt høyere matte, er å forstå prinsippene. Og prinsipper bygger på prinsipper. Idet du har lært dem, har du de verktøy du trenger. Vite hvorfor formelen er som den er, liksom. Matte er latterlig enkelt, om du bare får med deg prinsippene og grunnlaget. Så se på det som hodetrim, og moro. For det er det etterhvert som du opplever å mestre det som virket uoverkommelig. Om du velger den ene eller andre veien, skal du ha lykke til på den! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Consensio Skrevet 20. mars 2011 #5 Del Skrevet 20. mars 2011 Kamikatze: Ikke så enkelt å bare kjøpe bøker og lære seg det hjemme, når mattelærere på videregående skoler sliter med å forstå og hjelpe sine barn på barneskolen med matteleksene Mange bøker er helt idiotiske i dag, uten fasitsvar så man ikke aner om man er i nærheten av et riktig svar engang når man holder på. http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/skole/article4061879.ece Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kamikatze Skrevet 20. mars 2011 #6 Del Skrevet 20. mars 2011 Mange lærebøker er idiotiske, ja. Det har du rett i. Ikke alle. Selv studerte jeg elektronikk med engelskspråklige bøker, fordi de ga bedre forståelse av stoffet, og mange av fagutrykkene ikke var fremmedord på engelsk, men faktisk sladret om funksjonen. Men du har i dag støtte i både gugel og annet nettbasert - også fora, så det skulle ikke være et uoverkommelig problem, om interessen ligger i bånn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fionel Skrevet 20. mars 2011 #7 Del Skrevet 20. mars 2011 jeg ville nok undersøkt ang noen grunnkurs, de har sikkert det i nærheten av der du bor Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2011 #8 Del Skrevet 20. mars 2011 Tusen takk for svar. Skal kontakte NAV arbeid som du sier. Interessen ligger IKKE i bunn, hehe.. Men jeg MÅ, om jeg skal komme meg videre i livet. Ingen bachelor uten statistikk... Jeg skal prøve å få kjøpt bøkene matematikk P1 og T1 (tror jeg de heter), for første på videregående og så forsøke å lære på egenhånd. Men de koster jo nesten 700 kr hver!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tears.of.the.Sun Skrevet 20. mars 2011 #9 Del Skrevet 20. mars 2011 Få deg en privatlærer Det kan til og med være en mattestudent på universitet eller høgskole med litt for mye fritid og som trenger å tjene litt ekstra penger? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 21. mars 2011 #10 Del Skrevet 21. mars 2011 Jeg er helt blank på matte, og trenger å lære det med håp om å stå på statistikkeksamen en dag i fremtiden. Men jeg aner ikke hvordan jeg skal gjøre det. Jeg kan jo ikke akkurat være "sit in" i en femteklasse... Har prøvd meg på universitet- og høyskoleklasser, men jeg har ingen forutsetninger for å forstå hva de snakker om. Kan jeg ta et fag på lærerskolen? Finnes det bøker jeg kan kjøpe og øve meg med? I så fall, hvor skaffer jeg dem? Er det kurs for "matteanalfabeter" noen steder? Trenger man så forferdelig mye matematikk for å klare en statistikkeksamen, da? Nå om dagen handler jo statistikk for det meste om å forstå de sentrale begrepene og sammenhengene. Selve matematikken overlater man stort sett til regnearket. Ja, og til nerdene som finner opp de statistiske metodene, selvsagt. Men selv på PhD-nivå så handler statistikkundervisning for en stor del om korrekt anvendelse, og mindre om hvordan metodene egentlig er konstruert. Som å holde oversikt over sentrale antakelser om data som må være oppfylt for at en gitt metode skal kunne benyttes, og alternative tilnærminger. Litt som med å ta sertifikatet: du ikke trenger å forstå særlig mye om mekanikk og motorer for å kunne kjøre bil. Det er langt mer interessant om du skjønner høyreregelen for vikeplikt, og er i stand til å avgjøre om du har korrekt avstand til kjøretøyet foran, og at du husker å sjekke sladrespeilet hvert sjette sekund. Før du kaster deg ut i omfattende matematikk-kursing, så hadde det kanskje vært en idè å sjekke hvor omfattende kunnskaper du trenger om matematikk for å takle den utdanningen du egentlig sikter mot. Det kunne sikkert være en tanke å se etter bøker om ønsket metodikk og se om de er teoritunge på mattedelen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissStrøken Skrevet 21. mars 2011 #11 Del Skrevet 21. mars 2011 Hvor i landet holder du til? Og når skal du ha eksamen? Jeg jobber som frivillig med å hjelpe vgs elever med matematikk og fysikk, og kjenner også en del som gjør det samme i andre byer En og annen student skal vi vel klare også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2011 #12 Del Skrevet 24. mars 2011 Kamikatze: Ikke så enkelt å bare kjøpe bøker og lære seg det hjemme, når mattelærere på videregående skoler sliter med å forstå og hjelpe sine barn på barneskolen med matteleksene Mange bøker er helt idiotiske i dag, uten fasitsvar så man ikke aner om man er i nærheten av et riktig svar engang når man holder på. http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/skole/article4061879.ece Denne mattelæreren er dyktig:) Men han har kanskje en litt rar måte å få frem hva han egentlig mener. Poenget hans er at det er mange oppgaver som er umulig å løse når en ikke fatter hva de egentlig mener. Mange av mattebøkene er utrolig dårlige!! Til deg som trenger mattehjelp så finnes det kurs på feks friuniversitete og nki. Det å leie inn en student eller lignende er heller ikke dumt. Matte er ikke så vanskelig som folk skal ha det til. Mye ligger i holdningen. Når man treffer foreldre på foreldremøter er gjerne det første de sier.. matte ligger ikke for meg, så da ligger det ikke for ungen min heller. Sett deg små mål så går det sikkert helt fint:) Lykke til:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå