Gå til innhold

barnehageplass som vi ikke har søkt på

Anbefalte innlegg

Gjest mamma
Skrevet

Hei

Mitt barn har fått plass i en barnehage vi ikke har søkt på i det hele tatt.... Vi har vært opptatt av at barnehagen ikke skal være for stor, og heller ikke basebarnehage, da vi mener at basebarnehager ikke tar hensyn til barns behov, og spesielt ikke små barn.

Så søker vi plass, lister opp alternativer i prioritert rekkefølge. Men det var tydeligvis ikke plass i noen av disse...Og så har de bare gitt oss en plass i en barnehage som vi ikke har søkt på i det hele tatt. Småbarnsavdelingen (0-3 år)på 40 stk, basebarnehage og LANGT borte fra vår hjemplass og område. Kan ikke helt akseptere at det ikke var plass i NOEN av dem jeg har søkt, barnet mitt er 2,5 år og blir vel derfor prioritert over ettåringene?

Barnehagen hun har fått plass i bygger nytt og utvidet nå i år, med masse plasser de trenger å få fylt opp. Mistenker kommunen for å bare "fylle opp" uten å ta hensyn til alle alternativene jeg har listet opp.

Er så skuffet at jeg er helt på gråten... Dette kunne ikke blitt mer fjernt fra det vi ønsket for vårt barn.

Er det noen som har erfaringer med Møllestua barnehage i Kristiansand? Hadde vært fint om noen kunne fortelle meg at det er en fin barnehage med engasjerte ansatte tross alt, da vi ikke har annet valg enn å bruke den. Men det er med et tungt hjerte, for å være ærlig.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hei

Vi fikk også tildelt plass i en barnehage vi ikke hadde på listen. Stod på venteliste på alle de vi ønsket. Vi kjører nå 9 km hver vei til/fra bhg. Fryktelig tungvindt, men nå ble det dessverre slik. Må bare legge til at jeg er kjempefornøyd med barnehagen altså, bare ikke plasseringen.

Jeg tviler sterkt på at kommunen overser deres ønsker og bare "fyller opp" den nye barnehagen. Mulig du har innsynsrett i søkerlista. Har du ikke fått beskjed hvilken plass du står på på venteliste i de bhg du har søkt på? Kan jo være du kommer inn der likevel?

Skrevet

Vi kjører nå 9 km hver vei til/fra bhg.

Husk at dette er noe du kan få fradrag for i selvangivelsen. ;)

AnonymBruker
Skrevet

Da var det ikke plassi noen av dem du søkte på, da. Kjipt, men sant. Og 1-åringer prioriteres foran 2-åringer. Så vet du det. Du har krav på innsyn i ventelistene, men er det mangel på barnehageplasser i området dere har søkt, vil dere nok ikke få plass der i år.

Gjest Gjest
Skrevet

Blir 1-åringer prioritert foran 2åringer? Hvorfor det?

AnonymBruker
Skrevet

Husk at dette er noe du kan få fradrag for i selvangivelsen. ;)

Takk for tips! Har faktisk vært innom tanken, men så hørte jeg at noen sa at så lenge man hadde fulltidsplass i bhg så ble dette beløpet så stort at man ikke fikk gjøre flere avtrekk ifm. barnehageplass (maksbeløpet ble nådd ved månedskostnadene i bhg).

Noen som vet om dette faktisk stemmer?

• Liker 1
Skrevet

En får fratrekk opp til et vist beløp ja. Det som er omveien fra fra hjem-barnehage-jobb kan en trekke fra i tillegg til barnehageprisen om en ikke har nådd maksbeløpet for foreldrefradraget.

Skrevet

Småbarnsavdelingen (0-3 år)på 40 stk, basebarnehage

Jeg skjønner ikke at de kan bygge nye barnehager på denne måten. Hvordan kan noen få for seg at det er fordelaktig for småungene å ha en hverdag i en slik mølje?? Dette barnehageløftet løses med kvantitet over kvalitet, dessverre. Og private utbyggere som skal tjene penger. Jeg blir skikkelig forbanna på slikt :kjefte:

I vår småbarnsavdeling er det 10 unger.

Du får være på hugget etter å bytte barnehage så lenge som det trengs.. Ringe og mase og forhøre deg om ventelister, gå på besøk...

• Liker 1
Skrevet

Hei,

jeg er kommunepolitiker og sitter i den komiteen som behandler barnehager - og nei, kommunene fyller ikke bare opp - det er fullt i de barenhagene du søkte på. Gå til søknadskontoret i din kommune, der kan du få vite hvor du er på ventelista. Hos oss kommer de fleste på venteliste inn i den barnehagen de har søkt om etter en stund, men veit ikke hvordan det er i din kommune, det kan de svare på på søknadskontoret.

Lykke til!

AnonymBruker
Skrevet

Takk for tips! Har faktisk vært innom tanken, men så hørte jeg at noen sa at så lenge man hadde fulltidsplass i bhg så ble dette beløpet så stort at man ikke fikk gjøre flere avtrekk ifm. barnehageplass (maksbeløpet ble nådd ved månedskostnadene i bhg).

Noen som vet om dette faktisk stemmer?

har man barnehage hele året dekker dette som regel opp for det man kan trekke fra. har man barnehage kun noen måneder elelr deltidsplass kan det være man kan trekke fra fordi man ikke har fyllt opp maksbeløpet for fradrag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...