AnonymBruker Skrevet 19. mars 2011 #1 Skrevet 19. mars 2011 Noen som har erfaring med tinglysing? Jeg kjøper meg inn i samboers hus, men vil jo ikke betale 2,5 % av markedsvedien for å tinglyse eierskapet! Det er jo helt sykt mye penger i statskassa.... Det skrives og menes så forskjellig, og noen tipset meg om urådighetsklausul i forhold til vern mot kreditorer etc. Verken meg eller min samboer er selvstenig næringsdrivende, er visst da tinglysing er ekstra viktig. Noen??
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 20. mars 2011 #2 Skrevet 20. mars 2011 http://www.statkart.no/nor/Tinglysing/ Her finner du også et telefonnummer du kan ringe om du ikke finner noe svar.
Glitnir Skrevet 20. mars 2011 #3 Skrevet 20. mars 2011 Hva er det du vil oppnå med en urpdighetsklausul? Dersom denne er utstedt i forhold til deg så vil det si at det ikke kan disponeres over (selges, pantsettes etc.) eiendommen uten ditt samtykke - men det gir deg jo ingen eierandeler!
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2011 #4 Skrevet 30. mars 2011 Du kan jo fint være eier uten å ha grunnbokshjemmel, men du risikerer at retten din ekstingveres (utslettes) av både godtroende omsetningserververe og kreditorer. Disse reglene finner du i tinglysningsloven av 1935. Du riskierer altså å sitte igjen uten noen ting. En urådighetsklausul vil kun kunne stå seg overfor omstetningserververe, aldri overfor kreditorer. (I denne sammenhengen betyr ikke kreditor en som har et krav, som er den vanlige betydningen av ordet, men en som går til rettslige skritt for å inndrive kravet, dvs. tvangskreditor.) En slik klausul vil innebære flere rettslige problemer. Hvordan skal du finansiere kjøpet? Dersom du må låne penger, er banken villig til å gi lån mot at samboer stiller realkausjon? Sist, men ikke minst; et slikt salg kan innebære uheldige skattemessige konsekvenser, både for deg og din samboer. Har du tenkt på det? For å oppsummere: Vent med å kjøpe deg inn til du har råd til å betale tinglysningsgebyret. Det er forøvrig ikke bare selvstendig næringsdrivende som har kreditorer...
Ixnay Skrevet 30. mars 2011 #5 Skrevet 30. mars 2011 Dette kan jeg ikke så mye om, burde satt meg inn i dette da jeg er i samme situasjon selv, men nå skal vi kjøpe et annet hus sammen i stedet så da blir jo tinglysningen riktig Her står det litt: http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=536992
zuperduper Skrevet 31. mars 2011 #6 Skrevet 31. mars 2011 Noen som har erfaring med tinglysing? Jeg kjøper meg inn i samboers hus, men vil jo ikke betale 2,5 % av markedsvedien for å tinglyse eierskapet! Det er jo helt sykt mye penger i statskassa.... Det skrives og menes så forskjellig, og noen tipset meg om urådighetsklausul i forhold til vern mot kreditorer etc. Verken meg eller min samboer er selvstenig næringsdrivende, er visst da tinglysing er ekstra viktig. Noen?? Jeg har erfaring med tinglysning i den forstand at for at du skal være helt sikker på at det formelle er i orden så bør du tinglyse din eierandel. Hva hvis forholdet skjærer seg? Da vil du stå svakere i forhold til å dokumentere hva du eier og ikke eier.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå