Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt dataen min nå i litt over et år, og den har i de to siste mnd. begynt å klikke veldig ofte, og den går veldig veldig mye tregere enn før. Jeg har ikke hatt noe virusprogram på den, da det er så sykt dyrt. Hadde noe gratis greier på begynnelsen.

Jeg lurer da på hva jeg bør gjøre? Hvordan rensker jeg maskinen for all dritt, og hvordan kan jeg få tak i et billig men BRA program? Helst gratis!

Jeg er ikke noe dataperson, så ikke kom med veldig innviklede oppskrifter :P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tusen tusen takk! Skal prøve det :D

Forsatt noen som vet hvordan jeg får vekk det jeg allerede har?

Skrevet (endret)

Har du mac eller pc?

Jeg har ikke peiling på mac -men om du har en pc så går du inn på start-menyen din nederst til venstre på skjermen din og klikker på "kontrollpanel" i det høyre sidepanelet, så må du finne "programmer og funksjoner" (den letteste måten er å først klikke på "klassisk visning" i det blå sidepanelet til venstre).

Når du har klikket på "programmer og funksjoner" vil du få opp en liste over alle programmene som er installert på maskinen din -du velger riktig program og trykker "fjern" eller "avinstaller" fra verktøymenyen som ligger rett over listen med programmer -og resten går av seg selv. :)

Noen ganger må maskinen restartes for at endringene skal trå i kraft, så det kan være smart å lagre det du holder på med osv. før du begynner med avinstalleringen.

Endret av Colargol
Skrevet

Colargol: Tror jeg var litt dårlig på å forklare. Jeg lurer på hvordan jeg får vekk det viruset som allerede har invadert dataen min. Har pc, om det har noen betydning :)

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes jo massevis av gode gratisprogrammer, kunne du ikke bare brukt ett av dem fra begynnelsen av? :klo:

Hvis du er sikker på at du har virus bør du også skifte passord på diverse kontoer på nettet, særlig mail. Ikke bruk automatisk innlogging før du er helt sikker på at du er kvitt dritten. Og jeg håper du har vært fornuftig nok til å ikke bruke nettbank eller handle på nett mens du har hatt dette?

Skrevet

Eller så var det jeg som leste innlegget ditt for dårlig! ;)

Men altså

Prøv først med det virusprogrammet du laster ned nå, om programmet oppdager viruset så vil det også forsøke å fjerne det.

Men det jeg ikke kan vite er om du faktisk har et virus eller om det er noe annet som en orm eller en trojaner f.eks.

Hvordan merker du at noe er galt med pc'n din?

For å finne ut av hva som er galt så er det greit å prøve å lete etter årsaken, og symptomer.

Årsaken kan være alt mulig, men typiske eksempler er om du har klikket på en link i en usikker mail eller en link som du f.eks. har mottatt på msn eller facebook.

Kanskje du har lastet ned noen ulovlige og usikre torrentfiler (film, musikk osv.), eller et annet program fra nettet i det siste? Eller vært inne på noen usikre nettsider?

Symptomene er veldig forskjellig fra hva slags rusk du har fått på maskina di, og ikke alt trenger å ha lagt seg lokalt på din maskin -om mailen din spammer andre så er det ofte snakk om en orm f.eks.

Fortell gjerne her hva som er galt eller google årsak og symptom (skriv gjerne søketekst på engelsk om du kan, da vil du få flere resultater som kan være til hjelp).

Jeg kjenner ikke Avira (virusprogrammet) så godt, men har hørt at det skal være ok.

Skrevet

AnonymBruker: Jeg er ikke sikker, men det er vel en grunn til at dataen klikker og er så treg? Jeg har ikke endret noen passord, og ja, jeg har brukt nettbanken.

Colargol: Jeg er jo ikke sikker på at jeg har det, men ved scanning gjennom Avira nå, så har det dukket opp noen "problemer". Grunnen til at jeg tror jeg har virus er fordi dataen er blitt så treg, og at den klikker veldig ofte.

Mailen min sender ingen viruslinker. Jeg er usikker på om jeg har lastet ned noe skummelt, eller vært på noen usikre sider. Jeg har jo lastet ned filer, men vet ikke om de hadde virus.

Så jeg er jo ikke sikker på at jeg har virus! Men jeg trodde kanskje det kom av det..

AnonymBruker
Skrevet

Hardware.no har akkurat gjort en test av virusprogrammer som du kan lese om her. Det beste programmet av de testede er gratis.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...