Gå til innhold

Har du tips til hvordan dette huset kan se litt mer attraktivt ut?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har funnet et hus som jeg ønsker å by på. Det er i aller høyeste grad et oppussingobjekt, og innvendig skal nok det gå fint.

Problemet er at det ser veldig stusslig ut utvendig. Alle de andre husene i denne gata koster en million mer enn dette, så det ser veldig tafatt og lillebror-aktig ut i forhold til resten.

Jeg ønsker derfor tips til hva vi kan gjøre utvendig for at det skal se bedre ut. Påbygging er ikke aktuelt, da det har akkurat den størrelsen vi har behov for de neste 5 årene.

Utsikten til en stor, gul trafostasjon er veldig sjenerende, men om sommeren skjermer trærne godt for dette. Jeg vurderer imidlertid å plante sypress eller thuja i stedet, siden det vil skjerme også om vinteren.

Har du noen forslag? Hvilke farger kan passe, hvordan kan vi gjøre hagen penere osv. Vi kunne også gjerne tenkt oss en carport, for garasjen er mildt sagt dårlig. Men hvor kan den stå, for å ikke komme i konflikt med vinduer?

FINN-annonse

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det første jeg tenker på er fargen. Den ser blass og trist ut, og får huset til å gå nærmest i ett med omgivelsene. Jeg tror bare det å beise i en lys farge vil gi fasaden et løft.

Inngangspartiet er innmari stusselig. Trappa ser nesten ut som en midlertidig løsning. Å lage ei ordentlig trapp i treverk ville hjulpet mye, kanskje med litt god plass på toppen og et rekkverk rundt?

På baksiden av huset ser jeg det er ei verandadør med tilsvarende stusselig trapp som på forsiden. En uteplass med tregulv der ville gjort seg. Kanskje med rekkverk rundt?

Litt busker og trær pynter opp rundt huset.

Vanskelig å si ut ifra bildene hvor det er lurt å plassere en carport i forhold til vinduer, men hva med å plassere den inntil garasjen? De to vinduene i garasjeveggen er jo ikke akkurat vinduer man gjerne står og kikker ut igjennom.

Skrevet

Det er litt vanskelig å se ut fra bildene, men hvis det er mulig plassmessig, så ville jeg forlenget innkjørselen og satt opp carporten så langt inn som mulig (det blir nærmest trafostasjonen). Hvis dette er en plass det kommer mye snø ville jeg prøvd å fått carporten nærmere veien.

Så ville jeg ha fikset oppkjørselen - planert ut, brukt kantesteiner og kjørt på grus, og i tillegg delt av en god del av plassen mellom garasjen og veien og lagt grus der også, både for gjesteparkering og fordi det kan være greit å et sted å snu. Der det deles av, altså i linja fra garasjen til veien, legges det kantstein og det kan plantes rosebusker eller bærbusker eller noen store stauder.

Mulig at det hadde gjort seg med et gjerde ved veien.

Lage en uteplass ved verandadøren gjerne en treplatting på stolper, og (litt usikker på solforholdene) legge den rundt hushjørnet sånn at den er foran røstet også.

Det er også mulig å sette opp et tett, litt høyt gjerde mot trafostasjonen, og lage et bed på innsiden av det, carporten vil da ha gjerde som endevegg og det kan plantes ved den ene langsiden.

Enig i at huset hadde gjort seg bedre som lysbeiset, og også å fått pusset muren og skiftet takrenner.

AnonymBruker
Skrevet

Er enig i alt Bodillen og Fanderay foreslår.

Jeg synes vinduene ser litt kjedelige ut. Kanskje sprosser hadde vært fint?

AnonymBruker
Skrevet

Er enig i alt Bodillen og Fanderay foreslår.

Jeg synes vinduene ser litt kjedelige ut. Kanskje sprosser hadde vært fint?

Ja, jeg synes også at vinduene er med på å trekke helhetsinntrykket veldig ned. Jeg liker godt litt romantisk stil, med sprosser og vinduslister (heter det det utvendig?) med litt utskjæringer. Synes også det er fint med litt "pynt" øverst i mønet. Men vil det passe til et sånt 60-70-tallshus?

Det jeg har tenkt på selv er

- lysere beis, enten i gråtoner eller beige toner, avhengig av hva som vil passe best med de andre husene i gata

- veranda/platting med rekkverk

- trapp av tre foran inngangsdøren

Plassering for carport er jeg veldig usikker på. Med tanke på vinduene passer det best å trekke carporten bak det borterste vinduet, men det gir maaange meter med snømåking! (Det faller mye snø i dette området).

Hvis carporten settes lenger fram, altså så nærme veien at alle vinduene kommer bak carporten, vil det kanskje se litt rotete ut? Samtidig vil jo inngangen bli veldig privat da, og vi kan tørke klær og sette fra oss barnevogn og sykler helt usjenert.

Jeg tar gjerne i mot flere tips, for dette er vanskelig!

TS

Skrevet

Enig i at vinduene ser kjedelige ut, men jeg tror de kan bli bedre bare ved å skifte farge på huset. En kontrastfarge (ikke for mørk) rundt vinduer og på vindskier vil gi et bedre helhetsinntrykk.

Jeg synes generelt man skal være forsiktig med sprosser og utskåret pynt på hus i denne stilen. Sånt hører hjemme på hus i eldre stil. Jeg kunne strukket meg til ei loddrett midtsprosse for å bryte og pynte opp litt, men ikke noe smårutete på dette huset.

Skrevet

Hva med å lage carporten ved å forlenge taket på "hoveddelen" av huset? Da får dere et overbygd inngangsparti og kan gå ut av bilen og inn uten å bli våte hvis det regner. Og det er veldig praktisk å ha en plass ute som er med tak over.

Jeg er veldig usikker med tanke på sprosser, men hvis dere velger det så anbefaler jeg at dere kjøper vinduer med sprossene innbakt i glasset. Mye enklere å vaske vinduene da.

Skrevet

Hva med å lage carporten ved å forlenge taket på "hoveddelen" av huset? Da får dere et overbygd inngangsparti og kan gå ut av bilen og inn uten å bli våte hvis det regner. Og det er veldig praktisk å ha en plass ute som er med tak over.

Jeg er veldig usikker med tanke på sprosser, men hvis dere velger det så anbefaler jeg at dere kjøper vinduer med sprossene innbakt i glasset. Mye enklere å vaske vinduene da.

Hæ? :klo: Jeg har hatt både faste og avtagbare sprosser, og det er da langt enklere å ta av sprossene, vaske hele ruta i ett og sette sprossa på plass igjen etterpå?

Skrevet

Innbakte sprosser vil si at de er lagt mellom glassene. Dvs at det ikke noen sprosser på utsiden av vinduet - siden de ligger inni glasset. Så slipper man å ta de av når man vasker :)

*Fandray lat* :gjeiper:

Skrevet

Innbakte sprosser vil si at de er lagt mellom glassene. Dvs at det ikke noen sprosser på utsiden av vinduet - siden de ligger inni glasset. Så slipper man å ta de av når man vasker :)

*Fandray lat* :gjeiper:

Ah! :idesmil: Visste ikke at sånt fantes engang, jeg.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle sammen. Da har jeg lånt nøklene til huset i noen timer, og jeg har saumfart hver m2 etter skjulte feil.

Dette huset er absolutt mye penere i virkeligheten enn på bildene! Det er naturligvis ikke "pent", men jeg elsket planløsningen, og jeg tror det kan bli et fint og praktisk hus med litt kjærlighet, mye maling og nytt kjøkken og bad.

Utvendig er det jo litt vanskelig å se nå som det fortsatt er snø, men jeg tror jeg kommer langt med lys beis, hekk/gjerde, bærbusker og veranda. Sprosser og diverse utskjæringer tror jeg ikke blir fint, etter å ha sett nærmere på huset.

Carport som dekker inngangen hadde jo vært veldig praktisk, men det kommer i konflikt med kjøkkenvinduet. Så carporten må enten stå så langt bak på tomta at alle vinduene kommer foran, eller den må trekkes så langt fram at alle vinduene kommer bak.

Hvis den trekkes bak, blir det et veldig stort stykke som må måkes om vinteren, men det blir penest.

Hvis den trekkes fram, blir den hengene litt i løse lufta. *what to do*

AnonymBruker
Skrevet

Kjøpe snøfreser?

Hehe, joda, det er forsåvidt en mulighet. Har aldri håndtert en sånn jeg. Er det fort gjort å frese unna en halvmeter dyp snø, mens to barnehagebarn sitter og venter i bilen?

TS

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns huset var ganske koselig og fargen passer til hustypen (men trenger kanskje en oppfriskning) og syns ikke at det passer med sprosser eller annen pynt til denne stilen. Et forsøk på å konvertere huset til type romantisk sørlandshus kan virkel litt mot sin hensikt, speiselt når huset ligger i Orkanger... Når våren kommer vil det sikkert se mye bedre ut, og med en god del hagearbeid kommer det nok til å bli veldig fint. Selv så liker jeg klatreplanter på husveggen, f.eks. klematis eller villvin vil bryte litt opp og gi et mye lunere inntrykk.

AnonymBruker
Skrevet

Ville først og fremst malt huset. Veldig trist brunfarge. Hadde valgt litt mørk, nøytral grå + betonggrå grunnmur. Litt usikker på fargen rundt vinduene, enten hvite eller en annen gråfarge. Ingen sprosser på vinduene.

Skrevet

Tror det blir bra med litt maling her og der ja :) Er ihvertfall et bra utgangspunkt, og tror dette kan bli en kjempe koselig familiehjem jeg :) Lykke til :jepp:

Skrevet

Jeg hadde nok valgt å male huset hvitt (i en eller annen nyanse). Hvis økonomien tillater det, ville jeg vurdert å sette inn store vinduer i stua (slike som går nesten fra gulv til tak). Det er litt vanskelig å si noe om hva som kan gjøres utendørs utfra bildene, men jeg synes ofte at folk legger mye innsats i utseendet på selve huset, men så er hagen/området rundt rotete og/eller ustelt. Ellers kan man bygge en enkel platting ute, og legge litt omtanke i valg av utemøbler. Trær/blomster gjør seg også, men bare hvis man er villig til å legge i litt jobb for at det skal se fint ut :)

Å sørge for å holde "rot" borte fra hage/trapp (feks garasje, redskapsbod o.l) hjelper mye. Som noen nevnte over her: jeg vile gjort noe med inngangspartiet, spesielt trappen.

AnonymBruker
Skrevet

Mye er gjort med masse maling både inne og ute!

En ny lys farge utvendig og beholdt de hvite vinduene. Jeg hadde satt på sprosser, på et lite hus synes jeg det blir koselig. Bor selv i et husbankhus fra 1973 og har byttet ut husmorvinduene med smårutede to-fags vinduer og huset fikk et helt annet uttrykk.

Carporten hadde jeg laget som en forlengelse av garasjen, med samme takvinkel. Ny trapp ved inngangen og veranda utenfor stuedøra med trapp ned til hagen.

Inne er det bare å sette i gang å male og nytt kjøkken fra f.eks Ikea koster ikke skjorta.

Lykke til - hvis det blir ditt får du vise oss etterbildene :klemmer:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...