Tomita Skrevet 30. oktober 2003 #1 Del Skrevet 30. oktober 2003 Heisann! Er det noen som har en oppskrift på hjemmelaget likør? Hadde vært spennende å lage dette selv en dag. Mvh Tomita Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Octavia Skrevet 30. oktober 2003 #2 Del Skrevet 30. oktober 2003 Jeg har en hel bok om hjemmelagde likører. Hva vil du ha? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tomita Skrevet 30. oktober 2003 Forfatter #3 Del Skrevet 30. oktober 2003 Godt spørsmål - er ikke så "bevandret" innenfor området. Noe som passer til julegave kanskje? Eller den du selv syns er best? Takker for svar! Tomita Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grooo Skrevet 30. oktober 2003 #4 Del Skrevet 30. oktober 2003 Har ingen oppskrift for hånden, men vil få anbefale en bok som jeg kjøpte til min far for ett par år siden. Han har prøvd mange av oppskriftene i den, med stort hell! Boken heter "Likører med smak av natur", er skrevet av Sanna Töringe og utgitt av Cappelen. Du kan lese anmeldelse/omtale av den på MAO og på Cappelens egne sider. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Octavia Skrevet 30. oktober 2003 #5 Del Skrevet 30. oktober 2003 Det er samme boken jeg har! Nå sitter jeg og blar i den - kjekt å bli minnet om sånt! Hmm. Lagde en på rips og rom. Den var god. Einerbær ble litt for bittert. Sitronlikør var ikke godt. Jammen mye her jeg ikke har vært borti. Burde satt likøren mens hagen bugnet av bær og blomster, men, neida. Roselikør får jeg spare til neste sommer. Nå kan jeg prøve meg på eplelikør (evt. med kanel), aprikoslikør, nektarinlikør med honning..... Sender ballen videre! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jamila Skrevet 30. oktober 2003 #6 Del Skrevet 30. oktober 2003 Psst! Eplelikør med kanel høres godt ut! Oppskrift, please? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 31. oktober 2003 #7 Del Skrevet 31. oktober 2003 Roselikør ; Legg omtrent en liter roseblader (av aromatiske/sterkt luktende roser - hvis ikke blir det ingen smak...) i ei helflaske 60% sprit (tilsvarende halvlliter i i ei halvflaske og da selvfølgelig halv mengde sukker...) Fargen på rosene bestemmer fargen på likøren så det er lurt å ha med noen sterkt røde for da blir det flott! La bladene trekke i fire til fem dager og sil dem av. Tilsett deretter omlag fem desiliter sukker i spriten og la det stå til sukkeret er helt oppløst (om du rører av og til vil den løse seg opp kjappere). Du kan begynne med en mindre sukkermengde og eventuelt smake den til. Likøren bør modnes litt på en mørk plass (en måned) før den brukes. Søt og eksklusiv smak. Passer som en liten "knert" til kaffen, kan også brukes i kaker og desserter som en liten smakssetter. Jo lenger den står jo mykere blir den i smaken... Suzy (som har roselikør i skapet!) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Octavia Skrevet 31. oktober 2003 #8 Del Skrevet 31. oktober 2003 Eplelikør med kanel 1 stort eller 2 små norske epler 1 kanelstang 35 cl sprit 1 1/2 dl sukkerlake Ta to gode, usprøytede epler og riv dem grovt. Sorten spiller faktisk en stor rolle. Hvis du handler på torget, så be om å få smake. Jeg laget min likør om vinteren og valgte Belle de Boskoop. Legg dem i en glasskrukke. Tilsett kanelstangen. Hell over sprit. Konjakk eller eau-de-vie blir best. La det stå i tre uker. Sil av. Bland i sirupen eller sukkerlaken. La det deretter stå slik at smakene får tid til å blandes ordentlig. La kanelstangen være igjen på flasken som pynt. Om søtningsmidler skriver forfatteren bl.a.: Sukkerlake koker man hvis man vil ha en tykkere og fyldigere likør. Når jeg koker sukkerlake, lager jeg den så konsentrert som mulig. Bruk aldri melis til likør. Lykke til - meget mulig jeg prøver meg på denne i helgen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Brunhilde Skrevet 31. oktober 2003 #9 Del Skrevet 31. oktober 2003 Denne er vel ikke aktuell på denne årstiden, men til sommeren kan du kanksje prøve? KIRSEBÆRLIKØR Man tar: 1 stort glass (norgesglass e.l.) Fyll opp til kanten med sure kirsebær (md stein) Fyll helt opp med sukker (rist litt så sukkeret kommer helt ned) Fyll helt opp med sprit. Skru lokket godt på. Snu en gang om dagen til sukkeret er oppløst. Sett i et mørkt skap i etpar måneder. Sil likøren gjennom et kopphåndkle e.l. og hell på flasker. Nydelig likør med en utrolig vakker rød farge. Så kommer det "smarte": Ta ut steinene ut av bærene som er tilbake. Finhakk bærene. Bland disse i marsipan sammen med 1 ss likør. Trill kuler og dypp i overtrekkssjokolade. Vips så har du julegodter i samme slengen! Men obs! De egner seg bare for voksne.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Change Skrevet 1. november 2003 #10 Del Skrevet 1. november 2003 Mmmmm, dette hørtes utrolig godt ut? Til dere som har oppskriftsbøker: har dere oppskrift på kjærlighets likør(?) tror den skal inneholde en del krydder og honning.... Blir kjempe takknemlig hvis noen kan gi meg oppskrift på den! Har aldri prøvd den, men kom over oppskrift en gang og desverre mistet den Change :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Octavia Skrevet 1. november 2003 #11 Del Skrevet 1. november 2003 Kan det være denne? 35 cl sprit det tynne gule skallet og saften av 1/2 sitron 1 dl flytende honning 1 dl sukker 1 kanelstang 5 ss koriander 5 fennikelfrø en klype tørket salvie en klype tørket rosmarin en større klype tørket basilikum et par hakkede mandler noen lavendelblomster og litt safran for kjærlighet og farge La den trekke i minst en måned, smak på sødmen, sil av og la den hvile et halvt år. Ta den opp en kjølig kveld og hell forsiktig slik at den ikke blir grumsete av bunnfallet. By på et glass og nyt effekten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Starya Skrevet 1. november 2003 #12 Del Skrevet 1. november 2003 Lagde hjemmelaget eggelikør en gang. Det ble en stor kasserolle (skulle varmes, ikke kokes -tror jeg). Jeg var den eneste i huset som likte det, og holbarheten var begrenset, så det ble en utskeiende helg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bluebird Skrevet 1. november 2003 #13 Del Skrevet 1. november 2003 Jeg laget rognebærlikør en gang. Jeg må ha blingset litt på oppskriften for den ble ikke særlig god nei. Men hjemmelaget likør er jo godt da. Et lite kakestykke og litt likør i glasset, noen kamferdrops og et håndarbeid, og jeg kan overleve en tilværelse på gamlehjem. 8) Fint å ha noe å se frem til, ja. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest change Skrevet 1. november 2003 #14 Del Skrevet 1. november 2003 Tusen takk Octavia Det så veldig riktig ut! Høres ut som en veldig god drikk for kalde og gufsne høst/vinter kvelder! Men får vel ikke tak i lavendel nå. Må vel vente til neste år med å prøve den ut Change :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordbær Skrevet 4. november 2003 #15 Del Skrevet 4. november 2003 moltelikør er jo bare namnam da! Husker ikke oppskriften, men moren min pleier å lage selv! :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå