Gå til innhold

Tips ved utleie av bolig...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skriver her jeg, da jeg trenger noen råd fra "kloke" damer...

Jeg skal leie ut leiligheten min fra 1.juni. Lurer litt på når jeg bør annonsere den, ser ut til at det meste som ligger ute er ledig i løpet av kort tid, samme med de som søker etter bolig.

Sliter også med å finne ut hva jeg burde ta i leie, har kikket litt på finn men er så lite leiliheter i området på denne størrelsen som skal leies ut. Det er en to-roms som ligger på Kjelsås (i Oslo). Gå avstand til BI, butikker, tog, trikk og buss. Gode parkeringsmuligheter og marka rett utenfor døra. Er en 2 roms leilighet med ok standard. Skal leie ut møblert. Hva bør jeg tenke på før jeg leier ut, og hva må jeg skatte av dette??

Tar imot alle tips med takk!!!

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes vel i grunn du kan legge den ut når som helst, med klar informasjon om at den er ledig fra 1. juni.

Når det gjelder pris vil jeg anta du fint får 9 tusen, og kanskje helt opp mot 11 tusen i måneden. Gjennomsnittprisen for leie av 2-roms leilighet i Oslo er 10 tusen, og Grefsen er relativt attraktivt.

Rekordhøye leiepriser i Oslo - Aftenposten.no

Du bør tenke på:

- For hvor langt tidsrom ønsker du å leie ut.

- Hvor høye leieinntekter behøver du for å dekke dine utgifter.

- Hvilken leiekontrakt du skal bruke.

Mener du må skatte 28% av inntektene, men om det er av bruttobeløpet eller eventuelt overskudd etter utgifter er jeg usikker på.

Skrevet

jeg leide ut leiligheten min for 9000 for noen år siden. det er en to roms og veldig nærme kjelsås.

Skrevet

La det stå tomt frem til 1. august. Då kan du skru prisen opp fleire tusen, sia studentar utan tak over hovudet kjem til byen.

• Liker 1
Skrevet

For det første bør du melde deg inn i Huseiernes Landsforbund. Dette fordi de gir deg tilgang til de korrekte utleiekontraktene du bør bruke - du kan få gratis juridisk råd og tips (med en gang) om du skulle trenge det, og det føles trygt.

Det er veldig mange nye regler hva utleie angår - de fleste er laget for å beskytte LEIER ikke utleier - og det er mange fallgruver her, bla når det kommer til dette med varighet på leietiden og oppsigelsestid.

Til selvangivelsen må du hvert år fylle ut et eget skjema for utleie av leiligheten. Der setter du opp utgifter ved leiligheten (felles forsikring,fellesutgifter,kabel/netttilgang etc)og inntekter. Man skatter 28 % etter diverse fradrag/utgifter.

Skrevet

Vi leier ut den ene leiligheten vår... Og det finnes mange udugelige leietakere der ute!! Vi har gått i fella to ganger allerede, og vi har bare leid ut siden 1 november... :/

Pass på å ta bilder av alle krinkler og kroker av leiligheten før du leier ut. Skriv ut disse bildene og legg ved som et vedlegg til kontrakten, pass på at de som skal leie skriver under på å ha sett bildene. Dette vil kunne hjelpe deg visst det blir noen skader på leiligheten som du mener ikke går under "normal slitasje"

Vær obs på at du som utleier har null rettigheter.. Leietakeren kan drite i å betale i over 6 mnd uten at du kan gjøre en dritt, og ikke se for deg at namsmannen gidder å prioritere deg i forhold til utkastelse... Så vær nøye med hvem du leier ut til..

Visst du vil ha det litt tryggere i forhold til utleie ville jeg benyttet et utleiefirma, vet det er mange useriøse på markedet av de og.. men noen gjør jo jobben sin til en fornuftig pris :)

Dette høres sikkert fryktelig negativt ut.. men desverre er det en del som er uheldige... :(

Og en ting til: kan lønne seg å ha en tidsbestemt avtale med tre mnd oppsigelse i tillegg. For du kan ikke så lett bli kvitt de som leier visst de setter seg på bakbeina.. Du kan nemlig ikke kaste ut noen som ikke har en annen plass å bo.. så visst de nekter å flytte ut.. sier oppsiglsen er ugrunnet osv... så kan du hvertfall få de ut når den tidsbestemte avtalen opphører :)

AnonymBruker
Skrevet

Ikke lei ut til noen hvor Nav stiller opp som garantist for husleia.

Du har lov til å ta opptil 6 mnd leie i depositum. Jo høyere depositum jo sterkere betalingsdyktige folk for du.

Skrevet

Mitt beste råd er å være veldig nøye med valg av leieboer!!!!!

Neste råd er å ikke la noen flytte inn uten at depositumskonto er opprettet.

Jeg leier selv ikke ut til personer med NAV-garanti etter to skikkelige blemmer...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...