AnonymBruker Skrevet 19. mars 2011 #1 Skrevet 19. mars 2011 Heihei! Trenger litt hjelp. Vurdere å søke på førskolelærer til høsten...men vet egentlig ingenting om studiet. Kan noen fortelle meg hva fagene går ut på? Vet at der er matte og naturfag, og det er jeg sjukt dårlig i...så er det vanskelig matte? Og det fysisk fostring greiene? Er det som vanlig gym, eller mer læring om hvordan du skal ha gym med småingene? Og om noen har gått dette studiet på Høgskolen i Sogn og Fjordane, kan dere fortelle litt om miljøet der osv? Setter STOR pris på det om noen gidder å svare!!
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2011 #2 Skrevet 19. mars 2011 Hei! Jeg jobber i barnehage, og selv om det "bare" er som assistent har jeg spurt noen av pedagogene på jobb om dette, fordi jeg vurderer førskolelærerutdanningen selv. Det de fortalte meg var at det er ikke vanskelig matte, det er mer hvordan man skal forklare og lære matte til barna, hvordan man bruker matte i barnehagehverdagen, om du skjønner. Det med fysisk fostring vet jeg ikke, men jeg tviler på at det er vanskelige greier. Ble ikke så veldig hjelpsomt dette, håper noen andre med mer hjelpsomme svar kan hjelpe deg. Lykke til!
Kokkelimonke Skrevet 19. mars 2011 #3 Skrevet 19. mars 2011 Matte i forhold til hvordan en bruker tall, mengde og begreper i det daglige.. For å si det sånn... - det er ikke akkurat sivil ingeniør matematikk.. Fysisk fostring vil si at en lærer forskjellige aktiviter som en kan arrangere for barna for å forbedre det motoriske. En lærer også om den normale utviklingen fra barnet er født, sanser, muskler og så videre. Naturfag er relativt generelt. Det er ulikt fra skole til skole, men en lærer om forskjellige arter innen ulike dyregrupper, tresorter, måne og sol, tja.. Alt mellom himmel og jord
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2011 #4 Skrevet 19. mars 2011 Jeg går fsl, 2år. I naturfag har vi lært om/lærer vi om astronomi, fugler, ernæring (om vitaminer/mineraler/byggestener/karbohytrater og hvordan dette tas opp og brukes i kroppen), matkjeder, hvordan deler av kroppen er bygget opp, helse generelt, dyrespor, bærekraftig utvikling, natur generelt (f.eks. hvordan jord/skog er bygget opp), om jorda, økosystemer, hvordan trær og planter er bygget opp og fungerer, fotosyntesen, trylling og triks osv... Veldig gøy, men kunne vært mer retta mot å jobbe med barn og ikke bare inneha kunnskapen om disse temaene. I fysisk fostring blir det fokus på hvordan kroppen fungerer og hva som skjer når barnet vokser. Både psykisk og fysisk. Man lærer om sansene (i fs er det mer enn 5), hva som skjer når man bruker kroppen (hvordan musklene/senene/forbrenningen fungerer). I fs lærer man mye om selve barnet (mer enn i naturfag synes jeg), og vhordan man jobber med barnet i forhold til deres kroppslige nivå. Vi lærer hvilke aktiviteter som passer til hvilke aldre/ferdighetsnivåer og hvorfor. Her var det for meg mye pugging, men det er sikkert fordi det er så mange nye ord for meg. Taktilsansen og vestibulær-whatever... Ugg, hater fys.fos! I matte er det anvendt matte man lærer. Hvordan bruke matten aktivt. Hvordan bruke interessen deres for matte på en kontruktiv måte. Matten er noe av det enkleste.
Lipstick Skrevet 20. mars 2011 #5 Skrevet 20. mars 2011 (endret) Det er helt riktig det som de andre sier. Jeg kan betrygge deg på at jeg var elendig i matte på videregående, men klarte meg greit i matte på førskolestudiet. Det går hele tiden på fag i forhold til barns utvikling, på hvordan barn lærer, på hva du kan gjøre, på hvordan du kan stimulere til å få dem interessert i f.eks. tall og telling. Jeg skjønte også at matte ikke bare hadde med tall å gjøre, men at det er så mye mer enn det. Da vi hadde mattematikk som fagområdet i barnehagen der jeg jobber, arbeidet vi med tallbegreper og symboler, vi telte og oppfordret til telling, hadde spill og leker som stimulerer til dette, jobbet med å få på plass begreper som går på preposisjoner, størrelser og geometriske former, vi hadde skattejakt, hinderløyper og orienteringsleker, og hadde formingsoppgaver med mønstre og geometriske former. Det er uendelig mye som stimulerer til mattematikk hos de små! Tenk også over hvor mye "matte" det er i eventyr! Fysisk fostring er ''gym'', ja, men ikke i samme grad som i skolen. Vi har ikke timer i barnehagen, men vi må legge til rette for læring i leken til ungene, av og til ved å styre opplegg, andre ganger bare ved å inspirere. På førskolelærerlinjen lærer du om hvordan barn utvikler seg motorisk fra fødselen til skolealder, du lærer å se hva som er normal utvikling og ikke, og om hvordan du kan hjelpe barn til utvikling på dette området her. Det er viktig at en førskolelærer kan litt om dette, og vet at det ikke bare er morsomt å klatre i trær, men at det også er supert for den motoriske utviklingen til barn Summert dreier det seg om å bli i stand til å ta bevisste valg når du er sammen med barna, til å se behovene deres og hjelpe dem til å mestre, og til å bli skoleklare =) Endret 20. mars 2011 av Lipstick
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2011 #6 Skrevet 20. mars 2011 Tuuuuusen takk for svar alle sammen! Hjalp veldig masse Blir nok førskolelærerstudiet til høsten!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå