AnonymBruker Skrevet 19. mars 2011 #1 Skrevet 19. mars 2011 Min lille gutt på 2 år (25 mndr) har problemer med å skille fargene fra hverandre. Han kan uttale de fleste farger og skjønner fint hva vi mener når vi spør om hva slags farge den og den tingen har. Han svarer som oftest "blå". Jeg vingler litt mellom å tenke at han er for liten til å vite det enda og at han kanskje ikke ser forskjell. Det er såklart det siste jeg bekymrer meg for. Noen som har erfaringer eller informasjon ang. dette? På forhånd takk!
lille katt Skrevet 19. mars 2011 #2 Skrevet 19. mars 2011 Min yngste er 26 måneder og kan heller ikke skille fargene fra hverandre enda. Hun har en helt normal språkutvikling ellers. Kan veldig mange ord og kan lage setninger med 4-5 ord. Men fargene er hun ikke så stø på, nei. Hun kan herme ordene etter oss, men svarer i hytt og gevær når vi spør . Jeg har ikke tenkt på det som unormalt, tenker at det kommer etterhvert. Vi kunne sikkert øvd litt mer på farger, men stresser ikke med det. Farger er litt abstrakt - den typiske toåringen har jo nettopp lært å benevne selve tingen, så det å benevne egenskapene til tingene (form, farge, funkskjon etc.) kommer etterhvert. 2
dreamer8 Skrevet 19. mars 2011 #3 Skrevet 19. mars 2011 Jeg jobber i barnehage med mange 2 åringer og er ikke så mange av de som kan si at en blå farge er blå f.eks men det er noe som kommer etterhvert
SummerJoy Skrevet 19. mars 2011 #4 Skrevet 19. mars 2011 Min kunne skille farger før hun ble 2, men på 2 års kontrollen som var da snuppa var 2 år og 1 måned, ble helsesøster veeeeldig imponert, og sa at det var noe de ikke forventet hos barn før de var 4 år. Så jeg ville ikke bekymret meg om jeg var deg.
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2011 #5 Skrevet 19. mars 2011 TS her. Tusen takk for tilbakemeldinger. Var det jeg ønsket å høre
Thunderbat Skrevet 19. mars 2011 #7 Skrevet 19. mars 2011 Det kommer oftest fra når de nærmer seg 3 år eller eldre. Jeg jobber på småbarnsavdeling, og det er noen av 2-åringene (som blir 3 i år) som kan noen farger. Men de fleste lærer seg en farge først, og svarer litt forskjellig på resten. Men det er jo bare å øve og gjøre farger gøy for barna. Bare pass på å ikke presse til noe de ikke interesserer seg for. Men det er helt vanlig at fargene ikke er på plass når de er så små.
Fanta Exotic Skrevet 19. mars 2011 #8 Skrevet 19. mars 2011 Lillesøster blanda lilla og oransje i veldig mange år, men jeg tror egentlig hun så forskjell på fargene, men gikk i surr på navnene
Gjest Hepp Skrevet 20. mars 2011 #9 Skrevet 20. mars 2011 Mi er 22mnd og har blå,rosa,gul og svart på plass. Men hun går ikke i bhg,da jeg er hjemme m hu en stund til,så vi leker og lærer mye om dagen,pga mye dårlig vær. Inneting,liksom. Men hun sliter med navn,da.
Gjest Gjest Skrevet 20. mars 2011 #10 Skrevet 20. mars 2011 Jobber som ped leder, har mange 4-5 åriger som ikke kan fargene;)... jobber med det da, og de kan de fleste nå MEN tar det ikke som selvfølge..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå